Mismatch van deze paarden in de paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stroopkoek

Mismatch van deze paarden in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 10:14

Hoi allemaal,

Mijn paard van 4 jaar is super sociaal en speelt graag. Op de stal waar wij staan staat hij overdag de hele dag in zijn eigen paddock, met een jong vriendje naast hem. Hier staat hij vaak mee te klieren over het hek. Ook met een ander paard gaat hij wel eens de paddock in en wordt er leuk gespeeld. Op dezelfde stal staat een vriendin met haar paard. Regelmatig zet zij de paarden samen in de paddock, zodat zij kunnen spelen. Af en toe gaat dit samen zetten goed en lijkt er een leuk spel te zijn, maar vaak houd ik er toch een naar gevoel aan over. Mijn paard is jonger dan die van haar en staat echt onderaan. Hij gaat het dominante gedrag van haar paard dan ook uit de weg en dit resulteert in opjagen. Haar paard legt zijn hoofd bijvoorbeeld op de kont van mijn paard, om hem als het ware zo door de paddock te verplaatsen. Vaak wordt hij ook in de hoek gedreven. Gelukkig krijgt hij dan geen trap, maar er wordt wel gedreigd. Ook kan het spelen bij haar paard ineens omslaan naar oren plat en tanden ontbloten, waarbij hij mijn paard echt met een flinke bijtwond achterlaat.

Mijn paard is nog jong en ik begrijp dat hij nog moet leren om grenzen te accepteren, maar er lijkt totaal geen gelijkwaardigheid in spel te zijn. Het paard van mijn vriendin kan ineens omslaan, waardoor het de ene keer leuk gaat en de ander keer lijkt alsof mijn paard alleen maar opgejaagd wordt en hij er stress van heeft. Mijn vriendin zegt dat het wel meevalt en ziet het probleem niet zo, omdat mijn paard het ook uitdaagt. Ik heb nu toch gezegd dat ik de paarden voorlopig liever uit elkaar houd. Hoe zien jullie dit? Ben ik hier te voorzichtig en leert mijn paard hierdoor grenzen kennen? Of is haar paard gewoon geen match met die van mij?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:29

Ik zou dit ook niet willen. Beetje kannonnenvoer zo. Enige voorwaarde voor zoiets zou zijn als er genoeg ruimte is zodat de lage rang ook echt weg kan. Een weiland van eem halve hectare ofzo. Geen postzegel paddock ter grootte van halve rijbak ofzo
Laatst bijgewerkt door troi op 03-12-25 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Re: Mismatch van deze paarden in de paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 10:52

Jouw paard, jouw beslissing!
Heb je al eens met de eigenaren van die andere 2 paarden gepraat waar jouw paard zich duidelijk prettiger bij voelt ??

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:06

Een keer een krasje of een bijtwondje, ja dat kan gebeuren in het spel.
Als het echt fikse wonden zijn, praten we echt niet meer over spel.
Kan misschien 1 x gebeuren omdat de rangorde even bepaald moet worden, maar dan moet het ook klaar zijn. Dat het paard in een hoek gedreven wordt, zou voor mij al reden genoeg zijn om ze niet meer bij elkaar te zetten.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 11:36

Ik hou er sws al niet van met dat af en toe. Koppel ze of koppel ze niet.
Als je gevoel niet goed is, niet koppelen dus.

Aatrox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:04

Ik vind je niet overdreven voorzichtig hoor, jouw paard en jij beslist gewoon. Helemaal in een koppel moet het altijd leuk zijn en niet ineens om willen slaan of ze moeten genoeg ruimte hebben. Ik zou ze lekker uit elkaar laten.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 12:06

Cioccolato schreef:
Ik hou er sws al niet van met dat af en toe. Koppel ze of koppel ze niet.
Als je gevoel niet goed is, niet koppelen dus.

Dit.

stroopkoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-25 13:00

Dankjewel voor jullie reacties! Dat geeft wat zekerheid dat ik niet overdreven reageer. Ik vind het vooral moeilijk, omdat het een vriendin is en zij heel graag wel wil dat het werkt met die twee. Maar goed ik blijf dan bij mijn punt dat ze uit elkaar blijven.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 14:31

stroopkoek schreef:
Dankjewel voor jullie reacties! Dat geeft wat zekerheid dat ik niet overdreven reageer. Ik vind het vooral moeilijk, omdat het een vriendin is en zij heel graag wel wil dat het werkt met die twee. Maar goed ik blijf dan bij mijn punt dat ze uit elkaar blijven.

Verstandig!

Misschien als het weideseizoen weer begint? Die stukken zijn zo doorgaans flink groter (ik gok natuurlijk dat dat bij jou ook zo is) en door het gras hebben ze afleiding. Dan kunnen ze veel relaxter aan elkaar wennen. Met wat mazzel is er dan een veilige band en kunnen ze in de winter ook op een kleinere paddock.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 15:26

Mijn paard mijn regels… niet samen als het niet samen gaat…

Ik ken een paard wat op deze wijze zijn si gewricht gebroken heeft… ik hoef vast niet uit te leggen dat die heeft dit niet overleeft heeft…

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-25 16:59

Twee paarden bij elkaar is leuk als dat structureel zo is, dus elke dag en dan echt een aantal uur. Dus niet af en toe een halfuurtje/uurtje om 'even te spelen'.