Blessure annulaire ligament - ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aife

Blessure annulaire ligament - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:11

Ik ben op zoek naar ervaringen met (chronische) blessures van het annulaire ligament.

Mijn merrie heeft hier helaas al een aantal jaren last van. Het is 2x gestabiliseerd met rust en ontstekingsremmers. Het bleef wel dik maar ze liep zuiver en had geen pijn. Het vocht was ook weg. Dit is nu ong een jaar goedgegaan. Maar nu heeft ze voor een derde keer last gekregen en nu duurt het wel veel langer dan vorige keren. Inmiddels staat ze bijna 4 maand op rust. In stap en galop zie je niets, in draf is ze onregelmatig. Wel minder onregelmatig dan 4 maanden geleden, maar het is zeker nog niet over...

Haar leeftijd is niet in haar voordeel (22) dus ik ben er me van bewust dat dit lang zal duren. Een operatie is mogelijk maar die geeft geen garantie en heeft een hele lange zware revalidatie.

Heeft iemand hier ervaringen mee?

Elisa2

Re: Blessure annulaire ligament - ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 13:38

Ah een ringband blessure, ja heb ook een paard gehad die dit heeft gehad. Volgens mij heeft dit paard toen een half jaar rust gehad maar het is nooit meer echt goedgekomen omdat hij ook andere problematiek had in/ aan hetzelfde been.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:05

Mijn pony had hier helaas last van.

De eerste keer fors kreupel, onder behandeling in Bodegraven. Die gaf eigenlijk een schema van 3 maanden enkel stappen op harde bodem en daarna terug op controle.
Toen was t vrij goed herstellende en mocht ze opbouwen en ook dat was probleemloos.

Helaas een klein half jaar daarna van de ene op de andere dag wederom dezelfde blessure. Rust op de wei, ingespoten. Vooral veel lasertherapie, kon ik gelukkig zelf thuis.

Van wonderbaarlijk herstelde echo’s naar dramatisch en weer goed herstel..

Ik heb besloten niet te opereren ivm leeftijd en meerdere aandoeningen.
Uiteindelijk was ze op de blessurebeen “rad”, raakte een ander been kreupel, speelde er vasculitis op (uit niets..) en werd haar astma heel slecht doordat ze niet meer bewoog. Keus gemaakt tot inslapen.

Mijn stalgenoot heeft haar 7 jarige na operatie en lange revalidatie uiteindelijk ook moeten laten gaan doordat hij weer kreupel raakte op hetzelfde been. Nu was dit wel een ingewikkelde casus want er was tijdens de operatie nog meer beschadigd.

Voor mij is dit een horror blessure geworden.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:10

Onze fjord had dit ook.
Verschrikkelijk kreupel ondanks enkel op pensioen en weideleven. Soms liep ze een poos goed en dan ineens stond ze weer vol vocht en dan echt zo ontzettend kreupel dat het echt niet zo door kon gaan.
De ingreep/operatie vond ik te weinig hoopvol om te doen afgewogen tegen de lange (eenzame, veel stalrust) revalidatie.
We hebben haar laten inspuiten met corticosteroïden en toen op rust gehad. Op een eigen paddock in de winter ging het goed. Zodra de zomer weer begon en ze de wei op kon was ze binnen 1 maand weer afschuwelijk kreupel.
Ik heb haar 2 weken op de bute gezet en toen werd het schrikbarend duidelijk hoeveel last ze er eigenlijk van hard. Zo een ander paard kregen we weer. :knuffel:

Ik heb haar afgelopen mei, voordat de bute op was, laten inslapen. Het was voor haar geen doen zo.

inge_romeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:27

Mijn pony had hier 2 jaar geleden ook last van. Na druk doen op een buitenrit was ineens haar kogel dik en warm. Na een paar dagen heeft de da een echo gemaakt en was er een beschadiging op het annulaire ligamenten zichtbaar met daarbij een vocht opvulling van de peesschede.
We hebben haar op een kleine paddock gezet en ik moest met een gel smeren. Na 4 weken terug en toen bleek dat het niet verbeterd was. Toen een andere gel. Toen na een week of 8 weer op controle. Toen leek t ligamenten rustiger, maar was er schade zichtbaar aan de oppervlakkige buiger.
Toen ben ik ook gaan starten met lasertherapie. Daarvoor kwam er iemand 2x per week geloof ik. Moesten rustdagen tussen de behandelingen zitten.

Bij de volgende controle was er toen wel vooruitgang zichtbaar en zijn we gaan opbouwen met korte stukjes draf van 30 sec. De gehele periode hebben we ook elke dag 30 min ongeveer gestapt. Gelukkig was mijn pony heel rustig buiten dus daar heeft ze niks geks gedaan. Dat laseren heeft wel echt geholpen, daar ben ik van overtuigd.

