Ervaringen rugband problemen bij paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JillAthos92

Ervaringen rugband problemen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 11:35

Hallo allemaal,

Ik wil graag jullie ervaringen en tips horen over de revalidatie van paarden met rugband-problemen (desmitis). Mijn paard Idalgo (7 jaar) heeft namelijk een flinke blessure en ik wil er alles aan doen om hem zo goed mogelijk te helpen.

Wat er is gebeurd
Een paar weken geleden begon Idalgo onder het zadel plotseling heftig gedrag te vertonen: bokken( als een rodeopaard ),stijgeren, spanning,duidelijk bezwaar tegen ruitergewicht. Aan de hand liep hij gewoon braaf, en longeren zonder druk ook dus het zat echt in het dragen van gewicht en het gebruik van zijn rug.

We zijn toen begonnen net featherlight omdat we eerst dagen dat het misschien in zijn hoofd zat dit omdat hij bang ook was voor de hele wereld. Dit hebben we een tijdje gedaan tot dat we bij het punt kwamen van opzadelen en longeren met een zadel.
Hier reageerde hij weer heel heftig op ( longeren met zadel ) weer ging hij af als een rodeopaard. Ik maakte gelijk de keuze om naar Utrecht te gaan en om hem te laten onderzoeken!
Wij waren dus woensdag in Utrecht:

Wat er uit het onderzoek kwam
Met echografie is vastgesteld dat hij desmitis heeft in de supraspinous ligament (de rugband), en helaas over een groot gebied: van achter de schoft helemaal naar achteren toe. Het gaat dus niet om een klein plekje, maar een uitgebreide ontsteking.

Er is geen duidelijke drukpijn bij het indrukken van de rug, wat volgens de dierenarts normaal is bij dit type blessure, omdat het diepe bindweefsel betreft.

Behandeling tot nu toe
• Hij is in de rugband ingespoten met corticosteroïden om de ontsteking te verminderen. ( nu aan de voorkant later spuiten ze dit ook achter bij zijn rug in )
• Hij krijgt rust en later met gecontroleerd stappen aan de hand.
• Over een aantal weken volgt een echo-controle om te zien of de injectie aanslaat.

Wat ik dus wil vragen: Zijn er paarden eigenaren die dit ook hebben mee gemaakt met hun paard.

Zijn er misschien tips supplementen, kruiden, therapie dekens, dingen die ik met hem kan doen bepaalde geneeswijzen ?

Ik wil hem zo goed mogelijk helpen vandaar mijn vraag/bericht !

Heel erg bedankt alvast !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:49

Ben heel benieuwd naar de oorzaak. Daar zal ook een deel van de oplossing liggen.
Ik denk dat lasertherapie ondersteunend heel goed kan zijn.
Qua beweging wellicht een aquattrainer.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 05-12-25 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 11:51

Babootje schreef:
Ben heel benieuwd naar de oorzaak. Daar zal ook een deel van de oplossing liggen.

Oorzaak is pech zei de dierenarts hij heeft gewoon echt pech !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 11:52

Pech? Wat voor soort van pech? Een rugbandontsteking ontstaat toch niet zomaar?
Zijn er naast de echo ook foto's gemaakt van de rug?

Oskarrino

Re: Ervaringen rugband problemen bij paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:00

Oorzaken:
Overbelasting/Trauma: Een verkeerde beweging, val, of overrekking van het ligament.

Kissing Spines: Doornuitsteeksels van de wervels komen te dicht bij elkaar of raken elkaar, wat irritatie en ontsteking veroorzaakt.

Slijtage/Artrose: Degeneratieve veranderingen in de facetgewrichten van de wervelkolom.

Dit zie ik op Google staan als oorzaken dus dan de vraag: zijn er ook foto’s gemaakt van zijn rug?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 12:51

Er is nog een andere oorzaak, die heel veel artsen niet kennen of de link niet leggen. DSLD/ESPA.
DSLD wordt sowieso weinig gediagnosticeerd, en als het wordt gediagnosticeerd, is het in de benen. Maar DSLD zit door het hele lijf en veel DSLD paarden beginnen met protest onder het zadel, omdat het gewoon óók de rug aantast.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 13:05

Lang verhaal kort.
Niet direct ontsteking, maar wel met een paard met beschadigingen over de hele lengte van de rugband (letterlijk gaten in het weefsel). Het uitte zich in slecht rijdbaar/trainbaar zijn en afwijkend lichaamsgebruik in beweging.
Is nog een hele zoektocht geweest (jaren) om uiteindelijk via een echo in Utrecht de diagnose te krijgen.
Omdat er geen sprake (meer) was van activiteit of ontsteking kreeg ik het advies het paard langdurig op rust te zetten om te kijken of er herstel zou optreden.

Het betrof een voorl.keur PROK merrie uit een hele mooie lijn, dus in overleg met de dierenarts heb ik er toen een veulen uit gefokt.
Na afspenen van het veulen, dus ca. 1,5 jaar na de diagnose, heb ik weer in Utrecht een echo laten maken. De kleine beschadigingen waren hersteld, de grote wel kleiner geworden maar niet helemaal weg.

