Blessure diepe bekkenspieren (iliopsoas spiergroep)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thrive

Blessure diepe bekkenspieren (iliopsoas spiergroep)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 12:37

Hoi bokkers,

Ik ben heel benieuwd of er hier misschien mensen zijn die ervaring hebben met een blessure aan de diepe bekkenspieren, de iliopsoas spiergroep, bij paarden.

Kort samengevat: mijn merrie heeft deze zomer deze diagnose gekregen nadat, na wat wisselingen in de kudde, een ruin meerdere keren bovenop haar is gesprongen om haar te dekken. Het viel mij hierna gelijk op dat ze haar achterbenen vreemd onder haar lijf zette, alsof ze hier minder controle over had. Ik heb een paardenarts ingeschakeld en met deze arts zijn we een behandeltraject in gegaan, maar op dit moment, terwijl we al heel wat maanden bezig zijn, is de vooruitgang nog maar beperkt.

Wat we tot nu toe geprobeerd hebben: in de acute fase boxrust met metacam, ondersteunen met supplementen zoals magnesium en vitamine E + selenium, sportmassages, dry-needling en chiropractie, aan de hand wandelen, balkjes stappen, pilates-oefeningen om de omliggende spieren sterker te maken, acupunctuur en homeopatische supplementen.

Met dit alles zijn we op het punt gekomen dat de omliggende/bovenliggende spieren, die als gevolg van de impact ook vast waren komen te zitten, weer soepel zijn, maar de diepliggende spiergroep waar de blessure in zit laat helaas nog geen herstel zien. Dit uit zich met name in haar rechterachterbeen, waar ze zichtbaar minder controle over en kracht in heeft; het lukt haar nog altijd niet om het been goed op te tillen waardoor ze met de teen sleept, en ook de protractie/beweging naar voren is beperkt. Dit laatste is vooral heel duidelijk te zien als ze aan de longe op de volte linksom loopt, waarbij het rechterachterbeen als buitenbeen dus een relatief grote stap zou moeten maken.

We zijn nu wat op een punt dat we redelijk door de opties heen lijken te zijn. Ik ben daarom, ook omdat er online maar weinig te vinden is over deze blessure, op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben en mogelijk nog suggesties kunnen doen van hoe deze blessure nog anders aan kunnen vliegen en welke behandelmethodes er eventueel nog zijn die wij nog een kans kunnen geven.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties/suggesties.

Suzanne F.

Re: Blessure diepe bekkenspieren (iliopsoas spiergroep)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:18

Jeetje wat een een nare blessure. Ik denk dat die heel lastig te behandelen is. Ik hoop dat het beter wordt met de tijd. Veel blessures gaan uiteindelijk vanzelf over als er geen zaken echt beschadigd zijn.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 19:52

Suzanne F. schreef:
Jeetje wat een een nare blessure. Ik denk dat die heel lastig te behandelen is. Ik hoop dat het beter wordt met de tijd. Veel blessures gaan uiteindelijk vanzelf over als er geen zaken echt beschadigd zijn.

Bedankt voor je reactie! Ik hoop ook heel erg dat we links- of rechtsom een manier gaan vinden om tot herstel te komen, ze is nog maar 7 en wil zo graag wat doen, dus het is echt heel sneu :(:)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:15

Ik denk dat die vrij simpel te behandelen is. Waarschijnlijk is ze gaan compenseren in de rug vanwege die blessure is de psoas. Zet thoracolumbale wervelzuil vast en kan nu lastig ondertreden. Fijn dat de spieren los zijn maar wervelkolom moet ook die bewegingsmogelijkheid hebben. Als ze niet goed kan draaien + flexeren dan kan ze niet lekker ondertreden. Zou even een osteo vragen. Zou binnen 1 behandeling opgelost moeten zijn.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 22:22

Hoe is de diagnose gesteld? Is het been zelf uitverdoofd? Zal niet voor t eerst zijn, dat men roept dat het hoog zit en het uiteindelijk 'gewoon' een knie oid is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 08:40

Wat een vervelende blessure..waar ik zo aan denk zou wellicht fascia release nog kunnen helpen. Bindweefsel kan ook vast gaan zitten door blessures, triggerpoints etc.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-25 09:55

Iedereen bedankt voor de reacties! Heel fijn dat er zo meegedacht wordt.

