Bultjes /schilfers ik weet het niet meer.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouck10

Bultjes /schilfers ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:32

Hoi allemaal,

We zijn al een tijdje aan het dokteren maar we komen er niet uit en met de dierenarts komen we ook niet veel verder. Misschien dat jullie het al een keer hebben gezien en weten hoe en wat?

Wat we al hebben gedaan ,

Met imarvol behandeld.
Andere bodembedekking stro naar zaagsel
Allergieën getest. Allergisch voor farineamijt, weegbree, pinda's en latex.
Hooi / kuil maakt geen verschil.
Staat nu op de laatste restjes prednison en daar heeft die antibiotica bij gehad. Maar knapt niet op.

Het is van de zomer begonnen met gewone bultjes en het heeft zich momenteel tot dit ontwikkeld.

Afbeelding

Afbeelding

Captain

Re: Bultjes /schilfers ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Is er een afschraapsel genomen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:42

Arm paard :(:)
In sommig paardenvoer kan pinda's of pinda-olie verwerkt zijn en is er al uitgesloten dat het talgbultjes zijn ??

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Zit het alleen op die plek? Is het geen contact allergie? Bijvoorbeeld op het wasmiddel van het dekje van het zadel?

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Is er ook al op mijten getest of behandeld?

Dit lijkt heel erg op een plek die mijn pony afgelopen zomer op haar borst had. Allerlei dingen geprobeerd en getest en veearts dacht toch aan een hardnekkige bacteriele infectie, als de laatste behandeling niet zou helpen zou ze een schraapsel nemen om te kijken voor een meer gerichte AB zalf.

Maar toen die behandeling ook niet voldoende hielp bedacht ik me ineens dat het wellicht mijten konden zijn. Daar is mijn tinker erg gevoelig voor en had verder totaal geen symptomen zoals ze normaal heeft bij beenmijten maar de stalhouder had sinds het voorjaar kippen die ook constant bij de paarden liepen en vooral het plekje waar mijn pony graag ligt. Aangezien ik toch byemite had staan heb ik haar eerst daarmee behandeld voor verder onderzoek bij de veearts en dat bleek dus de oplossing. Tijdens het schoonmaken van mijn borstels vond ik ook bloedmijt dus ik denk dat dat het gewoon geweest is, al dan niet in combinatie met paardenmijt (en een bacteriele infectie want die heeft ook zeker gezeten). Het is ook niet meer terug gekomen en de rest van de paarden heeft ook helemaal nergens last van gehad.

anouck10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:01

@iceprincess ja ik zei ook al dat ik vermoede dat het misschien een mijt kon zijn maar dat vind de dierenarts niet.

@elisa2
Nee zit op meedere plekken. Beide kanten en door naar haar flanken. En ik heb de laatste 2 maanden al geen dekje/zadel meer opgehaald.

@dubbelfun ja klopt dus ik heb de voer leverancier al contact mee gehad of het daarmee in aanraking komt maar dat is niet zo

@captain nee dat is het enige dan denk ik nog wat we kunnen doen als heeft mijn da dit niet gezegd.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Afkrabsel nemen lijkt me dan de volgende stap.
En je zou met hibiscrub of hibiwash kunnen behandelen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:56

Oke, dan is de optie van mijten misschien zo gek nog niet. Kende ook een paard die daar rare plekken van kreeg op het lijf. Die moest gewassen worden met sebacil een paar keer. Maar een afkrabsel nemen lijkt mij ook de eerste stap om te doen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Mijn paard zag er begin dit jaar ook zo uit. Ik heb hem meebehandeld samen met de tinker met advantix pipetten, had ook 2 luisjes gevonden, daarna beide geen last meer. Wellicht een keer voor parasieten behandelen, allergische dieren hebben een minder goede huidbarriere. Misschien nog een keer wassen met een antibacteriele shampoo van bv maxani of vetsoothe dermacleanse

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

Heeft ze ook last van jeuk?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:36

Geen dekje misschien.
Maar wel een deken.
Begon het voortijd, of toen het deken seizoen begon?

Martina67

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Cemlys schreef:
Mijn paard zag er begin dit jaar ook zo uit. Ik heb hem meebehandeld samen met de tinker met advantix pipetten, had ook 2 luisjes gevonden, daarna beide geen last meer. Wellicht een keer voor parasieten behandelen, allergische dieren hebben een minder goede huidbarriere. Misschien nog een keer wassen met een antibacteriele shampoo van bv maxani of vetsoothe dermacleanse

Mag ik vragen welke Advantix Pipetten je gebruikt hebt en hoe?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:50

Ik gebruik de pippetten voor de grote hond. Mijn tinker geef ik elk op een been, bij mijn oude e-pony heb ik 2 verdeeld over manen en staartbasis (maar ik had hem een paar weken ervoor al behandeld met frontline spray)