Paard heeft zweertjes op zacht weefsel, wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Paard heeft zweertjes op zacht weefsel, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 11:31

Hallo! Mijn merrie heeft sinds enige tijd zweertjes aan haar vagina. We kunnen maar niet vinden wat de oorzaak is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Spoiler:
Afbeelding

Bloedonderzoek was negatief, geen afwijkingen… ook niet op ontstekingswaarden. Paard lijkt er geen last van te hebben en is er totaal niet gevoelig op. Ik kan het prima aanraken en onderzoeken. Dierenarts gaf aan dat starten met vit C verstandig kan zijn. Haar algemene immuniteit is dit najaar ook wel veel lager dan normaal. Ze is schraler maar wel fit. Kan dit hier een gevolg van zijn?

We zoeken ondertussen natuurlijk verder maar als ik ervaringen zou kunnen horen van anderen kan dit misschien helpen!

Kiki_S

Re: Paard heeft zweertjes op zacht weefsel, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:51

Al getest op EHV3?

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:16

Dit lijkt wel veel op herpes inderdaad.
Mijn vraag ook dus of ze getest is op EHV3

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 13:43

Is dit een aparte test? Zit niet standaard in het onderzoek wss? Dit kan ik zeker extra laten testen dan! Wat zijn eventuele behandelingen hiervoor en hoe komt mijn paard daar aan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 23:09

Dekkende ruin in de kudde? Is ze ooit geinsemineerd geweest? Ooit gedekt geweest? Ooit veulen gehad?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 23:34

Little_Gift schreef:
Dekkende ruin in de kudde? Is ze ooit geinsemineerd geweest? Ooit gedekt geweest? Ooit veulen gehad?

Nee… niets van dat allemaal eigenlijk. Ze staat al 5 jaar in dezelfde kudde, bij dezelfde ruinen (zij is de enige merrie met 3 ruinen). Nooit gedekt, ook geen KI. Ook nooit veulen gehad. Ze is al 13 jaar bij mij, ze is nu 17. De ruinen waar ze bij staat hebben nog nooit een poging tot dekken gedaan dus niet meteen iets dat me doet vermoeden dat dit gebeurd is. Natuurlijk staan ze 24/7 bij elkaar dus nooit 100% wat er gebeurt als wij er niet zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 12:59

Bij ons op stal hebben we het ooit in een najaar gehad dat twee ruinen, ieder al jaren met hun eigen merriekudde, ineens begonnen te dekken. De ene was toen een jaar of 17, de andere ruin was toen over de 25. Heel bijzonder vonden we dat, echt jaren niet en zo ineens... Dus dat zou toch kunnen, ook al heb je het niet gezien.

Als de weerstand laag is, zou ik sowieso iets zoeken dat de weerstand verhoogt bij je merrie. Hou oud is ze?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 14:02

Zou EHV3 laten testen, komt daar niks uit eventueel een biopt nemen van een van de plekjes mocht het niet wegtrekken.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 18:20

Jet schreef:
Bij ons op stal hebben we het ooit in een najaar gehad dat twee ruinen, ieder al jaren met hun eigen merriekudde, ineens begonnen te dekken. De ene was toen een jaar of 17, de andere ruin was toen over de 25. Heel bijzonder vonden we dat, echt jaren niet en zo ineens... Dus dat zou toch kunnen, ook al heb je het niet gezien.

Als de weerstand laag is, zou ik sowieso iets zoeken dat de weerstand verhoogt bij je merrie. Hou oud is ze?

Tja kan altijd inderdaad… we staan er ook niet 24/7 naast natuurlijk. Ze is nu 17.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 18:25

c_alsemgeest schreef:
Zou EHV3 laten testen, komt daar niks uit eventueel een biopt nemen van een van de plekjes mocht het niet wegtrekken.

En als ze dan positief test, welke behandeling volgt er dan? Gezien het een virus is lijkt mij er niet meteen iets anders op te zitten dan immuniteit gaan versterken, antibiotica is dan geen optie. Of is er specifieke medicatie voor?

Ik bedoel maar: ik heb net een week geleden volledig bloedonderzoek laten doen (incl extra test op cushing) dus om nou opnieuw bloed te gaan prikken. Als de uitkomst gewoon is “ja ze heeft het, maar behandeling is er niet” kan ik haar dat wel besparen (prikken is altijd een drama) en gewoon inzetten op immuniteit aansterken. Op 3 december komt de dierenarts sowieso opnieuw langs, dat is nog anderhalve week dus kan dan alsnog laten prikken natuurlijk.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-25 20:51

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-25 22:23

Oh oke, dan is het helemaal geen probleem! Dankjewel voor de link! Ik ga het eens doorlezen.