Vuurwerk en stress/spanning paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Vuurwerk en stress/spanning paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 18:26

Goedenavond,

Ik zou graag wat tips/ervaringen horen over de volgende situatie:

Mijn oudje vind vuurwerk niet zo leuk.. hij staat rustig op stal maar heeft de dag erna wat stress koliek? Volgens de dierenarts zou dat goed door vuurwerk kunnen komen hij heeft t nu namelijk al 2 x achter elkaar gehad dat ie op nieuwjaarsdag koliek had..

Nu zei een stalgenoot waarom begin je niet eind november al met iets kalmerends te geven..in de hoop dat ik dit x geen koliek hoef te verhelpen met de dierenarts na oud en nieuw..

Heeft iemand tips of ervaringen hierin? Alvast bedankt.

joyce83

Re: Vuurwerk en stress/spanning paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 19:26

Dat kun je doen en eventueel voor de avond zelf een kalming masker op en oordoppen in.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-25 20:00

joyce83 schreef:
Dat kun je doen en eventueel voor de avond zelf een kalming masker op en oordoppen in.

Die kende ik nog niet! Thx

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-25 23:49

Ik verplaats je topic naar paardenwelzijn daar past het beter

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:32

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 08:35

Ik geef op oudjaarsavond vanaf een uur of 18 t/m 02:00 feromonen van Primeval in de neus. (om de 2u een zakje) Dat werkt heel goed voor mijn paard. En vanaf half december t/m half januari de chillpill van Vitalstyle, ook heel tevreden mee. Ook doe ik vanaf november t/m half januari 3 tot 4 keer per week hersenwerk zodat ze steeds een moment hebben om te 'ontladen' en ze niet blijven zitten met spanning die steeds verder opbouwt. En de overige training bouw ik zoveel mogelijk af om binnen zijn mentale belastbaarheid te blijven, die is gewoon een stuk lager op het moment. Vanaf half/eind januari pak ik hem weer meer op. Tot slot, stem ik e.e.a. af met mijn stalgenoot zodat we alledrie de paarden zo rustig mogelijk kunnen houden, dan hebben ze meer steun aan elkaar.

Ik richt me dus vooral op een integrale aanpak i.p.v. één middeltje of techniek. Natuurlijk is ieder paard anders maar tot nu toe werkt dit fijn voor ons. Sterkte, het is altijd een rottige periode!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:03

Een maand van te voren al kalmerende middelen geven lijkt me nogal onzinnig, dat soort spul werkt niet zo lang en als je pech hebt, bouwen ze er zelfs een soort resistentie voor op.

Wat heb je nu al gedaan om haar zo goed mogelijk door oud en nieuw te krijgen? Je kunt wel oudjaarsdag kalmerende middelen geven. Verder het vuurwerk zoveel mogelijk dempen door goede verlichting in de stal en bijvoorbeeld radio aan.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 10:16

Oordoppen in doen. Neem wel de grote en duw ze goed vast in het oor. Anders verliezen ze het snel wanneer ze met hun hoofd schudden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 12:34

Bowo schreef:
Een maand van te voren al kalmerende middelen geven lijkt me nogal onzinnig, dat soort spul werkt niet zo lang en als je pech hebt, bouwen ze er zelfs een soort resistentie voor op.

Wat heb je nu al gedaan om haar zo goed mogelijk door oud en nieuw te krijgen? Je kunt wel oudjaarsdag kalmerende middelen geven. Verder het vuurwerk zoveel mogelijk dempen door goede verlichting in de stal en bijvoorbeeld radio aan.

Ik denk dat een kalmerend supplement langere tijd geven juist wel zinvol kan zijn. Als je je paard de hele maand laat staan met een verhoogd cortisol gehalte dan heeft een kalmerend middeltje op oudjaarsdag misschien minder zin. Een paard zit dan al zo hoog in de stress. Daarbij hebben sommige supplementen ook inwerktijd nodig (chillpill bijvoorbeeld +/- een week, rhodiola rosea enkele weken). Het hangt i.m.o. af van je paard, situatie en stresslevel wat wanneer zinvol is om te geven.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 13:15

Heb je de dierenarts al gevraagd of die nog tips heeft, wat je kan doen?
Is het een optie om iets als Colosan te geven op oudejaarsdag/avond? Om de koliek voor te zijn.
Homeopathische druppels/ tabletjes?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:07

Bowo schreef:

