Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmo1987

Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 21:59

Mijn merrie van 20 loopt sinds 3 weken fors kreupel rechtsachter. Gisteren onderzocht door dierenarts door middel van foto's, buigproeven en uitverdoven. Er was wat spat te zijn bij de sprong op de foto's, maar pijn leek meer bij de koot te zitten en ze hadden het over een ontsteking bij de pees daar. Echo moet nog gemaakt en dan willen ze inspuiten met corticosteroïden. Het is een koudbloed die niet echt slank is, dus ben bang voor hoefbevangenheid, maar volgens dierenarts zou dit meevallen en krijgt ze een have dosering. Het zou haar beste kans op genezing zijn. Operatie vonden ze gezien leeftijd geen optie.

Zelf zat ik nog te denken aan PRP, dit is 8 jaar geleden succesvol toegepast bij haar voor een blessure aan het spronggewricht. Dierenarts verwacht daar te weinig effect van.

Wie heeft ervaring met beide methodes? Wat zijn de voor en nadelen? Wat zouden nog alternatieven kunnen zijn?

Doel is pijnvrij worden, stap en draf ritjes zou leuk zijn indien mogelijk. Voor nu staat ze op rust, aan de hand stappen en pijnstillers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:43

Ik zou laser doen. Goedkoper en heel effectief.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:22

Mijn paard heeft hier ook last van gehad. Ik heb toen hyaluronzuur laten inspuiten. Advies daarna was min 4 weken rust. Achteraf gezien had ik beter min 6 tot 8 aan kunnen houden. De ontsteking kwam telkens na een aantal weken belasten weer terug. Gezien zijn leeftijd toen der tijd (26) en PPID waardoor ik hem niet meer op conditie kreeg is hij toen met pensioen gegaan.
Inmiddels is hij 31 en is de peesschede ontsteking nooit meer terug geweest. Vandaar mijn advies om echt lang rust te geven.

Elmo1987

Re: Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:20

Lang rust is inderdaad het plan. Twijfel vooral over het inspuiten en de mogelijke risico's daarvan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:20

Corticosteroiden in de pees???
Of bedoel je in de sprong voor die beginnende spat? Dat lijkt mij logischer samen met wat hyarulon. Ontstekingsremmend en dempend.

De pees zou ik laseren. PrP is meer om het sneller te genezen maar je kunt beter de tijd nemen en het lichaam het zelf laten doen samen met laseren en evt PEMF therapie voor de doorbloeding te bevorderen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:56

Laser is top! Prp wil soms ook helpen, maar blijf weg van het inspuiten van gewrichten. Uiteindelijk maak je het gewricht daarmee steeds verder kapot.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:19

Als een gewricht ondersteunend ingespoten word met hyarulon, (dat is lichaams eigen!)
Dan kan je paard daar veel baat bij hebben bij zn beweging. Leg maar eens uit wat daar kwaad aan kan dan

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:04

Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:55

Het risico is er, maar het gaat gelukkig bij het grootste gros gewoon goed. Die van mij is 2x ingespoten met corticosteroïden en hyaluronzuur in het gewricht, en heeft daar alleen maar baat bij gehad. Op dat moment was ze ook veel te dik.

Vertrouw een beetje op je dierenarts. Ik neem aan dat je een goede hebt die weet wat die doet. De behandeling verschilt gewoon per probleem, en waar je voor het ene wil kiezen voor prp/prostride of iets in die richting, is bij een ander laseren afdoende en soms is inspuiten met corticosteroïden en/of hyaluronzuur je beste optie. Maar dat kan je zonder fatsoenlijke diagnose (die nu zonder echo nog niet gesteld is) niet zeggen.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 23:00

Popstra schreef:
Corticosteroiden in de pees???
Of bedoel je in de sprong voor die beginnende spat? Dat lijkt mij logischer samen met wat hyarulon. Ontstekingsremmend en dempend.

De pees zou ik laseren. PrP is meer om het sneller te genezen maar je kunt beter de tijd nemen en het lichaam het zelf laten doen samen met laseren en evt PEMF therapie voor de doorbloeding te bevorderen.

Nee de sprong leek het probleem niet te zijn. Ging echt om de pees bij de koot

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 23:03

janderegelaa schreef:
Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.

In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:30

Is ze uitverdoofd? Is ze getest op PPID? Hoe is haar body conditie score?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 00:02

Elmo1987 schreef:
janderegelaa schreef:

In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.