Inmiddels is ze nu 26 en is alles helemaal hersteld. Ze heeft nooit een pas kreupel gelopen, dus ben heel blij dat ik het in het begin toch niet vertrouwde en naar de dierenarts ben gegaan.

Edit: foto toegevoegd. Dit was vrij aan t begin. Momenteel zit er nog wel wat vocht voordat we iets gaan doen. Dat trekt gelukkig wel weg met beweging, maar er zal altijd iets van een verdikking blijven.

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 23:02

High Power Laser is denk ik nog de enige optie.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 08:15

Ik heb inderdaad een afspraak op staan voor een laserbehandeling op te starten.

Blij om te horen dat daar toch wat goede ervaringen mee zijn.

@inge_romeo zo zag het er bij haar ook uit in het begin. Inmiddels is de verdikking wat minder, maar door de echo's heb ik al ondervonden dat de zichtbare verdikking niet altijd alles zegt. Ik was zo van mening dat het veel beter was, maar op echo bleek het een andere zaak te zijn..
Het is heel erg frustrerend dat het zo op en af gaat. Ik dacht echt dat ik de juiste verhouding had gevonden tussen belasting (want rust roest) en rust...

Ik heb voor mezelf al uitgemaakt dat hoe ze ook hersteld, ik ga niet meer met haar trainen. Mijn grootste hoop is dat ze nog af en toe mee kan op een rustige bosrit samen met mijn dochtertje. Ze is een fantastisch bomproof paard en ze geniet ook echt van die bosritten...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 08:35

Mijn tinker merrie is geopereerd aan beide achterbenen in emmeloord.
Allebei de bandjes waren doorgehaald.
Is heel goed genezen ik heb haar toen een jaar rust gegeven.
Eerst natuurlijk in een stal formaat paddockje op een straatje gehouden.
Was ze toch buiten bij de anderen.
Ze heeft gewoon nog wedstrijden kunnen lopen.

Ik zou voor een operatie gaan als het bandje te strak is richt een laser ook niet zo veel uit denk ik.
Je haalt het probleem niet weg.
Maar dat is mijn idee.
Mij is toen verteld dat het bandje weer aan elkaar groeit maar met de gewenste meer ruimte.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 10:27

Hoe oud was jouw merrie bij de operatie @Roosa?
Het is de leeftijd waardoor de chirurge niet staat te springen voor de operatie. Omdat ze al 22 is, gaat de revalidatie langer duren en op die leeftijd een paard stil zetten heeft grote impact op de conditie. Dan is de vraag of ze haar huidige conditie nog kan terug krijgen, of het nog wel zin heeft om haar op die leeftijd een operatie te laten doorstaan.
Ikzelf vind het een hele moeilijke overweging. Ik wil haar alle kansen geven, maar het moet tegelijk ook eerlijk tegenover haar zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:39

Mijn merrie heeft dit ook. In juni 2022 geconstateerd, ze was licht kreupel en ik vond dat ze regelmatig even haar voet optilde om te ontlasten. Echo laten maken en de diagnose gekregen. De DA gaf aan dat opereren eigenlijk de enige optie was en ik vond persoonlijk dat er vrij luchtig over werd gedaan, zo van 'even doorhalen en paar weekjes rust en dan maar verder zien'. Ik vond het echter vrij heftig klinken met weken stalrust en 50% slagingskans. Mijn paard was toen 17 jaar, ik heb besloten niet te opereren omdat het in haar geval symptoombestrijding zou zijn. Haar beide hoefbeentjes voor zijn gekanteld, rechts erger dan links en deze blessure zit links, waarschijnlijk door overbelasting. Dat is helaas niet op te lossen en dan was het maar afwachten hoe het op de lange termijn zou gaan.

Zo zag haar been eruit:
Afbeelding

We zijn een paar maanden bezig geweest met koelen en stappen, inmiddels is ze 20 en gaat nog mee met voornamelijk stapritjes en stukjes draf, maar ze is grotendeels met pensioen. Het gaat met rijden de ene keer beter dan de andere maar dat komt dus niet alleen hierdoor maar ook door haar hoeven. In vrije beweging is ze in elk geval goed en ze trekt ook sprintjes wanneer ze daar zin in heeft, zonder problemen.

Tientjeblij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 10:42

Mijn merrie van 22 heeft dit ook. Ik heb besloten geen operatie te doen en niet meer te draven en alleen nog stapritjes te maken. Dat gaat erg goed, de verdikking aan de buitenkant is nu bijna weg. Ik denk wel dat als ik weer in de bak zou gaan draven het weer terugkomt.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 10:50

@kirsha, mijn merrie is door de boxrust + cortisonen en ontstekingsremmers die eerste keer dat ze de blessure kreeg, zwaar bevangen geraakt. Echter is dat helemaal in orde gekomen. Het hoefbeen is weer terug in een gezonde stand en hoeven zijn weer in orde. De kliniek verschoot er zelfs van.
Net daarom is het zo zuur dat haar ligamenten roet in het eten gooien. Want de eerste keer werd er tegen mij ook vrij licht over gegaan. Toen hebben we eerst rust en medicatie geprobeerd voor we naar een operatie over gingen.
En die operatie is er uiteindelijk niet geweest want ze herstelde in die mate dat ze weer pijnvrij kon lopen.

