Pony wil niet meer liggen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shellylover

Pony wil niet meer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:17

Hoi bokkers,

Ik ben heel benieuwd naar ervaringen van soortgelijke gevallen.

Mijn pony, arabier, 27, gaat snachts sinds een klein poosje niet meer liggen. Ze staat in mijn eigen kudde, 2 shetjes, een kwpn en zij dan. Allemaal merries. Ze staan 24/7 met vrije keuze, binnen, buiten, overkapping, paddock, track, plein. De rest gaat wel gewoon liggen. Zij blijft er bij staan. Nu begint het me op te vallen dat ze behoorlijk vaak omvalt tijdens dutjes. Ik verwijt dit aan het feit dat ze dus niet meer ligt en dus geen remslaap krijgt en hierdoor tijdens microslaapjes in elkaar zakt. Het is nu een paar keer gebeurd waar ik bij was. De laatste keer helaas op beton dus tand door dr lip, benen open.. ik heb haar nu 2 dagen op de metacam om te kijken of ze misschien met pijnstillers wel ligt. Helaas alleen nog steeds geen succes. Vorig jaar heeft ze ook een klein poosje precies hetzelfde gehad. Hellup!!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

Vorrig jaar is het vanzelf goedgekomen?

egnie

Re: Pony wil niet meer liggen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:23

Ik denk dat ze bang is om niet meer overeind te kunnen komen. Gezien de leeftijd zou dat namelijk goed kunnen. Blijven liggen is natuurlijk geen optie voor een paard. Ik heb dat vaker gezien bij oude paarden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:28

Heeft ze artrose of andere slijtage?
Mijn gedachtes gaan ook uit naar leeftijd,winterkou/vochtige kou, wat bij artrose/slijtage geen goed doet, en niet meer durven liggen omdat overeind komen te moeilijk gaat. Dat is voor een paard een beangstigende ervaring.
Ik zou de dierenarts vragen om een week goede pijnstillers, en dan kijken of ze wel weer durft te liggen.
Je zou ook een 200 grams gevoerde deken kunnen proberen, als je dat nog niet doet, om haar warmer te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:29

Heeft ze een zachte plek om te liggen met stro of zo? Zonder liggen slapen komen ze uiteindeliji in de problemen.

Mijn tinker lag niet meer omdat hij zich te verantwoordelijk voelde voor zijn kudde. Ik heb hem uiteindelijk moeten verhuizen daarom. Hij stond er echt perfect maar wel ten koste van zijn gezondheid. En later had hij af en toe een nacht in een box nodig om goed diep te kunnen bijslapen soms

Heb je een box waar ze eventueel s nachts in kan?

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:30

Het klinkt als narcolepsie. Mijn paard heeft dit ook. Zij dommelt weg, zakt door haar knieën en valt soms bijna om. In enkele gevallen is ze ook echt gevallen, met als gevolg beschadigde knieën.

Met behulp van camera’s hebben we ontdekt hoe vaak ze wegdommelt: dit gebeurt dagelijks. Meestal kan ze zichzelf net op tijd corrigeren voordat ze daadwerkelijk valt.

Mijn paard is van top tot teen onderzocht in de kliniek, maar er is niets gevonden dat verklaart waarom ze niet meer wil gaan liggen. De uiteindelijke conclusie was daarom: narcolepsie.

Wij hebben de situatie zo veilig mogelijk ingericht. Ze staat alleen nog op een zachte ondergrond, krijgt een extra dik pak stro in de stal en langs de wanden hebben we speciale zachte matten geplaatst. Zo kan ze zich minder bezeren mocht ze toch een keer volledig omvallen.

Verder functioneert ze goed en laat ze geen tekenen van vermoeidheid zien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:38

Niet meer gaan liggen kan ook te maken hebben met niet meer op kunnen staan.
Bij mijn oudje begon het er mee dat ze niet meer in de stal wilde gaan liggen omdat ze heel veel ruimte nodig had bij het opstaan om haar evenwicht te houden. Dat zag ik toen ze eens in de paddock gelegen had en met moeite overeind kwam.

Naderhand miste ze idd haar benodigde REM-slaap en áls ze lag gaf dit het effect van een epileptische aanval.
Uiteindelijk heb ik haar om deze reden met 34 moeten laten gaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Is wel herkenbaar :j
Probeer toch een ruime plek te maken met zand of strooisel ,desnoods haar de nachten of juist overdag even apart zetten en kijken of ze gaat liggen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Zit je in wolven gebied en is ze de lwid merrie of voelt ze zich heel verantwoordelijk?
De rest is al genoemd van eventuele redenen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Lastig herkenbaar probleem. Je kunt inderdaad proberen of ze in een afgesloten box met dik strooisel wel wil gaan liggen. Ze raakt oververmoeid doordat ze niet liggend slaapt, dus op den duur is dat geen houdbare situatie meer helaas.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:54

Gaat ze nog wel rollen? Hoe staat ze dan op?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:19

Tancreda4 schreef:

Dit idd mijn oudje 30 jaar zie ik nooit liggen op stal of wei ( gelukkig verklapt de plek in stal dat ze soms ligt)
Maar rollen zie ik haar bijna dagelijks doen en ze staat vlot op ( voor de leeftijd vind ik)

shellylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:26

Tancreda4 schreef:

Ja! Dat wel. Ze staat eigenlijk vrij normaal op. Soms wat stijver of met een wiebel