Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Popstra schreef:Corticosteroiden in de pees???
Of bedoel je in de sprong voor die beginnende spat? Dat lijkt mij logischer samen met wat hyarulon. Ontstekingsremmend en dempend.
De pees zou ik laseren. PrP is meer om het sneller te genezen maar je kunt beter de tijd nemen en het lichaam het zelf laten doen samen met laseren en evt PEMF therapie voor de doorbloeding te bevorderen.
janderegelaa schreef:Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.
Elmo1987 schreef:janderegelaa schreef:Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.
In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.
Jasmijn159 schreef:Is ze uitverdoofd? Is ze getest op PPID? Hoe is haar body conditie score?
Elmo1987 schreef:Jasmijn159 schreef:Is ze uitverdoofd? Is ze getest op PPID? Hoe is haar body conditie score?
Ze is uitverdoofd en liep toen wel beter, vandaar dat ze niet de sprong verdenken als probleem. Getest op PPID is ze niet, maar geen signalen daarvoor. Body conditie score weet ik niet zo. Ze is aan de dikke kant. Afgelopen half jaar wel zo'n 50 kilo af, maar zo nog wel 50 mogen. Forse d pony koudbloed.
Vandaag weer overleg gehad. Laser bieden ze hier niet aan en dierenarts zelf vond het meer iets ter ondersteuning voor erbij dan als enige behandeling. Idee is nu toch eerst PRP, als dat onvoldoende helpt pas corticosteroïden, gezien risico hoefbevangenheid. Voor laser wil ik nog elders informeren. Iemand goede adressen voor de Veluwe?
Hoe erg is het trouwens als het stappen een dag niet lukt? Was gisteren pas om 11 uur savonds thuis en dan ben ik niet meer welkom op stal. Verder wel dagelijks stappen en ze staat op stal met uitloop van 4 bij 3
Elmo1987 schreef:Jasmijn159 schreef:Is ze uitverdoofd? Is ze getest op PPID? Hoe is haar body conditie score?
Getest op PPID is ze niet, maar geen signalen daarvoor. Body conditie score weet ik niet zo. Ze is aan de dikke kant. Afgelopen half jaar wel zo'n 50 kilo af, maar zo nog wel 50 mogen. Forse d pony koudbloed.
oji schreef:Hmmm een dierenarts die alleen adviseert wat ie in zijn eigen pakket heeft. Daar vind ik sowieso iets van. Je kunt ook laseren op een kliniek of bij een andere DA.
Mijn merrie had 6 jaar geleden een hele zware peesblessure (gat van 6 cm in checkligament, hing nog aan een draadje). 3 weken op kliniek gestaan om 2 x daags te kunnen laseren, niets ingespoten. Daarna revalideren met stappen. Blessure is helemaal goed gekomen. Mocht gewoon weer springen etc. Alleen crossen op een hele zware bodem werd afgeraden, maar ik heb zelf voor de zekerheid nooit meer met haar gecrosst.
Dus ja, ik ben een fan van laseren bij peesblessures!
Elmo1987 schreef:janderegelaa schreef:Hyaluron is superveilig. Maar als het over een peeschedeontsteking gaat dan zijn corticos minder veilig dan laser. Veel minder veilig zelfs. PRP is zinloos.
In welke zin zijn corticosteroïden dan onveilig en waarom is PRP zinloos? Ik probeer me in te lezen maar kom hele wisselende resultaten en berichten tegen.
janderegelaa schreef:Het is niet voor niets dat het bij mensen maar 3 keer mag. Corticosteroïden kunnen goed maar ze kunnen alles ook verzwakken op de langere termijn. PRP geeft nog altijd wisselende resultaten en heeft een hoge prijs. Waar PRP alleen bloedplaatjes zijn geeft laser een optimalisering van bloedplaatjes én bloedcellen.
oji schreef:Lasers die je zelf kunt kopen zijn geen high power lasers. Die zijn leuk voor wondjes en oppervlakkige dingen, maar niet voor pezen. Volgens mij mag HP laser alleen door de DA gedaan worden.
Wat het per keer kost kun je het beste bij je DA opvragen, want is zo afhankelijk van of jij daar komt, hij naar jou komt, voorijkosten, etc.
Ik had mijn paard op de kliniek staan toen hij 2 x per dag gelaserd werd. Is al wel een jaar of 8 geleden inmiddels. Ik geloof dat ik toen all in, voor 3 weken kliniek + 2 x daags laseren + wekelijks echo + 2xdaags stappen/koelen iets van 3000 euro kwijt was.