Oude peesblessure en toekomst paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Oude peesblessure en toekomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 10:16

Er is mij onlangs een merrie aangeboden waar ik eventueel als fokmerrie interesse in zou hebben. Ze is 5 en heeft ongeveer 2 jaar geleden een ongeval op stal/weide gehad waarbij haar pees rechts voor half of volledig zou doorgesneden zijn. Ze is hieraan geopereerd geweest. Er is heel duidelijk aan dat been nog een verdikking te zien.
Ze zou nu correct lopen maar vanwege haar leeftijd nog graag met de jonge paarden mee gek doen en daarna zou ze volgens de eigenaar wel eens licht onregelmatig durven lopen. Rijden wordt afgeraden.

Mijn vraag aan jullie is. Zou deze merrie zonder problemen nog kunnen dienen als fokmerrie? En dan rekening houdende met het extra gewicht wat een dracht meebrengt. En wat met ouder worden?

Afbeelding

Bowo

Re: Oude peesblessure en toekomst paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:36

Ik denk niet dat ze volledig pijnvrij zal zijn. Als ze nu ook onregelmatig kan worden, is ze op die momenten sowieso niet pijnvrij. Maar ik kan me voorstellen dat hier ook last van krijgt als ze bijvoorbeeld achter haan veulen aan moet rennen wanneer het geboren is.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:40

Los daarvan zou ik me even heel goed afvragen waarom je persee met deze merrie zou willen fokken. Als ik die voeten zo zie word ik daar niet blij van.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:41

Ik zou het risico niet aandurven.
Daarnaast staat ze ook echt wel slecht op haar voeten wat de belasting van de pees niet beter maakt.

Als ze toch met enige regelmaat kreupel loopt dan is ze dus niet pijnvrij

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:45

Eens met Jokonootje.

Iedere cm te lange teen zorgt voor 50 kg (!) extra kracht op de diepe buigpees. Onvoorstelbaar dat ze haar hoeven zo laten groeien na die blessure en operatie. Ik zou dit zelf niet aandurven.

Er zijn echt een hele boel leuke merries om mee te fokken. Volgens mij krijg je van fokken al genoeg grijze haren. :+

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 10:48

Ja ze loopt inderdaad erg plat. Dacht dat deze foto nu ook wel net na het veulen was dus misschien daarom dat ze ook lang stond. Was mij ook opgevallen maar is nu ook niet de eerste quarter die er zo plat bij loopt. Ik heb er helaas al velen zo gezien en bij de keuze van de hengst let ik daar dan ook echt op.
Heb hier zelf ook een quarter die zo'n hoeven had. Maar ze wordt nu al 2 jaar door een hele goede natuurlijke bekappen bekapt en ze staat er nu echt heel mooi bij. Maar ik weet niet of dit bij iedere hoef zo kan.
Ze interesseert mij vanwege haar bloedlijnen.

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:53

Veulen aan de voet, meer paarden lopen er zo bij, etc. Er is geen enkel excuus om een paard (zoals op de foto) er zo bij te hebben lopen, sorry.

Hoeven zijn genetisch en voor een groot deel ook onderhoud.

Ik zou de extra zorgen en kosten er niet bij kopen.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 10:58

Ik denk dat dit paard er met goed hoefonderhoud heel anders bij kan lopen dan nu (veel te lange teen, ondergeschoven hielen). Dus op dat vlak zou ik het echt wel aandurven (mitsje dat zelf bijhoudt, want 1x per 8 of 6 weken vind ik dan echt véél te weinig, zeker in het voorjaar en de zomer). Mijn handen jeuken echt als ik dit zie, ongelooflijk dat ze het zo ver laten komen, zeker met die blessure.

Maar die peesblessure, dát zou ik niet zien zitten. Zeker niet als ze nu al soms onregelmatig loopt (en dus pijn heeft). Een veulen kost in het begin best wat stress qua beweging, meerennen etc.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 11:59

Als ze nu al regelmatig kreupelt, zou ik het niet doen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 12:05

Ik heb een vriendin die het aan haar dierenarts gevraagd heeft en die zag er dan weer geen problemen in. Ik vraag het dit weekend ook eens aan mijn dierenarts.
Maar ze staat nu helaas ook niet om te hoek om haar even te gaan bezichtigen en laten controleren op hoe erg het effectief is. Ik kan momenteel alleen maar voort gaan op wat men zegt en dat is dat ze soms licht onregelmatig loopt als ze echt gek zitten doen heeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:41

