Extreem bang voor varken van de buren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Extreem bang voor varken van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-25 19:28

Wie heeft een idee? Mijn rijpony is extreem bang voor het varken van onze buren. Dat varken loopt in de wei naar mijn rijbaan en ponylief is er zó bang voor, dat ze niet meer te rijden is in de bak. Situatieschets:

Afbeelding

Ze spant enorm, wil maximaal de halve baan rond maar liefst gewoon weg, kortom niet te rijden. Ik heb al grondwerk geprobeerd, aandacht bij mij houden, wijken erlangs enz maar de spanning wordt niet minder. Wie heeft ideeën of tips?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:30

Toch op visite gaan bij het buur varken …laten kijken en snuffelen samen iets laten eten.
Je paard moet zien en leren dat het normaal is .

germie

Re: Extreem bang voor varken van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 19:37

Paarden zijn van nature bang voor varkens. Dus het beste is regelen dat je paard kennis kan maken met het varken om te leren dat het niet eng is.
Mijn paard is super braaf, maar op buitenrit is er 1 plek waar op grote afstand van het pad varkens gehuisvest zijn en daar kan ze als de wind verkeerd staat nog steeds op reageren. Niet als in omdraaien en wegrennen, maar wel enorm alert, snuiven en sneller in de gang waar je op dat moment rijdt dan wat je eigenlijk wilt.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:14

Maar waarom eigenlijk zijn ze zo bang voor varkens? Dat zijn toch geen natuurlijke vijanden?

Ik heb het ook meegemaakt toen ik met mijn pony op een boerderij te gast was: stoere pony die nergens bang voor is flipte compleet als de (vrijlopende) hangbuikzwijntjes in de buurt waren. Ik heb het in die week trouwens ook niet opgelost gekregen. Dus helaas ook geen concrete tips voor de TS. Maar als het varken van de buren is zou ik proberen of er een oplossing is waar de buren aan meewerken. Bijvoorbeeld door ze een tijd naast elkaar te huisvesten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:31

soesita schreef:
Maar waarom eigenlijk zijn ze zo bang voor varkens? Dat zijn toch geen natuurlijke vijanden?

Ik heb het ook meegemaakt toen ik met mijn pony op een boerderij te gast was: stoere pony die nergens bang voor is flipte compleet als de (vrijlopende) hangbuikzwijntjes in de buurt waren. Ik heb het in die week trouwens ook niet opgelost gekregen. Dus helaas ook geen concrete tips voor de TS. Maar als het varken van de buren is zou ik proberen of er een oplossing is waar de buren aan meewerken. Bijvoorbeeld door ze een tijd naast elkaar te huisvesten.

Google maar eens, heeft te maken met wilde zwijnen en dan gewoon puur het instinct. De geur van varkens en het gedrag, het zit er gewoon in bij paarden om er bang voor te zijn.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 20:41

Voer je je paard op stal?
Dan heb je denk ik de beste kans door bij de buren een emmertje strooisel met mest uit de varkensstal te halen, en dat héél rustig te introduceren als je gaat voeren. Koppel de geur van varkens aan iets fijns; voer.
Pas als er geen enkele stressreactie op de geuremmer, ook vlakbij, meer komt, ook varkensgeluiden erbij introduceren.
Hopelijk vermindert dat de angst.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:09

germie schreef:
soesita schreef:

Google maar eens, heeft te maken met wilde zwijnen en dan gewoon puur het instinct. De geur van varkens en het gedrag, het zit er gewoon in bij paarden om er bang voor te zijn.

Haha mijn vriendin heeft een paard die er niet bang voor is. 2 volwassen wilde zwijnen in de wei, paard blijft gewoon grazen terwijl die zwijnen op paar meter afstand zijn.

Maar het is idd van nature dat ze er bang van zijn, andere paarden die bij mijn vriendin gestald staan zijn al meermaals door de draden gegaan omdat die zwijnen snachts de weides in komen.

Ik heb helaas ook geen tips.

Paard met 2 zwijnen haha
Afbeelding

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 21:27

Onbekend maakt onbemind. "Exotische" dieren worden wel vaker eng gevonden door paarden, als ze die nooit eerder gezien hebben. paard van een vriendin schrok zich naar door struisvogels. Kende die niet. Geleidelijk aan wennen werkt meestal wel. Ook de tip met de geur kan schelen.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:39

Mijn pony was ook enorm bang voor varkens. Na een paar keer in een paddock mogen staan naast varkens met paarden die niet bang zijn kan hij er gewoon langs lopen.
Hij blijft ze nog wel raar vinden maar niet meer weg willen schieten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:41

Vaak is het de lucht waar ze aan moeten wennen. Varkens ruiken nogal typisch, ...naar varken :+

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-25 22:47

Ik weet niet anders dan dat paarden bang zijn voor varkens. Pensionstal waar ik een paard reed had een zandpad naar het bos, aan dat zandpad stonden varkens. Elk paard van stal moest wennen en als de wind verkeerd stond kreeg je er sommige niet langs.

Wat bij ons het beste werkte is om met een groepje andere brave paarden te gaan en dan meerdere keren te oefenen

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 07:18

Mijn super brave is ook doodsbang voor varkens, het is (voornamelijk) de geur kennelijk. Accepteren, tijd nemen, afstappen of omrijden ;)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 08:51

Wat doet ze met een ander braaf paard in de bak die niet bang is? Kun je haar daar achter aan sturen?

