Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Aafje schreef:Hoi allemaal,
Ik heb sinds vorig jaar een draver van 18 waarmee ik al veel vooruitgang heb geboekt, maar netjes aandraven blijft een groot probleem. Hij maakt bijna altijd een hupsje (soms meer een soort sprong) en valt vaak over zijn rechterschouder weg. Zodra ik dat probeer te corrigeren door zijn gewicht over twee benen te verdelen aan de voorkant, valt hij weer terug naar stap of gaat juist heel snel draven. Op magische momenten zet hij een paar hele mooie goede passen en die beloon ik uitgebreid maar het is niet consequent of lang durend.
Ik reageer er even zo onder, dat vind ik makkelijker. In jouw eerste alinea klinkt het dier voor mij heel scheef.
Rustig of netjes aandraven kost tijd; hij gaat vooral sneller stappen. Met een tik draaft hij wel aan, maar dan met een grote hups of hij schiet er vandoor. Ik kan rustig vanuit balans versnelling vragen met mijn stem of lijf maar dan duurt het zo een hele ronde voor hij vanuit die rust aandraaft. Het hupsje is dan wel vaak weg of klein. Als hij eenmaal in draf zit en ik iets aan zijn balans wil verbeteren, valt hij vaak terug naar stap of gaat ongecontroleerd versnellen. Laat ik hem met rust, dan draaft hij wel door maar dan valt hij over de rechterschouder weg en zit ik of half in het hek of draaf ik steeds kleinere voltes. Ik longeer alleen in de bak want in de longeerkraal hangt hij enorm tegen het hek. Ook met rijden wil hij het liefst langs het hek terwijl we van mijn instructeur veel voltes moeten vergroten en verkleinen.
Hier lees ik dat er meer aan de hand is, paard kan/wil niet op eigen benen lopen. Hij kan dus wel aandraven zonder hupsje met de goede voorbereiding. Maar wederom lijkt hij heel erg scheef.
Dit speelt al sinds ik hem ken vorig jaar, maar door medisch gedoe met hem zijn we pas een paar maandjes wat serieuzer aan het trainen. Ik heb zelf weinig ervaring met rechtrichten etc dus ik heb een instructeur. Ik heb dan de ene week een grondwerkles en de week erna een rijles.
Dit maakt het niet makkelijker denk ik.
Hij is afgelopen lente kreupel geweest, waarschijnlijk een glijder in de wei. Toen zijn we bij de kliniek geweest en die zagen ontsteking/blessure in zijn knie. Zijn linkerknie is ingespoten en na een lange opbouw periode zagen zij bij de controle geen kreupelheid meer. De gemaakte Röntgenfoto van zijn knie was artrose vrij. Naar aanleiding van een thermografie, die stalgenoten hadden aangeraden, heb ik röntgenfoto’s laten maken van zijn sprongen en hals. Die waren ook netjes artrose vrij. DA, fysio en trainer zien geen kreupelheid of reden voor verder onderzoek. Zij scharen dit onder balans problemen. Hij heeft wat rugspanning maar die is weg te masseren. Hij heeft een krampbeen rechtsachter en zet dat been soms niet goed onder de massa, maar daar sloeg de dierenarts niet op aan. Maagzweren zijn begin dit jaar gevonden op een scope en behandeld en lijken niet terug. Toch vraag ik me af of ik nog meer foto’s moet laten maken of ander onderzoek nodig is of dat ik gewoon te ongeduldig ben in de training?
Ik zou dit paard eerst eens een paar keer helemaal goed los laten maken met fasciarelease therapie. Ik denk dat dit dier vast zit en scheef is. En daarna wat lessen aan de dubbele longe nemen om hem te leren gymnastiseren/ recht te richten.
Herkennen jullie dit gedrag rond het aandraven? Is dit écht alleen balans en training, of zou er toch iets medisch kunnen spelen? En is dit bij iemand ooit overgegaan?
Fijn als we het in dit topic vriendelijk en gezellig houden.
. Maar een ouder lichaam en een lichaam dat per definitie meer stuwt dan draagt is moeilijker in balans te krijgen.