Manuka honing

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isabelle98

Manuka honing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 11:39

Hoi!

Ik vroeg me af wie er nog meer manuka honing aan zijn of haar paard geeft, en of je resultaat merkt. :j

Door verschillende mensen heb ik het aangeraden gekregen, en ben ik er onlangs mee gestart. Vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen.

Natuurlijk wel met de juiste MGO waarde en het UMF label.

Hoeveel en hoe vaak geef je het? Waarvoor? En wat merk je?

Ik ben benieuwd! :D

MarlindeRooz

Re: Manuka honing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:22

Waarom zou je hele dure honing uit Nieuw-Zeeland aan je paard voeren? :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:26

Dot suiker voor niks geven? Paard zal het wel lekker vinden, maar gezond is wat anders.
Manuka honing ken ik van wondzalf, niet als voermiddel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:39

Geen manuka maar ik heb weleens honing gegeven aan een paard bij een verkoudheid. Om dezelfde redenen als mensen dit nemen bij een verkoudheid. ;-)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:40

Wat is er anders aan manuka vergeleken met gewone honing?

Ik heb vroeger wel lokale bijenhoning gegeven aan mijn Welsh.
In het begin dacht ik dat het wel wat deed,maar eigenlijk toch na een tijd geen verschil gemerkt dus er mee gestopt.
Ik gaf het omdat het goed zou werken bij hooikoortsklachten :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 12:49

Het maagzuur breekt al het goede ervan wel af lijkt me. En idd erg veel suiker ook

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 13:24

Dat doet niks voor een paard. Of je moet een heel pot geven, ivm grootte van een dier, een eetlepel voor een mens is een heel pot voor een paard. En dan de maagzuren he.

Dus dat doet niks, behalve dan dat je extra suikers aan je paard geeft.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 20:58

MarlindeRooz schreef:

Omdat het erg ontstekingsremmend zou werken volgens verschillende (oa wetenschappelijke) bronnen. En ik er goede verhalen over heb gehoord.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:22

Isabelle98 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Omdat het erg ontstekingsremmend zou werken volgens verschillende (oa wetenschappelijke) bronnen. En ik er goede verhalen over heb gehoord.

Enigszins ja, maar alleen als aangebracht op wonden niet bij inname.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:10

Isabelle98 schreef:
Hoi!

Ik vroeg me af wie er nog meer manuka honing aan zijn of haar paard geeft, en of je resultaat merkt. :j

Door verschillende mensen heb ik het aangeraden gekregen, en ben ik er onlangs mee gestart. Vanwege de ontstekingsremmende eigenschappen.

Natuurlijk wel met de juiste MGO waarde en het UMF label.

Hoeveel en hoe vaak geef je het? Waarvoor? En wat merk je?

Ik ben benieuwd! :D

Niet, want dat is hetzelfde als een schep suiker voeren. En die honing kun je ook gewoon in NL kopen en voor 50 euro krijg je dan veel meer waar voor je geld.

Ik gebruik wel honingzalf op wonden e.d., en dat werkt echt fantastisch.

Isabelle98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-25 22:20

troi schreef:
MarlindeRooz schreef:

Enigszins ja, maar alleen als aangebracht op wonden niet bij inname.[/quote]

Ik begreep dat het juist ook inwendig kan werken. Bij verschillende mensen zijn hun paarden gestopt met (ernstig) hoesten na langdurig gebruik.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:25

Ik gebruik honingzalf op wondjes en huidirritaties, geen ervaring bij inwendig gebruik.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 22:46

Manuka kan zeer zeker ook inwendig ingezet worden. Als je het maar niet verhit geeft zoals bv. in warme thee ofzo. Maar is zeker niet alleen voor uitwendig gebruik. Ik gebruik het tegenwoordig ook voor mezelf en mijn hond - ik vind het zelf alleen echt heel erg goor en gebruik het nog niet consistent genoeg om te kunnen zeggen wat het precies doet omdat ik ook nog andere producten inzet ter ondersteuning maar heb me er wel al meer over ingelezen de laatste jaren en ook gekeken naar waar de wetenschap mee bezig is. En het is ook altijd even kijken/zoeken welke factor je wilt gaan inzetten icm voor welk doeleinde en wat dan hetgeen is wat verschil kan maken.