Ah ik wou zeggen ga haar eens bekijken. Lijkt mij sws wijsheid. Hoeven en kijken hoe ze loopt.
Dat stukje veulen aan de voet dus misschien daarom is onzin. Hier ook veulens aan de voet en de ene moet wat vaker dan de andere merrie. Zij zo, en dat gebeurd ook. Als dat al als argument gebruikt wordt vraag ik me af hoe de merrie in real life beweegt.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 12:48

Skyla schreef:
Er is mij onlangs een merrie aangeboden waar ik eventueel als fokmerrie interesse in zou hebben. Ze is 5 en heeft ongeveer 2 jaar geleden een ongeval op stal/weide gehad waarbij haar pees rechts voor half of volledig zou doorgesneden zijn. Ze is hieraan geopereerd geweest. Er is heel duidelijk aan dat been nog een verdikking te zien.
Ze zou nu correct lopen maar vanwege haar leeftijd nog graag met de jonge paarden mee gek doen en daarna zou ze volgens de eigenaar wel eens licht onregelmatig durven lopen. Rijden wordt afgeraden.

Mijn vraag aan jullie is. Zou deze merrie zonder problemen nog kunnen dienen als fokmerrie? En dan rekening houdende met het extra gewicht wat een dracht meebrengt. En wat met ouder worden?

[ Afbeelding ]

Het hoeft geen probleem te zijn , ik heb hier ook een merrie lopen die een strekpees heeft doorgehad en geopereerd is. Die merrie loopt af en toe gewoon weer voor de wagen.
Dus het hoeft niet altijd direct einde verhaal te zijn.

Ik zou gewoon eens gaan kijken bij het dier. Het soms onregelmatig lopen zou ik wel even goed in mijn achterhoofd houden.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 13:05

Cioccolato schreef:
Ah ik wou zeggen ga haar eens bekijken. Lijkt mij sws wijsheid. Hoeven en kijken hoe ze loopt.
Dat stukje veulen aan de voet dus misschien daarom is onzin. Hier ook veulens aan de voet en de ene moet wat vaker dan de andere merrie. Zij zo, en dat gebeurd ook. Als dat al als argument gebruikt wordt vraag ik me af hoe de merrie in real life beweegt.

Ja nee dat excuus van net veulen gehad was mijn idee als reden misschien. Omdat ik hier wel vaker zie dat men hun hoogdrachtige merries niet meer bekapt voor het veulenen vanwege het gewicht en op 3 benen moeten staan. Goede bekappers zijn hier helaas ook zeldzaam. Ik heb het echt getroffen met de mijne, al betaald ik er ook goed voor. :')

Voor ik ze überhaupt koop zal ik ze sowieso zelf willen zien lopen en niet even 5 minuten in de weide. Dus zou ze dan ook zelf gaan ophalen zodat ik ze eerst kan nazien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:19

Ik vind dit een hele lastige. Ik heb nooit een paard gezien wat weer volledig goed werd na een ernstige peesblessure. En ik denk ergens dat het toch komt omdat er gewoon niet correct wordt opgetraind.

Zelf heb ik dus ook een blijvend verdikte achillespees als gevolg van bijwerking antibioticagebruik. Ik had er echt enorme pijn aan en de fysio wist het ook niet meer. Ik kon niet op m'n tenen staan. Dit zou dan voor een paard de reden zijn om het in te laten slapen. Maar als je niet eens je paard kunt monsteren als het kreupel loopt of voor een keuring, dan moet er toch een oplossing komen.
Ik ben dus door de pijn heen gaan lopen. En ja, heel voorzichtig, maar moest daarna weer 2 weken met pijnstillers slapen. Uiteindelijk kon ik 1 keer per week hardlopen, toen kon ik de 30 seconden opbouwen naar 1 minuut, 10 keer 1 minuut, enz. Dat heeft echt MAAAANDEN geduurd. Op een gegeven moment liep ik 2 keer per week. Nog steeds op pijnstillers, maar zo kon ik naar de 10km. En toen de 10km op een wedstrijd gelukt was (nog steeds pijnstillers) besloot ik naar 3 keer per week te gaan en te kijken of de halve marathon zou lukken. Dat lukte ook en daarna is de hele marathon ook gelukt. Ik kan niet 3 weken niets doen, dan komt de pijn weer terug. Maar ik zou wel weer topsport kunnen bedrijven (alleen leeftijd werkt wat tegen).