Verder inderdaad, laten kennis maken..daar worden al verschillende goede tips voor gegeven.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 14:52

Dank voor al jullie tips en adviezen. Ik ga denk ik een keer aan de hand naar de buren om te kijken wat er dan gebeurt. En inderdaad een keer met een ander samen in de bak, dit heb ik al een keer geprobeerd maar dat was geen succes. Misschien met de ander erbij, die meer haar maat is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:06

Onbekend maakt onbemind.
Proberen met die emmer mest lijkt me een goed startpunt.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:08

Is er geen mogelijkheid om haar in de bak te zetten met een maatje (die niet zo bang is) zonder iets van haar te vragen? Mijn paard was heel lang mega bang voor robotmaaiers, die kwam ik regelmatig tegen op buitenrit en bleef hij spannend vinden. Toen verhuisde mijn paard naar zijn nieuwe stal en daar was de robotmaaier naast de wei. Hij vond het in het begin erg spannend en durfde niet in de buurt te komen, maar kon op zijn eigen tempo dichterbij komen en had ook de steun van de andere paarden die het al kenden. Nu is hij over zijn angst heen en als ik er op buitenrit één tegenkom is het ook geen probleem meer :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:16

Je moet eens een drone tegenkomen op wandeling. Ook zo' n leuke...

De buren hadden aan weide vroeger een gazonnetje met robotmaaier, daar waren ze ook gauw aan gewend. Maar als je niet kan oefenen is het een ding natuurlijk.

elexis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:50

Onhandig dat je paard er zo bang voor is!

Als je echt wil dat je paard met het varken leert omgaan dat denk ik dat je er tijd aan moet besteden. Ik weet natuurlijk niet wat de mogelijkheden zijn. Maar misschien kan je de rijbak bij de paddock aansluiten en dan op meerdere plaatsen hooi voeren. Waarvan minimaal 1 plaats zo ver mogelijk weg en 1 juist dichtbij en de rest ertussen in.

Of anders misschien gaan wandelen en dan stoppen net voordat je paard spanning van het varkens opbouwt en dan even lekker grazen. Dit blijven herhalen tot het niet meer spannend is.

Ik heb zelf pony's en varkens. Toen de varkens er net waren vonden ze het ook echt spannend, maar na een paar weken was er niks spannends meer aan. Een tijdje geleden was een van de varkens per ongeluk de paddock ingelopen, maar de pony's vonden het de normaalste zaak van de wereld.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:56

Wat doet de pony als die gewoon los in de bak staat (zonder werk, of mens)
Is ze dan ook panisch bang?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:04

laten wennen
ik heb 2 varkens tussen de paarden lopen. Nieuwelingen zijn dag 1 van slag, dag 2 wat huiverig en erna niks meer aan de hand en staan ze bij elkaar
Nieuw pensionpaard is inmiddels beste vrienden met het zeugje en die eten zelfs samen

Afbeelding

Afbeelding

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 19:23

Kabayo schreef:
Wat doet de pony als die gewoon los in de bak staat (zonder werk, of mens)
Is ze dan ook panisch bang?

Ja dat heb ik geprobeerd, samen met de meest rustige pony maar dan gaat ze bij de uitgang staan bibberen.

Elexis ik he geen paddocks, alleen weide en voer daar geen hooi. Ze staat nu in de wei naast het varken, wel 20m er vandaan en ook dat vindt ze eng en staat ze te kijken en zo.

En diezelfde buren hebben een robotmaaier waar ze óók panisch voor is. Ze is nogal kijkerig aangelegd, en bouwt gauw spanning op ook in rustige situaties. Het is nogal een dame zeg maar.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:25

Ik denk dat je 'varken' moet loslaten en moet werken aan het afvloeien van spanning überhaupt. Is ze bijvoorbeeld ook bang van parasols etc? Dan kan je trainen met iets wat je zelf onder controle heb i.p.v. de dingen van de buren :)

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 19:35

ruitje schreef:
Ik denk dat je 'varken' moet loslaten en moet werken aan het afvloeien van spanning überhaupt. Is ze bijvoorbeeld ook bang van parasols etc? Dan kan je trainen met iets wat je zelf onder controle heb i.p.v. de dingen van de buren :)

Dat vind ik wel een goed idee alleen zit ik nog even met waar en hoe. Ze is vooral bang voor dingen die onverwachte bewegingen maken denk ik. En mijn bak is dus daar, dus oefenen in de vak is al lastig. Ik ga even nadenken hoe.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 19:43

Wellicht kan je zulke dingen oefenen in de binnenbak? Als ze daar comfortabel is?
Grondwerk voor leren afvloeien van spanning?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 23:57

Is het een idee om iets in stal op te hangen dat ruikt naar het varken? Of een beetje van de mest in stal of bak leggen?

En misschien iets van varkengeluiden afspelen?

Zodat je paard in elk geval aan de geur en het geluid went in een meer controleerbare situatie.

Grondwerk is sowieso fijn om aan het vertrouwen en leiderschap te werken. Misschien dat een fijne instructeur je ook kan helpen daarbij