Het is niet voor niets dat het bij mensen maar 3 keer mag. Corticosteroïden kunnen goed maar ze kunnen alles ook verzwakken op de langere termijn. PRP geeft nog altijd wisselende resultaten en heeft een hoge prijs. Waar PRP alleen bloedplaatjes zijn geeft laser een optimalisering van bloedplaatjes én bloedcellen.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-25 22:18

Jasmijn159 schreef:

Ze is uitverdoofd en liep toen wel beter, vandaar dat ze niet de sprong verdenken als probleem. Getest op PPID is ze niet, maar geen signalen daarvoor. Body conditie score weet ik niet zo. Ze is aan de dikke kant. Afgelopen half jaar wel zo'n 50 kilo af, maar zo nog wel 50 mogen. Forse d pony koudbloed.

Vandaag weer overleg gehad. Laser bieden ze hier niet aan en dierenarts zelf vond het meer iets ter ondersteuning voor erbij dan als enige behandeling. Idee is nu toch eerst PRP, als dat onvoldoende helpt pas corticosteroïden, gezien risico hoefbevangenheid. Voor laser wil ik nog elders informeren. Iemand goede adressen voor de Veluwe?

Hoe erg is het trouwens als het stappen een dag niet lukt? Was gisteren pas om 11 uur savonds thuis en dan ben ik niet meer welkom op stal. Verder wel dagelijks stappen en ze staat op stal met uitloop van 4 bij 3

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 23:25

Elmo1987 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Ze is uitverdoofd en liep toen wel beter, vandaar dat ze niet de sprong verdenken als probleem. Getest op PPID is ze niet, maar geen signalen daarvoor. Body conditie score weet ik niet zo. Ze is aan de dikke kant. Afgelopen half jaar wel zo'n 50 kilo af, maar zo nog wel 50 mogen. Forse d pony koudbloed.

Vandaag weer overleg gehad. Laser bieden ze hier niet aan en dierenarts zelf vond het meer iets ter ondersteuning voor erbij dan als enige behandeling. Idee is nu toch eerst PRP, als dat onvoldoende helpt pas corticosteroïden, gezien risico hoefbevangenheid. Voor laser wil ik nog elders informeren. Iemand goede adressen voor de Veluwe?

Hoe erg is het trouwens als het stappen een dag niet lukt? Was gisteren pas om 11 uur savonds thuis en dan ben ik niet meer welkom op stal. Verder wel dagelijks stappen en ze staat op stal met uitloop van 4 bij 3

Probeer nu eerst maar eens laser. Je zult verrast zijn. Het is zeker niet alleen ter ondersteuning. Vind het bijzonder dat er nog dierenartsen zijn die zo denken want er is ondertussen toch genoeg onderzoek gedaan. Je kunt hier een behandelaar vinden: https://www.hplt.nl/behandelaar/

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:34

Elmo1987 schreef:
Jasmijn159 schreef:

Getest op PPID is ze niet, maar geen signalen daarvoor. Body conditie score weet ik niet zo. Ze is aan de dikke kant. Afgelopen half jaar wel zo'n 50 kilo af, maar zo nog wel 50 mogen. Forse d pony koudbloed.

Ehm peesblessure kan ook een symptoom van PPID zijn. PPID is zoveel meer dan alleen een slechte vacht.

Mijn paard heeft een pees blessure in de kootholte. DA zei dat inspuiten weinig nut had aangezien er geen gat zat. Hij raadde wel laser therapie aan. Het is wel echt een heel lastig plek omdat er constante druk op staat.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:46

Hmmm een dierenarts die alleen adviseert wat ie in zijn eigen pakket heeft. Daar vind ik sowieso iets van. Je kunt ook laseren op een kliniek of bij een andere DA.

Mijn merrie had 6 jaar geleden een hele zware peesblessure (gat van 6 cm in checkligament, hing nog aan een draadje). 3 weken op kliniek gestaan om 2 x daags te kunnen laseren, niets ingespoten. Daarna revalideren met stappen. Blessure is helemaal goed gekomen. Mocht gewoon weer springen etc. Alleen crossen op een hele zware bodem werd afgeraden, maar ik heb zelf voor de zekerheid nooit meer met haar gecrosst.

Dus ja, ik ben een fan van laseren bij peesblessures!

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 10:50

Inspuiten met hyaluronzuur is gewoone en oplapmiddeltje. Mijn warmbloedruin had bursitis bij de bursa podotrochlearis. Oftewel: slijmbeursontsteking van de diepe buigpees. Heb hem 1 keer laten inspuiten en de vorige eigenaar ook 1 keer. Uiteindelijk word de tijd dat ze goed zijn enkel maar korter. Met laseren heb ik geen ervaring, maar zou ik door oji haar verhaal nu bij blessures wel gaan overwegen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:33

Hyarulon spuiten ze niet in een pees. Enkel in gewrichten

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:20

oji schreef:
Hmmm een dierenarts die alleen adviseert wat ie in zijn eigen pakket heeft. Daar vind ik sowieso iets van. Je kunt ook laseren op een kliniek of bij een andere DA.