Ik heb dus blijvend een bobbel op de pees, ik heb er echt nog wel eens pijn aan, helemaal over gaat het niet. Ik moet ook blijven rekken en sporten. En ik lijk op filmpjes soms niet 100% regelmatig te lopen (maar de Garmin hartslagband zegt van wel). Ik heb dan op dat moment GEEN pijn. Dat heb ik als ik weer tot rust kom en weer in beweging moet komen.

Het kan dus dat het paard zeker nog kan verbeteren in de pees als je dus de grens op weet te zoeken van wat kan en wat niet kan. Een beetje pijn na een inspanning hoeft dus niet erg te zijn. En misschien dat juist door het dier wel te gaan trainen het verbetert. Maar dat gaat dus wel tijd kosten. En dan is er dus zelfs een kans dat gewoon Z springen weer mogelijk is, want ik kan ook weer een marathon lopen tegen alle uitspraken eerder in.

Het probleem bij een dier is dat het niet kan praten. Dus je weet niet wanneer je te veel doet. Kijk, als ik te veel doe, so be it. Extra pijnstiller er in, extra rust en ik weet wanneer ik weer kan. Bij een paard is dat lastiger.

Ik zou dus als je echt geïnteresseerd bent in het paard een echo van het been laten maken. In mijn geval is er dus een verdikking, maar is het peesweefsel gewoon sterk en ziet er goed uit. Dat was voor mij ook de reden om de rustig aan te laten varen en weer te gaan knallen. Er was geen reden waarom de pees zwakker zou zijn dan voorheen. Als dit bij het paard ook zo is, dan kan een keertje rennen in de wei ook geen kwaad, ook niet als ze daarna weer iets onregelmatig loopt. En dan is het dus aan jou om veel onder de man te gaan stappen om de pees op te trainen. Maar de voorwaarde is dus wel goed peesweefsel.

Als er uit die echo komt dat het maar zo zo is, dan zou ik er dus niet aan beginnen. Ik vind dus in dit geval de echo belangrijker dan het klinische beeld.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:22

Bij twijfel toch simpelweg niet oversteken en in dit geval niet kopen.

Waarom zou je jezelf dit op de hals halen. Je bent allerlei redenen aan het schrijven waarom je het vooral wel moet doen. Ben je ons aan het overtuigen of vooral jezelf

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:43

Skyla schreef:
Ik heb een vriendin die het aan haar dierenarts gevraagd heeft en die zag er dan weer geen problemen in. Ik vraag het dit weekend ook eens aan mijn dierenarts.
Maar ze staat nu helaas ook niet om te hoek om haar even te gaan bezichtigen en laten controleren op hoe erg het effectief is. Ik kan momenteel alleen maar voort gaan op wat men zegt en dat is dat ze soms licht onregelmatig loopt als ze echt gek zitten doen heeft.

Welke vraag is er precies gesteld? 'Probleem' is een ruim begrip. Kan dit dier een veulen krijgen zonder stokkreupel te worden? Dat wil ik nog wel geloven. Er voor sommigen is stokkreupel het 'probleem'.
Maar ik zou persoonlijk al een probleem vinden als mijn paard niet pijn vrij kan leven, en daar twijfel ik toch wel over bij dit paard.
Waar ligt voor jou de grens tussen wel en niet acceptabel?

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 13:45

Heb een quartermerrie met peesblessure die momenteel geen problemen geeft maar heeft zeker nog minder goede dagen en nog een veulen uit fokken is uit den boze volgens mijn veearts.
Hormonale veranderingen maken pezen en banden wat brozer tijdens de dracht dus een zwakke plek zou veel zwakker kunnen worden.

Is ze voor de rest gekeurd/ gezond op rx? Quarters durven al wel eens wat erfelijke problemen hebben zoals spat... Misschien ook belangrijk om aan te denken als je iets moet beslissen. Alleen een mooi papier is niet genoeg...

Ook nog wel een verschil tussen blessure aan buigpees of strekpees trouwens. Prognose van blessure aan strekpees is dikwijls toch beter.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 14:55

Ik maak uit je reacties op dat je haar gewoon graag wil hebben. Je weet denk ik zelf ook wel dat het niet heel slim is maar je gevoel zegt dat je haar graag wil hebben.
Dus wil je het risico nemen en het doen. Ga ervoor.
Wil je verstandig zijn. Doe je het niet.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 15:22

Een echo laten nemen is inderdaad een goed idee.

