Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmo1987

Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 21:59

Mijn merrie van 20 loopt sinds 3 weken fors kreupel rechtsachter. Gisteren onderzocht door dierenarts door middel van foto's, buigproeven en uitverdoven. Er was wat spat te zijn bij de sprong op de foto's, maar pijn leek meer bij de koot te zitten en ze hadden het over een ontsteking bij de pees daar. Echo moet nog gemaakt en dan willen ze inspuiten met corticosteroïden. Het is een koudbloed die niet echt slank is, dus ben bang voor hoefbevangenheid, maar volgens dierenarts zou dit meevallen en krijgt ze een have dosering. Het zou haar beste kans op genezing zijn. Operatie vonden ze gezien leeftijd geen optie.

Zelf zat ik nog te denken aan PRP, dit is 8 jaar geleden succesvol toegepast bij haar voor een blessure aan het spronggewricht. Dierenarts verwacht daar te weinig effect van.

Wie heeft ervaring met beide methodes? Wat zijn de voor en nadelen? Wat zouden nog alternatieven kunnen zijn?

Doel is pijnvrij worden, stap en draf ritjes zou leuk zijn indien mogelijk. Voor nu staat ze op rust, aan de hand stappen en pijnstillers.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:43

Ik zou laser doen. Goedkoper en heel effectief.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 23:22

Mijn paard heeft hier ook last van gehad. Ik heb toen hyaluronzuur laten inspuiten. Advies daarna was min 4 weken rust. Achteraf gezien had ik beter min 6 tot 8 aan kunnen houden. De ontsteking kwam telkens na een aantal weken belasten weer terug. Gezien zijn leeftijd toen der tijd (26) en PPID waardoor ik hem niet meer op conditie kreeg is hij toen met pensioen gegaan.
Inmiddels is hij 31 en is de peesschede ontsteking nooit meer terug geweest. Vandaar mijn advies om echt lang rust te geven.

Elmo1987

Re: Peesschede ontsteking inspuiten of PRP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 11:20

Lang rust is inderdaad het plan. Twijfel vooral over het inspuiten en de mogelijke risico's daarvan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 13:20

Corticosteroiden in de pees???
Of bedoel je in de sprong voor die beginnende spat? Dat lijkt mij logischer samen met wat hyarulon. Ontstekingsremmend en dempend.

De pees zou ik laseren. PrP is meer om het sneller te genezen maar je kunt beter de tijd nemen en het lichaam het zelf laten doen samen met laseren en evt PEMF therapie voor de doorbloeding te bevorderen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 14:56

Laser is top! Prp wil soms ook helpen, maar blijf weg van het inspuiten van gewrichten. Uiteindelijk maak je het gewricht daarmee steeds verder kapot.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 19:19

Als een gewricht ondersteunend ingespoten word met hyarulon, (dat is lichaams eigen!)
Dan kan je paard daar veel baat bij hebben bij zn beweging. Leg maar eens uit wat daar kwaad aan kan dan

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:04

Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:55

Het risico is er, maar het gaat gelukkig bij het grootste gros gewoon goed. Die van mij is 2x ingespoten met corticosteroïden en hyaluronzuur in het gewricht, en heeft daar alleen maar baat bij gehad. Op dat moment was ze ook veel te dik.

Vertrouw een beetje op je dierenarts. Ik neem aan dat je een goede hebt die weet wat die doet. De behandeling verschilt gewoon per probleem, en waar je voor het ene wil kiezen voor prp/prostride of iets in die richting, is bij een ander laseren afdoende en soms is inspuiten met corticosteroïden en/of hyaluronzuur je beste optie. Maar dat kan je zonder fatsoenlijke diagnose (die nu zonder echo nog niet gesteld is) niet zeggen.

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 23:00

Popstra schreef:
Corticosteroiden in de pees???
Of bedoel je in de sprong voor die beginnende spat? Dat lijkt mij logischer samen met wat hyarulon. Ontstekingsremmend en dempend.

De pees zou ik laseren. PrP is meer om het sneller te genezen maar je kunt beter de tijd nemen en het lichaam het zelf laten doen samen met laseren en evt PEMF therapie voor de doorbloeding te bevorderen.

Nee de sprong leek het probleem niet te zijn. Ging echt om de pees bij de koot

Elmo1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-25 23:03

janderegelaa schreef:
Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.

In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:30

Is ze uitverdoofd? Is ze getest op PPID? Hoe is haar body conditie score?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:02

Elmo1987 schreef:
janderegelaa schreef:

In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.

Het is niet voor niets dat het bij mensen maar 3 keer mag. Corticosteroïden kunnen goed maar ze kunnen alles ook verzwakken op de langere termijn. PRP geeft nog altijd wisselende resultaten en heeft een hoge prijs. Waar PRP alleen bloedplaatjes zijn geeft laser een optimalisering van bloedplaatjes én bloedcellen.