@Hutcherson, de wervelkolom is behandeld en deze is voor mijn paard haar 'doen' op dit moment super mobiel. Het enige wat haar op dit moment niet heel soepel lukt is het bekken achterover kantelen, dit wijt de arts aan de geblesseerde spieren.

@Jasmijn159, de diagnose is inderdaad gesteld op basis van het klinische beeld wat mijn merrie laat zien. Ik had dezelfde vraag als jij, en ik heb aan de arts gevraagd of het niet in het been zelf zou kunnen zitten. Daarop heeft de arts het been nagevoeld op verdikkingen, pijnlijkheid en warmteverschillen voor en na het monsteren, en omdat dat er niet was werd geconcludeerd dat daar geen sprake van is. Ik vind het zelf ook nog wel twijfelachtig...

@Elisa2, is dat te bereiken met dry needling of is daar nog een andere behandelmethode voor? Dry needling is toegepast en dat heeft voor de oppervlakkige spieren inderdaad wel geholpen.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 10:37

Thrive schreef:
Hoi bokkers,
Wat we tot nu toe geprobeerd hebben: in de acute fase boxrust met metacam, ondersteunen met supplementen zoals magnesium en vitamine E + selenium, sportmassages, dry-needling en chiropractie, aan de hand wandelen, balkjes stappen, pilates-oefeningen om de omliggende spieren sterker te maken, acupunctuur en homeopatische supplementen.

We zijn nu wat op een punt dat we redelijk door de opties heen lijken te zijn.

Alvast bedankt voor het lezen en de reacties/suggesties.

Mijn mening: ”Step back and think!”
Je hebt op aangeven van je DA al heel veel geprobeerd en geïnvesteerd aan tijd, energie en geld. Dat zal het hem niet meer worden, denk ik.

Je vindt heel weinig op het net maar misschien komt dat omdat dit type diagnose quasi niet voor komt.

Ik denk dat je nu 2 opties hebt:
1) Je maakt een nauwkeurig lijstje van de diagnose en alles wat geprobeerd in, inclusief data en personen. Vervolgens ga je met paard en lijstje naar een goede kliniek voor een nieuwe diagnose met een frisse kijk.

2) tweede optie. Je zet het paard 6 maanden in de weide met een maatje, je kijkt er heel beperkt naar en je laat de natuur zijn werk doen.
( ooit had ik een licht kreupelende 4 j pony die maar niet goed kwam. Diagnose op foto: geen kraakbeen in de rechter voorknie, komt niet goed. Toen de ervaren DA zag hoe wanhopig ik was, zei hij letterlijk: ” Zet hem 3 maanden op een schrale weide waar je hem niet ziet. Kijk daarna wat je hebt. Lijkt het goed dat herbegin je héél voorzichtig met werken. Ik heb nog wonderen zien gebeuren.”
De pony is inderdaad goed gekomen dressuur, springen en eventing tot hij een jaar of 20 was.
Voor mij was dit een echte eye-opener.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:14

Nee dat is niet hetzelfde als dry needling, dat werkt vooral oppervlakkig waar fascia release veel dieper gaat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:20

Wat is precies de blessure volgens de DA?

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 13:30

Ik volg even, want dit klinkt heel erg op wat mijn merrie heeft, volgende week gaan we naar de kliniek en misschien kan ik het in de groep gooien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 15:13

kan laser therapie niet wat betekenen?

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 16:10

Misschien moet het paard gewoon een tijd rust hebben? Sommige dingen genezen met rust, en ik zie dat je tot dusver vooral met haar aan de weer bent geweest met verschillende oefeningen zoals balkjes stappen. Je kan altijd opteren om haar een paar maand gewoon op de weide te laten staan en rust te geven (ik neem wel aan dat de dekkende ruin inmiddels weg is?).

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-25 17:12

Je zou ook eens contact op kunnen nemen met Masja Fick, zij gebruikt o.a. de Masterson Methode bij Psoas-problematiek. https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... oas-paard/ .

En anders inderdaad een duidelijk overzicht maken met een tijdlijn erbij van wat je allemaal gedaan hebt en daarmee ( paard mee) naar een gerenommeerde paardenkliniek gaan om uit te laten zoeken of dat het enige probleem is dat na de "dekkingen" is ontstaan. Ik kan me ook nog voorstellen dat er iets aan een ruggenwervel/ruggenwervels is beschadigd, waardoor je misschien ook problemen hebt met een uittredende zenuw.

In elk geval heel veel sterkte en ik hoop dat het goed opgelost kan worden!