En ja klopt, ik wil haar verder heel graag, maar dat lijkt me ook normaal. Je gaat geen paard kopen die je niet wilt en waar je verder niet gek van loopt. :+ had ze die blessure niet kon ik ze niet betalen. Dus dat maakt het wat dubbel.
Maar ik snap ook dat een paard waar ik niets mee ben zijn geld ook niet waard is.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:12

Tja, niets mee bent. Je zal er heus wel enkele veulens uit kunnen halen. Het is een beetje aan jezelf om te bepalen of je een fokker wilt zijn die aan de slag gaat met een kapotte, onbewezen merrie. Het is meer een morele kwestie dan iets anders.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 17:17

Dus je wilt eventueel een veulen fokken uit een merrie wat al met pijn loopt... Dat zou ik dus niet doen.
Je gaat dan extra gewicht op de pezen neerzetten.

Stel je voor dat als je zo nu en dan pijn hebt in je spieren en pezen je zelf een extra gewicht moedwillig erbij gaat zetten. Zou jij dit fijn vinden?

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-25 19:48

Gini schreef:
Tja, niets mee bent. Je zal er heus wel enkele veulens uit kunnen halen. Het is een beetje aan jezelf om te bepalen of je een fokker wilt zijn die aan de slag gaat met een kapotte, onbewezen merrie. Het is meer een morele kwestie dan iets anders.

Ik denk dat zeker 80% van de fokmerries zelf in de sport niets verwezenlijkt hebben, als het al niet meer is. Dusja...
Ik kan je zelfs zo 20 hengsten opnoemen die al tientallen en meer nakomelingen op hun naam staan hebben maar zelf niet eens zadelmak zijn.
Bij een hengst vind ik het wel belangrijk maar bij een merrie is het toch zeldzaam.

Jullie gaan er hier al haast allemaal van uit dat de merrie continue met pijn rondloopt terwijl geen van ons beide weet of dit effectief zo is.

Ik heb deze avond ook onze dierenarts aan de telefoon gehad en hij stelde voor een bewegingsproef te doen en haar oa dus ook op een harde ondergrond te laten lopen. Filmen en hem doorsturen. Blijft ze zuiver lopen zag ook hij er niet direct problemen in.

Ik zeg hiermee nu niet dat ik ze sowieso ga kopen. Ik zal nu wel zeker kijken om haar eerst te laten nazien en ook zelf eerst gaan bekijken en aan de hand van dat beslissen. Alle 3 de dierenartsen die mij hierover nu raad gegeven hebben zagen er niet direct problemen in.

Xandyandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 19:55

Gini schreef:

Er worden jammergenoeg nog steeds heel veel quarters gefokt enkel en alleen om de bloedlijnen. En dat is deels ook de reden waarom er zoveel genetische ellende is... Of kleuren...ze zijn ook wild van bepaalde kleuren. :o
Heb zelf quarters maar dit ga ik nooit begrijpen.

En ts: je moet doen waar je je goed bij voelt.
Hier wordt een mening gevraagd en die krijg je ook.
Wat je veearts betreft vind ik het een beetje een rare kronkel want die zou moeten weten dat een buigpees meer belast wordt op een zachte bodem... :j
Op zich kan je zelf pees ook eens bekijken en in knijpen. Als ze reageert, been naar voor trekken is typische reactie bij pijn aan pees als je erin knijpt, dan zou ik toch eens goed nadenken...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 20:27

Als ze nog gezond was is ze niet te betalen zei je?
Waarom is ze dan niet als fokmerrie ingezet als ze zo bijzonder is?
Niemand…

Het is jou aangeboden omdat er verder niemand wil.

Zegt toch voldoende he.

Ik vind de stand van de hoeven ook niet zo fijn.
Ze is nog maar 5 jaar oud, 2 jaar geleden liep ze de blessure op en nog niet helemaal goed.

Ik zou het niet doen, ook niet als fokmerrie.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 21:25

Skyla schreef:
Gini schreef:

Ik denk dat zeker 80% van de fokmerries zelf in de sport niets verwezenlijkt hebben, als het al niet meer is. Dusja...

Ik heb het nog niet eens over sport. Dit paard heeft de halte zadelmak niet gehaald. Onbewezen als rijpaard, daar doel ik op. Karakter onder de man, werkwilligheid. Met wat ben je aan het fokken? De belofte van goede namen in haar paspoort?