En Manuka is zeer zeker niet gewoon hetzelfde als een schep suiker voeren hoor @San :o Er is wel veel troep/neppe manuka in omloop, dus het is goed kijken naar de certificering en juiste labels, dat wel. Maar als je echt Manuka honing hebt, is dat niet vergelijkbaar met gewone honing. En ook gewone goede honing is al bevorderlijk om in te zetten voor verschillende doeleinden, mits deze op de juiste manier ingezet/gebruikt wordt - niet verhit. Nu is er ook veel rotzooi in omloop, en veel honing vanuit bv de supermarkten is inderdaad gewoon suiker ja, maar echt goede honing is wel degelijk een heel mooie voedingsstof met waarde, ook mbt allergieën en nog meer.

Ik zet honing zalf inderdaad ook uitwendig in en ook daar goede ervaringen mee, maar zoiets als Manuka honing is ook wel echt een mooi product om inwendig in te zetten :j

Imo is het ook 'niet geschoten, altijd mis' met zoiets. Daarnaast is er inderdaad al best wat onderzoek naar geweest over het inzetten van manuka honing bij veel verschillende soorten ziektes/klachten, dus het is niet zomaar geroeptoeter dat het echt wat kan doen - er zijn zelfs al onderzoeken rondom kanker waarbij bij muizen bv verschil te zien is bij het gebruik van manuka honing. Een erg interessant product in ieder geval :j

Ik ben benieuwd of je er iets van gaat merken bij je paard TS dus hopelijk komt er tzt nog een update. Ik kan me indenken dat je bij paarden wel met een hogere factor aan de slag moet, dat zal een leuk prijskaartje hebben :') :j

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 23:04

Voor manukahoning bestaan geen toegestane gezondheidsclaims. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dus ik ben heel benieuwd naar welke onderzoeken je refereert cursebreaker.
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:53

Isabelle98 schreef:
Ik begreep dat het juist ook inwendig kan werken. Bij verschillende mensen zijn hun paarden gestopt met (ernstig) hoesten na langdurig gebruik.

En hoest jouw paard of heeft het ontstekingen?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:00

Isabelle98 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Maar ook als het paard het inneemt? Ik weet wel dat het op wonden (uitwendig) werkt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:07

KikiCelinevs schreef:
Voor manukahoning bestaan geen toegestane gezondheidsclaims. Het is niet wetenschappelijk onderbouwd. Dus ik ben heel benieuwd naar welke onderzoeken je refereert cursebreaker.
[ Afbeelding ]

Ik maak ook geen gezondheidsclaims. Ik zei alleen dat er wel degelijk genoeg onderzoek is wat erop wijst dat het wat lijkt te doen in veel situaties en dat het een 'niet geschoten altijd mis' kans is om te kijken wat het eventueel doet in TS haar geval met haar paard. Het zijn voornamelijk on-going onderzoeken waarbij ze nog met dierproeven bezig zijn, maar het is wel zodanig groot onder de loep genomen, dat ze er wel serieus mee bezig zijn en er gewoon waarheid in lijkt te zitten met dat Manuka heel interessant kan gaan zijn voor veel dingen en daar verwees ik naar. Ik heb nergens gezondheidsclaims gedaan. Het is overigens wel bewezen dat Manuka uniek is door unieke stoffen welke aanwezig zijn, welke bewezen anti bacterieel werken - vandaar dat ook de honing zalven zo populair zijn. Ik heb ze niet direct bij de hand, heb deels mijn informatie ook uit natuurgeneeskunde boeken en referentie materiaal, maar je kunt als je even googelt genoeg vinden erover - ook via betrouwbare wetenschappelijke artikelen/bronnen :j Je wordt online 'doodgegooid' met onderzoeken over/naar Manuka. (Sciencedirect.com heeft oa meerdere artikelen ook en zo zijn er nog meer websites wel, zoals onderzoeksklinieken en universiteiten naast ook boeken en meer) https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC6613335/ laat in ieder geval ook zien; "Manuka honey shows antioxidant and anticancer properties" en zo is er nog wel meer te vinden ook, dit is even maar een klein iets. Daar zijn in ieder geval al volop onderzoeken naar bezig en dat is omdat ze aannemen dat er in ieder geval wel echt wat is rondom Manuka wat in de toekomst hopelijk breder ingezet kan gaan worden.