Bij mensen zie je dat kalmerende middelen verstopping van de darmen kunnen geven, zeker bij meerdere dagen gebruik.
Dus ik vraag me af hoe dat bij paarden zit... kan koliek bij paarden rond de jaarwisseling, ook verband houden met (sommige) kalmerende middelen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:22

Je kunt wel kalmerende middelen gaan geven maar hun gehoor word daar niet minder door. Knallen komen dus evengoed hard binnen.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:27

Een week en een maand zijn ook wel behoorlijk verschillende tijdspaden. Sommige middelen hebben inderdaad even nodig om een spiegel op te bouwen, maar farmacokinetisch zou dat in principe niet een maand moet duren, dan denk ik eerder dat de dosis te laag is. Waar dat lange tijdspad van rhodiola vandaan komt, weet ik niet, maar ik zie wel dat na enkele dagen er al een merkbaar /groot verschil zou moeten zijn. Ik vermoed dat de rest van de verbetering dan komt vanuit het verbreken van een vicieuze cirkel of iets dergelijks.

Ik krijg bij de uitleg van TS ook niet het idee dat dit een paard is dat een maand lang gestresst is, sowieso vraag ik me af waarvan dat dan zou zijn, want ik ben in ieder geval niet bekend met regio's waar een maand lang dagelijks vuurwerk wordt afgestoken en als je paard van 1x per week een knal zo gestresst raakt, klopt er wel meer in het managment niet.

@zoolgangster, rustgevende middelen zijn vaak ook spierontspanners, en je darmen zijn ook spieren, die gaan dus ook minder hard werken. Ik weet niet precies welke middelen met oud en nieuw precies worden gegeven, maar dat zou in principe kunnen. Maar dan heb je het wel echt over middelen die door een dierenarts worden verstrekt, ik denk niet dat de 'kruidenpilletjes' zo'n sterk effect hebben.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 14:27

Ik bracht mijn oude paard een of twee nachtjes naar de kliniek met O&N; hij had extra last van zijn slokdarmverlamming rond die tijd en dan was hij altijd in de beste handen. Misschien is dat een optie?

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 20:52

Popstra schreef:
Oordoppen in doen. Neem wel de grote en duw ze goed vast in het oor. Anders verliezen ze het snel wanneer ze met hun hoofd schudden.

Wat voor oordoppen zijn goed?
Zie zoveel..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:07

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 22:15

Popstra schreef:
Ik heb deze in maat large bij mijn Quarters.
Je hebt ze ook van andere merken. Zijn zachte bollen

https://www.euro-horse.nl/us/ear-plugs.html

Krijg je dit makkelijk eruit? Zo makkelijk is mijn paard niet met ze oren. Heb wel een calming mask nu ook besteld

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 23:33

Dit heeft ons paard ook, we hebben haar vorig jaar naar een stal gebracht waar minder vuurwerk te horen was. Ze had ook een calming mask met soundless oren op en medicatie van de dierenarts die ik op haar neus moest smeren. Dit jaar gaat ze naar een andere stal dan vorig jaar, en ik heb oordoppen gekocht. Om 00u krijgt ze altijd veel hooi, slobber en wortels. Ik lees mee voor meer tips.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Iccc schreef:
Popstra schreef:
Ik heb deze in maat large bij mijn Quarters.
Je hebt ze ook van andere merken. Zijn zachte bollen

https://www.euro-horse.nl/us/ear-plugs.html

Krijg je dit makkelijk eruit? Zo makkelijk is mijn paard niet met ze oren. Heb wel een calming mask nu ook besteld

Ja je krijgt ze er makkelijk weer uit want ze zijn kneedbaar. Het beste is ze er in te rollen en dan aan duwen en met 2 vingers er weer uit trekken.
Op wedstrijden word het heel veel gebruikt.
(Calming mask geeft geen geluids demping)

Iccc

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

annibel schreef:
Dit heeft ons paard ook, we hebben haar vorig jaar naar een stal gebracht waar minder vuurwerk te horen was. Ze had ook een calming mask met soundless oren op en medicatie van de dierenarts die ik op haar neus moest smeren. Dit jaar gaat ze naar een andere stal dan vorig jaar, en ik heb oordoppen gekocht. Om 00u krijgt ze altijd veel hooi, slobber en wortels. Ik lees mee voor meer tips.

Mag ik vragen wat jij in de neus smeerde? Wellicht kan ik mij dierenarts vragen namelijk.

Welke doppen heb jij gekocht? Ook die hier geadviseerd werden?