Ik heb haar toen onder begeleiding van fysio en dierenarts heel rustig weer opgepakt. Ze was sterk verbeterd en we hebben nog een paar M1-proeven gereden. Maar het paard is nooit volledig belastbaar geworden onder het zadel. Dus ik heb toen mijn verlies genomen en haar verkocht als fokmerrie.

Jij bent er veel sneller bij en in het actieve stadium. Dus hopelijk is jouw afloop beter dan bij mij.

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 13:52

Babootje schreef:
Ik denk dat lasertherapie ondersteunend heel goed kan zijn.
Qua beweging wellicht een aquattrainer.

Najah hoe het komt weten we dus niet, misschien uitgegleden op het land, zadel wat niet helemaal goed lag ik het begin? Ik ken zijn voor geschiedenis ook niet hij komt van een handel stal.

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 13:53

Oskarrino schreef:
Oorzaken:
Overbelasting/Trauma: Een verkeerde beweging, val, of overrekking van het ligament.

Kissing Spines: Doornuitsteeksels van de wervels komen te dicht bij elkaar of raken elkaar, wat irritatie en ontsteking veroorzaakt.

Slijtage/Artrose: Degeneratieve veranderingen in de facetgewrichten van de wervelkolom.

Dit zie ik op Google staan als oorzaken dus dan de vraag: zijn er ook foto’s gemaakt van zijn rug?

Jaa er zijn foto’s gemaakt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 14:34

Mooi, dan is KS in ieder geval uitgesloten.
Ik zou zeggen lasertherapie. Aquatrainer zou denk ik ook goed zijn. Zou houd je het paard toch wat licht in de bespiering zonder de rug te belasten. Qua supplement kun je MSM zwavel toevoegen aangetoond goed voor extra ondersteuning van de gewrichten, pezen en banden

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 15:26

Mijn merrie heeft precies dezelfde blessure (gehad). Ze heeft ook nog eens de ongelofelijke pech dat ze met deze blessure zadelmak is gemaakt dus een goede eerste ervaring heb ik haar helaas niet kunnen geven. Ze gaf zo minimaal signaal dat we het in eerste instantie niet doorhadden totdat ze duidelijker aangaf dat het ruitergewicht niet fijn was maar toen waren we al te laat :n

Ik ben ook naar Utrecht geweest. Ze heeft daar 2 dagen gestaan voor echo’s, foto’s e.d.
Bij mij werd als oorzaak ook ‘pech’ genoemd. Ze is ingespoten met corticosteroïden.

Ik ben direct begonnen met laseren van de rug. De fysio heeft haar in totaal 20x gelaserd. Als supplement ben ik Kurasyn gaan geven. Ook is de osteopaat iedere 6 weken geweest. Ik heb voor dagelijks gebruik de Cellkick rugpad aangeschaft.

Ik heb me niet helemaal gehouden aan het schema van Utrecht, in die zin dat ik veel langzamer ben gegaan dan het opbouw schema aangaf. We zijn nu precies een jaar verder en ik stap sinds kort weer op voor een 10 minuten stappen. Het afgelopen jaar is zij voornamelijk aan de dubbele longe getraind om o.a. haar rug sterker te maken.

Wat natuurlijk ook meespeelt is dat ze geen goede eerste ervaring met zadel/ruiter heeft dus we hebben echt alle tijd genomen om haar overal weer aan te laten wennen. Inmiddels geeft ze geen enkele reactie op het zadel meer.

Na 3 maanden ben ik terug geweest voor controle en haar rug was sterk verbeterd. Wel gaf de arts aan dat deze blessure ervoor zorgt dat de rug nooit helemaal meer goed op de echo wordt en dat het een blessure is waar altijd rekening mee dient gehouden te worden. Ze gaf o.a. als tip om altijd vóór het rijden eerst met dubbele lijnen te longeren of te werken aan de hand, zodat je niet koud op de rug stapt. En het paard altijd blijven monitoren. Ze zei dat mocht je merrie een slechte dag hebben, stap dan niet op maar longeer haar met dubbele lijnen.

Mijn advies is vooral om de tijd te nemen. Het is een vervelende blessure. Stuur gerust een PB als je vragen hebt.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 16:29

Misschien een open deur maar ik zeg het toch…..zachtjes gaan zitten bij het opstijgen ( met een trapje ).
Ik kende een paard met deze blessure maar die zware eigenaar liet zich altijd als een blok beton op dat dier zijn rug vallen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 17:32

Wat een nare blessure. Heb er nog nooit van gehoord. Vind het best heftig.
Zou dit paard ook niet gebaad zijn bij een lekkere warme deken op zn rug nu!?

JillAthos92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-25 17:33

200 grams deken heeft hii op dont wurry ik wil juist nu het aller beste voor hem daarom vraag ik om tips en ervaringen

Popstra schreef:
Wat een nare blessure. Heb er nog nooit van gehoord. Vind het best heftig.
Zou dit paard ook niet gebaad zijn bij een lekkere warme deken op zn rug nu!?

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-25 19:04

Ja helaas wel, bij paard met schoftfractuur.
Was zo veel beschadigd dat zij is ingeslapen. Had ook veel pijn. En aangezien het constant in beweging is, krijgt het ook geen rust.
Het is ook zon groot gedeelte van de hele stabiliteit van het paard.
Veel sterkte