Botoedeem; ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Botoedeem; ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:02

Mijn 23 jarige merrie met ppid heeft helaas sinds begin november botoedeem aan het hoefbeen (linksachter).

Haar voeten worden zeer goed onderhouden. De kwaliteit van haar voeten is ook erg goed.
Dit is dus gewoon hele nare pech...

In beginsel was ze echt heel vreselijk pijnlijk en wilde niet staan.
Ze draagt nu schoenen voor wat meer demping en staat op pijnstilling.
Zonder pijnstilling is het niet fijn voor haar.
Maar ook met pijnstilling zet ze de voet veel op rust... het is dus zeker niet 'pijnloos'.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dit tot het nieuwe jaar een eerlijke kans te geven.
Hopende dat het herstelt.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn er nog zaken die zouden kunnen helpen?

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Ninx schreef:
Mijn 23 jarige merrie met ppid heeft helaas sinds begin november botoedeem aan het hoefbeen (linksachter).

Haar voeten worden zeer goed onderhouden. De kwaliteit van haar voeten is ook erg goed.
Dit is dus gewoon hele nare pech...

In beginsel was ze echt heel vreselijk pijnlijk en wilde niet staan.
Ze draagt nu schoenen voor wat meer demping en staat op pijnstilling.
Zonder pijnstilling is het niet fijn voor haar.
Maar ook met pijnstilling zet ze de voet veel op rust... het is dus zeker niet 'pijnloos'.

Ik heb met de dierenarts afgesproken dit tot het nieuwe jaar een eerlijke kans te geven.
Hopende dat het herstelt.
Zijn hier mensen die hier ervaring mee hebben? Zijn er nog zaken die zouden kunnen helpen?

Mijn pony heeft ook botoedeem gehad. (Volgens mij had ik er ook een topic over). Hij heeft lang op boxrust gestaan en daarna nog een tijd op weide rust. Maar hij is nu weer helemaal hersteld. We doen alles weer

Ik moet er wel bij zeggen dat hij er wel altijd nog op heeft gestaan en minimaal kreupel was. Maar wel kreupel genoeg om een MRO te laten maken waar dit uit kwam.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

Ja, met een jong paard. Paard heeft asprine gekregen in de eerste fase. Daarna het medicijn Doxium.
Beslag met zooljes (hard zodat er geen steentje of iets door kan drukken) en zachte vulling.
Heeft wel paar maander geduurd voordat hij weer goed was. Nu nog steeds op ijzers met zachtere zooltjes met vulling. Maar het is helemaal overgegaan. Wel daarna goed vast in de schouders ivm ontzien voorvoetjes.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:45

Naast de pijnstilling, krijgt ze ook nog iets anders of niet?
Je zou dagelijks een scheutje Devils Relief of een beetje grof gemalen Duivelsklauw (o.a. Makana, grof gemalen is niet zo vies als poeder...) door het eten kunnen doen. Dat remt de ontsteking. Moet wel een paar maanden gegeven worden, met af en toe een stopweek.
Hopelijk trekt het weer weg.