Als ik eerlijk moet toegeven heb ik daar nu spijt van. Net omdat de leeftijd toen blijkbaar geen issue was. En nu wel...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:01

Dat is inderdaad wel erg zuur, dat kan ik me goed voorstellen, zeker omdat het herstel nu inderdaad alleen maar zwaarder zou zijn. De vraag is alleen of je niet weer problemen gehad zou hebben mocht je wel geopereerd hebben maar daar kom je nooit achter. Ik heb het destijds met mijn hoefsmid en een fysio overlegd en die waren beide van mening het niet te doen, je kunt het niet weer aan elkaar plakken als het verkeerd uitpakt... Mijn merrie is ook gevoelig voor bevangenheid dus om de combinatie van alles bij elkaar heb ik het niet gedaan. Het hoeft ook niet, ze is al wat ouder en ik ben vooral blij dat ze het nu weer zo goed doet, maar ik lees hier dat dat lang niet vanzelfsprekend is voor iedereen.
Overigens heeft de DA bij mij wel vanaf het begin aangegeven dat deze blessure vaak chronisch is, ook als het beter zou worden was dat geen garantie voor de toekomst.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:21

Aife schreef:
Hoe oud was jouw merrie bij de operatie @Roosa?
Het is de leeftijd waardoor de chirurge niet staat te springen voor de operatie. Omdat ze al 22 is, gaat de revalidatie langer duren en op die leeftijd een paard stil zetten heeft grote impact op de conditie. Dan is de vraag of ze haar huidige conditie nog kan terug krijgen, of het nog wel zin heeft om haar op die leeftijd een operatie te laten doorstaan.
Ikzelf vind het een hele moeilijke overweging. Ik wil haar alle kansen geven, maar het moet tegelijk ook eerlijk tegenover haar zijn.

Mijn merrie was nog erg jong idd.
7 jaar.
Geopereerd door middel van een kijk operatie.
Puik werk hebben ze geleverd.
Laatst bijgewerkt door roosa op 10-12-25 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 11:22

Mijn Fries heeft dit 3 keer gehad aan beide voorbenen.
Eerste 2 keer bij Emmeloord gelopen, heeft per voorbeen 2 jaar geduurd voor we weer echt groen licht kregen.
Toen zijn rechtervoorbeen wederom geblesseerd raakte ben ik van taktiek veranderd en heeft de Hofstede mij enorm geholpen dmv 2/3 maanden Robert Jones verband en daarna zelf gebandageerd. Binnen 5 maanden was ik weer aan het rijden en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:31

Gulpje schreef:
Eerste 2 keer bij Emmeloord gelopen, heeft per voorbeen 2 jaar geduurd voor we weer echt groen licht kregen.
Toen zijn rechtervoorbeen wederom geblesseerd raakte ben ik van taktiek veranderd en heeft de Hofstede mij enorm geholpen dmv 2/3 maanden Robert Jones verband en daarna zelf gebandageerd. Binnen 5 maanden was ik weer aan het rijden en hij heeft er daarna nooit meer last van gehad.

Dat is wel heel interessant Gulpje. Hij is niet geopereerd?
Mijn merrie heeft het ook aan beide voorbenen... Eerst rechts, dan links en bleek rechts op echo ook terug verdikt en nu wederom links.

Mocht hij wel naar buiten met die bandages?

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-25 12:45

Tientjeblij schreef:
Mijn merrie van 22 heeft dit ook. Ik heb besloten geen operatie te doen en niet meer te draven en alleen nog stapritjes te maken. Dat gaat erg goed, de verdikking aan de buitenkant is nu bijna weg. Ik denk wel dat als ik weer in de bak zou gaan draven het weer terugkomt.

Loopt zij in draf nog ok op de weide?
Het zou erg fijn zijn mocht stappen onder het zadel (met mijn dochter van 7) nog kunnen, maar ik wil ze eerst en vooral weer pijnvrij hebben in de weide. Het valt me op dat ze de eerste 10-15 meter wel goed draaft en dan onregelmatig begint te worden. (In de weide voor alle duidelijkheid :) Sinds ze terug last heeft heb ik uiteraard niet meer gereden)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 12:54

Mijn merrie heeft dit ook gehad aan achterbeen. Was ook ergens rond de 22 gok ik, dat weet ik niet meer precies.
Is behandeld bij De Hofstede (lange tijd in drukverband o.a.) en dat heeft goed geholpen. Hebben we nog jaren gereden (tot haar 30e). Inmiddels loopt ze met 34,5 jaar nog steeds blij in de wei. Zou vandaag de dag zeker laser erbij pakken.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:00

Aife schreef:
Gulpje schreef:

Dat is wel heel interessant Gulpje. Hij is niet geopereerd?
Mijn merrie heeft het ook aan beide voorbenen... Eerst rechts, dan links en bleek rechts op echo ook terug verdikt en nu wederom links.

