Hoofing marvellous

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Hoofing marvellous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 00:35

https://www.instagram.com/hoofingmarvellous/
Ik werd vandaag gewezen op deze "nieuwe stroming". Veel volgers al. Komt er op neer dat het hoefbevangen raken van een paard altijd aan de bekapper / hoefsmid ligt. Mustangrol mag niet, tenen moeten lang blijven.
Ik heb geen tijd om in de discussies mee te gaan doen, maar vind het wel interessant genoeg om anderen op te wijzen.

Dennis

Re: Hoofing marvellous

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:16

Paarden knappen te veel op als je het break over punt naar achter haal (dus tenen inkort, of eventueel een ijzer wat terug leg) om een teen lang te laten is mijn ervaring.

Eind resultaat (na meer dan een jaar, als de ellende uit gegroeid is) is wel netjes, hielen laag kan ik me wel in vinden.

Hoefbevangenheid is een stofwisselings probleem, geen hoefprobleem opzich. Dus hoe een smid/bekapper dit dan fout kan doen zie ik niet.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:36

Hoefbevangenheid komt toch meestal voort uit iets dat in het systeem mis is? Het uit zich in de hoef maar is toch in de eerste plaats geen hoefprobleem dus ik vind het een beetje een gekke gedachtegang dat het aan de bekapper/hoefsmid zou liggen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:48

Ik heb altijd geleerd dat er 2 bronnen zijn. Stofwisseling en mechanisch, dat laatste kan zeker van een verkeerde of te radicale bekapping komen.

Beetje bijzonder als zij er vanuit gaan dat dat de enige bron is van hb

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 08:53

KootMiraDrum schreef:
https://www.instagram.com/hoofingmarvellous/
Ik werd vandaag gewezen op deze "nieuwe stroming". Veel volgers al. Komt er op neer dat het hoefbevangen raken van een paard altijd aan de bekapper / hoefsmid ligt. Mustangrol mag niet, tenen moeten lang blijven.
Ik heb geen tijd om in de discussies mee te gaan doen, maar vind het wel interessant genoeg om anderen op te wijzen.

HB kan mechanisch zijn, maar veel vaker een stofwisselings probleem.
Dus als mijn smid mijn paard niet loopt te voeren zou ik dan niet weten waarom de oorzaak altijd bij de smid zou moeten liggen?
Door alleen al het hele stofwisselings probleem als mogelijke oorzaak te negeren, maakt dat ik het niet echt een betrouwbaar linkje vind eigenlijk

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:13

Ik volg het wel ergens. Niet de HB komt enkel vanuit de trim, maar waarom de teen weghakken niet perse bevorderend is.

Ik zet zelf wel afronding, maar eigenlijk nooit tot achter de waterlijn of witte lijn, Ik prefereer om altijd nog een randje voor de witte lijn te blijven. Bij een zware hb waarvan het leven of dood is, zou ik wel durven die teen afhakken, dit heeft al, bewezen, heel veel paarden gered.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:38

Het is zeker beide. Ik heb meerdere paarden gezien waarbij ze mechanisch bevangen waren vanwege slechte hoefsmeden. Waarbij ze ze op ijzers hielden, want zonder ijzers konden ze amper een stap zetten. Was schijnbaar normaal 8)7