De meningen zijn hier erg over verdeeld, over het geven want winterpeen. Mijn Shetlander had vorig jaar een iets verhoogde ppid waarde dus ben ik altijd aan het kijken of er ergens niet of geen suiker in zit. Winterpeen durf ik eigenlijk niet zo goed te geven, heb ik oprecht twijfels?
Zeker. De mijne (trekpaarde, suikergevoelige spanjaard, draver), krijgen dagelijks een aantal wortels. ik zou geen kilo's gaan geven, maar een grote wortel of 4 voor een paard kan echt geen kwaad.
Die van mij krijgt ook dagelijks een paar winterpenen. Hij vindt het lekker en zolang het geen kilo's per dag is, kan het weinig kwaad.
listiglistje
Geplaatst: 23-12-25 10:23
Hier dagelijks in de winter, samen met hooi en wat onderhoudsmusli. ik heb een oude haflinger van bijna 28 een een Mini pony.
Gewoon extra en wat lekkers. Graswei is toch schraler in de winter.
Bieden
Geplaatst: 23-12-25 10:25
Het lijkt me wel fijn voor een paard even lekker knagen poetst de tanden gelijk een beetje.Sommige paarden krijgen er mestwater van dat kun je even in je achterhoofd houden.
DWitzel
Geplaatst: 23-12-25 10:29
Ik voer in het seizoen 10kg voerpeen per week, wordt wekelijks bezorgd. Dit gaat in een 27 jarige fjord en 3 shetlanders, zoals al aangegeven zijn wortels vooral water en zit er in verhouding minder suiker in als in hooi. 10kg hooi is een kilo suiker, dan zijn die paar worteltjes niet heel erg. En ze vinden het heerlijk! Ze staan nu niet op het gras ivm kleigrond.
Ik voer in de winter een zak peen van 20 kg in 2,5-3 weken op aan mijn haflinger. Hij is er gek op. Zijn buurman krijgt elke dag ook 1 klein worteltje, omdat die (in de winter) altijd komt kijken als ik de mijne voer. Zodra het penen seizoen weer voorbij is, zie ik hem niet meer tijdens voertijd
Is het ook niet zo dat het 3,9% suiker is van het droge stofgehalte van de winterpeen? Dus zonder het vocht erin.
Marije_jiplover
Geplaatst: 23-12-25 12:29
Dat is al verrekend, er zit 344 gram suiker per 1000 gram droge stof in, dat is 34,4% Maar omdat het percentage droge stof 11,9% is, kom je dus uit op ca 4% suiker als je uit gaat van het hele product, inclusief al het water dat in wortelen zit.