Mijn merrie had 6 jaar geleden een hele zware peesblessure (gat van 6 cm in checkligament, hing nog aan een draadje). 3 weken op kliniek gestaan om 2 x daags te kunnen laseren, niets ingespoten. Daarna revalideren met stappen. Blessure is helemaal goed gekomen. Mocht gewoon weer springen etc. Alleen crossen op een hele zware bodem werd afgeraden, maar ik heb zelf voor de zekerheid nooit meer met haar gecrosst.

Dus ja, ik ben een fan van laseren bij peesblessures!

Vraagje, kujn je zelf een laser kopen of kan dat alleen op een kliniek? Wat zijn de kosten per keer?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:18

Lasers die je zelf kunt kopen zijn geen high power lasers. Die zijn leuk voor wondjes en oppervlakkige dingen, maar niet voor pezen. Volgens mij mag HP laser alleen door de DA gedaan worden.

Wat het per keer kost kun je het beste bij je DA opvragen, want is zo afhankelijk van of jij daar komt, hij naar jou komt, voorijkosten, etc.
Ik had mijn paard op de kliniek staan toen hij 2 x per dag gelaserd werd. Is al wel een jaar of 8 geleden inmiddels. Ik geloof dat ik toen all in, voor 3 weken kliniek + 2 x daags laseren + wekelijks echo + 2xdaags stappen/koelen iets van 3000 euro kwijt was.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Elmo1987 schreef:
janderegelaa schreef:

janderegelaa schreef:
Het is niet voor niets dat het bij mensen maar 3 keer mag. Corticosteroïden kunnen goed maar ze kunnen alles ook verzwakken op de langere termijn. PRP geeft nog altijd wisselende resultaten en heeft een hoge prijs. Waar PRP alleen bloedplaatjes zijn geeft laser een optimalisering van bloedplaatjes én bloedcellen.

Het mag wel vaker maar niet meer dan 3 a 4 x per jaar. Dus om de 3 maanden. Echt als het niet anders kan, want cortico's geven een verhoogd risico op botontkalking en spierafbraak. Verder natuurlijk een verhoogd risico op hoefbevangenheid.

PRP is niet zinloos en misschien wel een betere keuze dan inspuiten met cortico's Het werkt indirect regulerend op ontstekingen en wordt vaker toegepast bij chronische peesschede ontstekingen. Dus mogelijk op termijn een betere keuze. Het is wel een duurdere optie

Hoe werkt PRP bij ontsteking?
PRP wordt gemaakt uit het eigen bloed en bevat een hoge concentratie bloedplaatjes. Die geven groeifactoren en signaalstoffen af die:
Het ontstekingsproces moduleren (niet “uitzetten”)
De overgang bevorderen van acute ontsteking → herstel
Weefselherstel en regeneratie stimuleren
Bij chronische, laaggradige ontsteking de balans kunnen herstellen
PRP onderdrukt het immuunsysteem niet, in tegenstelling tot corticosteroïden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

Prp is dacht ik vooral zinvol on de acute fase van een peesblessure, dus vlak na het ontstaan en minder effectief bij chronische blessure of later in het proces.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:37

oji schreef:
Prp is dacht ik vooral zinvol on de acute fase van een peesblessure, dus vlak na het ontstaan en minder effectief bij chronische blessure of later in het proces.

Dat is mij ook door de dierenarts gezegd.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:03

oji schreef:
Lasers die je zelf kunt kopen zijn geen high power lasers. Die zijn leuk voor wondjes en oppervlakkige dingen, maar niet voor pezen. Volgens mij mag HP laser alleen door de DA gedaan worden.

Wat het per keer kost kun je het beste bij je DA opvragen, want is zo afhankelijk van of jij daar komt, hij naar jou komt, voorijkosten, etc.
Ik had mijn paard op de kliniek staan toen hij 2 x per dag gelaserd werd. Is al wel een jaar of 8 geleden inmiddels. Ik geloof dat ik toen all in, voor 3 weken kliniek + 2 x daags laseren + wekelijks echo + 2xdaags stappen/koelen iets van 3000 euro kwijt was.

Dankjewel voor jouw reactie. Ik las op de fb pagina van Mark van Nunen dat hij ook HPL lasers verkoopt aan fysiotherapeuten. Die mogen dat ws dan ook doen.