Ik zeg dus ook nergens dat het officieel als medicijn gebruikt kan worden, maar in de natuurgeneeskunde wordt het wel ingezet en zien ze gewoon resultaten (ook al is het nog niet officieel wetenschappelijk bevestigd. Dat er gezegd wordt dat het niets anders is als een lepel suiker innemen, is gewoon niet waar in ieder geval. In Amerika is het bv wel al officieel als 'medicijn' uitwendig geaccepteerd. Brandwondencentra e.d. gebruiken het officieel. Ik denk dat het inwendig gebruik tzt ook gaat volgen, zodra er echt conclusive studies gaan komen/afgerond worden- er zijn iig genoeg studies gaande al maar die dingen hebben ook tijd nodig wel :j Sommige onderzoeken zien er iig wel heel interessant uit hoor al.

In het 'alternatieve' geneeskunde wereldje is gewone honing en Manuka honing in ieder geval wel al breed inzetbaar in gebruik en daar zien ze goede resultaten- ook al is het dan wetenschappelijk gezien nog niet officieel bevestigd als medicijn. Wat iemand daar van vindt en of ze het serieus nemen is natuurlijk persoonlijk. Als je puur af gaat op de nog niet bevestigde wetenschap, dan kun je er idd officieel nog niks van zeggen nee behalve dat ze weten dat het anti bacteriële eigenschappen heeft welke beter zijn tov die in gewone honing, door de MGO factor wat uniek is in Manuka.

edit: Even snel, maar hier wordt het oa ook in verband gebracht met wat het potentieel kan doen bij long infecties waarbij antibiotica niks/weinig doet (gebaseerd op onderzoek van Aston University) en staan onderaan meer bronnen ook nog. Je kunt wat dat betreft echt veel vinden als je je er verder in wilt verdiepen. Nu is dit op Dr.Mercola's website zelf dus je moet altijd rekening houden met een gekleurde view, maar er wordt genoeg referentie materiaal gebruikt en hij heeft zelf ook al meerdere onderzoeken gedaan - welke ook in boeken e.d. terug te vinden zijn.
https://articles.mercola.com/sites/arti ... ction.aspx

Op basis van wat er in ieder geval nu bekend is en te vinden is, wat er gaande is qua onderzoeken... Snap ik wel heel goed dat mensen dit willen proberen als ze natuurlijk willen ondersteunen bv. :j Het is zeker op veel vlakken nog niet bewezen of officieel toegestaan als medicijn (sinds 2007 dan wel FDA approved in de USA voor uitwendig gebruik), maar dat het iets is wat interessant kan gaan zijn, is denk ik wel een prima conclusie om te maken hier. En het is in die zin niet perse schadelijk, dus inzetten als een 'niet geschoten altijd mis' is voor TS hier wel interessant- afhankelijk van wat TS haar paard precies heeft natuurlijk. Ik zet het bij mijn hond ook in en mijzelf, maar ik kan niet met zekerheid zeggen wat het precies doet naast wat ik aanvullend nog doe qua ondersteuning dus voor hetzelfde geld doet het niks - de hoeveelheid wat ik geef bv.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:14

Ik snap eigenlijk niet dat mensen inmiddels zo ver van de natuur af staan dat ze niet meer weten wat de werking is van vele huis, tuin en keukenmiddeltjes.

Ik had een paard met chronische holte ontstekingen. Helemaal door de medische mallemolen gehaald. Oorzaak was niet te vinden. Iedere keer als hij weer last had kreeg hij een aftreksel van brandnetel, tijm en honing en dan was hij er na een paar dagen weer vanaf.