Ik heb sinds een paar jaar een fantastisch lieve Freiberger. Echt een top paard. Zeer braaf, werkwillig, goed gezind. Vorig jaar deze tijd werd ze zuur, sloom, vielen haar flanken in en zagen haar ogen dof.
Onmiddellijk DA erbij en bloed onderzoek. Daar bleek ze een tekort aan selenium te hebben en vitamine E. Ook haar lever was aangetast. Onmiddellijk medicatie en vitamines opgestart, dieet aangepast voldoende rust en ze kwam er volledig door. Terug een blij paard. DA dacht iets verkeerd gegeten.
Geen problemen meer gehad tot eind september Terug hetzelfde gedrag. Wederom DA erbij bloedonderzoek. Bleek dat ze een terugval had. Terug slechte bloedwaardes. Wederom zelfde kuur opgestart en paard kwam er terug door. Heb zelfs mijn eerste wedstrijd met haar gereden.
Jammer genoeg sinds een 14 tal dagen terug hetzelfde gedrag en terug meer ingevallen. (heb in de 14 dagen 2x 30 minuten gereden)Zuur, niet vooruit te branden, wil liever stil staan, oren in de nek. Ik dacht gisteren: misschien is het ook verveling omdat ik vaak dressuur rij dus eens balkjes gedraven en een minisprong van 30 cm (1x) en het werd slechter. Heel zuur, stil staan en gedaan... Ben dan ook zo eerlijk geweest om niets meer te vragen en heb mijn DA een appje gestuurd dat ik terug bloed onderzoek wil.
Paard komt dagelijks van 9u tot 17u buiten op de weide samen met 2 vriendinnen (weliswaar geen gras meer maar onbeperkt hooi). De andere 2 zien er rond en gezond uit.
Krijgt 's avonds zemelen gemengd met grasbrok in water (2kg) en 1kg balance mix dit met onbeperkt hooi.
Ze staat in haar winter haar en heeft wel een regendeken op.
Ze is 10 jaar en een Freiberger
Het is een heel eerlijk paard, dat wel snel automatiseert en op zoek gaat naar de makkelijkste weg. Echter dat hele zure is niet haar gewoonte. Ze is normaal heel werkwillig en leergierig. Ze staat open voor alles.
Ik ga hier sowieso mee verder. Ik dacht zelf ook al aan eventueel een maagzweer? PSSM? Het is een paard dat heel veel stoelgang maakt. Zeker tijdens het rijden. Haar darmen lijken mij gevoelig. Het lijkt mij nu ook alsof ze niet voldoende voedingsstoffen opneemt.
De vorige resultaten