Mocht hij wel naar buiten met die bandages?

Nee, de ringband zat niet zo strak dat het eraf hoefde gelukkig. Hij was alleen verdikt alle keren.
Hij mocht naar buiten, met regen moesten we wel even uitkijken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 13:01

Hier een merrie die aan beide voorbenen geopereerd is hieraan (nadat het ook weer was teruggekomen na lang revalidatie proces de eerste keer). De boxrust was wel pittig maar ze is er goed uitgekomen en de benen blijven slank.

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Hier hebben we momenteel ook te maken met een ringbandblessure bij onze 19-jarige merrie.

Ik vind het best lastig, omdat je zoveel verschillende verhalen hoort.

Ze heeft nooit eerder klachten gehad en kwam op een avond ineens kreupel en met een dik been uit de wei. Mijn vermoeden is dat ze is uitgegleden of misschien een tik heeft gehad van een ander paard. Er is een echo gemaakt en daaruit kwam een verdikking van 5,1 mm naar voren.

Het advies van de dierenarts is zes weken volledige boxrust, voor de zekerheid aangevuld met een antibioticakuur en pijnstilling/ontstekingsremmers. Volledige boxrust is voor haar echter geen optie; daar wordt ze erg onrustig van en loopt ze alleen maar rondjes in haar stal. Daarom hebben we een klein stukje paddock afgezet. 5x 6 meter.

Ze gaat dagelijks van 07.30 tot 14.00 uur naar buiten en komt ’s middags tegelijk met ons andere paard op stal. De rest van de paarden gaat rond 16.30 à 17.00 uur naar binnen. Dit verloopt gelukkig goed.

Ik heb inmiddels alles aangeschaft wat mogelijk kan ondersteunen: een Ice Vibe, Equicrown bandage, groene leem en supplementen die van binnenuit helpen. Gelukkig heb ik flexibel werk, waardoor ik haar meerdere keren per dag kan behandelen.

Mijn routine is als volgt:
– ’s middags haal ik haar binnen, benen schoonspuiten en gebruik ik de Ice Vibe 10 minuten op stand 1.
– Daarna krijgt ze de Equicrown bandage om.
– Rond 18.00 uur gaat de bandage weer af en gebruik ik opnieuw de Ice Vibe, wederom 10 minuten.
- Vervolgens een dikke laag groene leem op de verdikking.

Ik hoor ook veel verhalen over stappen op harde ondergrond.

Onze dierenarts is echter een groot voorstander van volledige rust en zo min mogelijk beweging.
Het liefst ziet hij haar zes weken lang alleen op stal. Maar hij begrijpt ook dat ze van alleen op stal staan alsnog geen rust krijgt. Buiten op de paddock is ze overigens rustig al heeft ze wel eens de gekke 5 minuren pfff.

Het been is in ieder geval niet dikker geworden en ze is alleen kreupel in draf.
Er zijn zelfs dagen geweest waarop het been duidelijk dunner was, al is het de dag erna toch weer dikker.
Soms heb ik het idee dat dit ook samenhangt met hoeveel ze heen en weer loopt op de paddock.
Maar ik kan dus niet achterhalen of het komt doordat ze bijv die ochtend iets meer heeft bewogen of jios niet...

Af en toe vraag ik me af of een korte wandeling aan de hand, bijvoorbeeld 5 à 10 minuten, juist goed zou kunnen zijn. Tegelijk vind ik dit lastig, omdat de dierenarts volledige rust adviseert. Over twee weken staat er opnieuw een echo gepland om te kijken waar we staan.

Zijn er mensen die ervaring hebben met (voorzichtig) stappen aan de hand bij een ringbandblessure?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:57

Ik zou toch rust geven.
Die pees schuurt toch langs dat bandje krijg je weer rafels dat wil je ook niet.
Dus is zo min mogenlijk beweging toch wel het beste lijkt mij.

Steffie89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:51

roosa schreef:
Ik zou toch rust geven.
Die pees schuurt toch langs dat bandje krijg je weer rafels dat wil je ook niet.
Dus is zo min mogenlijk beweging toch wel het beste lijkt mij.

Ja, misschien wel beter ja. Maar al die tegenstrijdige berichten. Op een gegeven moment weet je bijna niet meer waar je wel of niet goed aan doet.