Paard wat scherp ademhalen, ervaringen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Paard wat scherp ademhalen, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:10

Vandaag kwam de dierenarts bij mijn paard om hem een behandeling dry needling/ chiropractie te geven.
Omdat mijn paard ook al een tijdje wat “ knijpt” met zn neusvleugels met inspanning heb ik haar ook even naar de longen laten luisteren.
Paard heeft geen hoest, geen kuch, geen snot of uitvloeiing en ook geen pompende of dubbele ademhaling. Het is ook absoluut niet zo dat hij na werk buiten adem is of wat ook.
De longen klonken op zich schoon maar ze vond hem wel wat scherp ademen en zag idd toch wat het knijpen met de neusvleugels en iets te oppervlakkig ademen.

Nu kan er altijd nog een BAL spoeling gedaan worden mocht dit blijven, maar zij verwacht dat het wel gaat verbeteren. Ze raadde aan te beginnen met een middel zoals bijvoorbeeld Balsamic control, mocht het nodig zijn, dan ventipulmin.

Ik wil idd eerst beginnen met iets als balsamic en dus op zoek naar ervaringen. De air was meer voor slijm; dat heeft hij niet. De control zou passender zijn.
Of wellicht zijn er mensen met andere tips of ervaringen?
Paard is verder gezond overigens.

monnette1

Re: Paard wat scherp ademhalen, ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:20

Ik heb geen ervaring met de genoemde medicatie ( behalve ventipulmin), maar veel longproblemen worden veroorzaakt door stof in het hooi en strooisel. Dus daar zou ik beginnen. Dus indien mogelijk: stofvrij hooi, stofvrij strooisel en veel buitenlucht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:43

Ik vind de overgang van Balsamic Control naar Ventipulmin nogal een grote stap; van een niet wetenschappelijk bewezen kruidenmengsel naar een 'paardenmiddel' (als in ongeveer het sterkste wat je kunt hebben).
Zoals de meeste kruiden zal het grootste deel wel in de maag afgebroken worden en dus niet/niet veel meer doen.
Persoonlijk zie ik meer heil in een puffer/stomen met een oliesoort of fysiologisch zout. Dat werkt direct op de plek waar het probleem zit.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:36

Strooisel is niet van toepassing, paard staat 24/7buiten. Krijgt ook geen stoffig eten.
Hoest ook niet en dus geen uitvloeiing.

Stomen, hoe zou ik dat kunnen doen? Doel je dan op een flexineb?

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:39

Waarvoor is je paard behandeld of wat is het probleem? Zwaar/scherp ademen kan ook te maken hebben met pijn.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Is het alleen de neusvleugels waar je wat aan ziet, of zie je ook een snellere ademhaling in de flanken? Of opgetrokken flanken? Ik vind de gedachte van Dressage1990 niet slecht, als er niets te horen is aan de longen, ademhaling normaal is en geen snot/slijm loskomt.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Mijn paard begon dit ook te doen, balsamic air, stomen, etc had geen effect. Ze ontwikkelde over de maanden erna een tumor en dat was niet te opereren helaas.

Kijk dus goed na als het probleem blijft voortduren maar je geen snot ziet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:03

Ik heb toentertijd voor mijn COPD'er een recept voor een pufje gehaald bij mijn DA en een voorzetkamer voor volwassenen gekocht ( bijv https://www.viata.nl/fisamed-voorzetkam ... 1-stuks-nl ).
Het ding tegen een neusgat aangezet en de andere dichtgeknepen en dan het pufje laten inademen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:17

Ik houd het absoluut in de gaten.
Paard vertoont geen tekenen van pijn.
Behandeling was voor onderhoud, dus losmaken.
Paard zet zich soms wat vast in t lijf,dus een of twee keer per jaar komt ze erbij.

Geen opgetrokken flanken en geen snellere ademhalen of dubbele ademhaling / panten.
Daar ben ik bekend mee; heb jaren terug een paard gehad met forse hoest, die stond echt te knijpen.
Het is bij deze echt minimaal, en dus echt alleen neusvleugels.
Rent en speelt er ook niet minder om.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:01

Heeft de dierenarts ook naar het hart geluisterd? Hartproblemen kunnen namelijk ook benauwdheid geven.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:15

Ja, dat was goed.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:59

Je zou ook een week of 2 Sputolysin kunnen geven en kijken of het verbeterd. Dat is net wat minder heftig dan Ventipulmin.
Werkzame stof is dembrexine en werkt net als Ventipulmin slijmafvoerend.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:11

Gelukkig, dan ga ik mee in de tip over sputolysin. Werkt vaak beter dan ventipulmin is mijn ervaring.

KatjaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Lindsey_99 schreef:
Je zou ook een week of 2 Sputolysin kunnen geven en kijken of het verbeterd. Dat is net wat minder heftig dan Ventipulmin.
Het is een totaal ander product. Ventipulmin is in de eerste plaats een luchtwegverwijder en heeft daarnaast een slijmoplosser. Sputolysin heeft voor het grootste deel invloed op de structuur van het slijm.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:23

Ik vraag me alleen af of er slijm is..?
Longen klonken verder schoon.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Katja schreef:
Lindsey_99 schreef:
Het is een totaal ander product. Ventipulmin is in de eerste plaats een luchtwegverwijder en heeft daarnaast een slijmoplosser. Sputolysin heeft voor het grootste deel invloed op de structuur van het slijm.

What's your point...?

Het spreekt voor zich dat Sputolysin een ander product is dan Ventipulmin (=clenbuterol) met een andere werking.
Maar dat wil toch niet zeggen dat het het proberen niet waard is, als antwoord op de vraag van TS, als tussenstap voordat er Ventipulmin geprobeerd wordt?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:50

Muze schreef:
Ik vraag me alleen af of er slijm is..?
Longen klonken verder schoon.

Slijm, vastzittend slijm kan ook in de holtes zitten.
Maar ik snap je gedachte en het is natuurlijk idd de vraag of dat het probleem is.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:11

Ja dat is een lastige.
Ik denk dat ik “ iets” moet proberen, en anders een BAL spoeling oid ( onbekend terrein voor mij…) op de kliniek.
Want ondanks dat het echt minimaal is, hoort er niet geknepen te worden met neusvleugels .

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:29

Droes in de luchtzakken?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:38

Kan ik me niet direct voorstellen.
Geen verdikte lymfeklieren.
Paard is niet ziek, ook niet ziek geweest ( nog nooit), geen hoest, snot, koorts of wat ook..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:38