Door de bomen het bos niet meer; voer issues!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frouke91

Door de bomen het bos niet meer; voer issues!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-25 09:41

Hallo allemaal,

Ik zie even door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.

Ik heb een Haflinger merrie van 4,5. Ze staat 24-7 buiten met comfortabele schuilstal in een ruime zandpaddock, samen met haar IJslander vriendin van 16.
Ze krijgen bijna onbeperkt hooi, wat getest is. Dit is laag in suiker, normaal qua eiwitten en hoog in vezels. Ze is goed op gewicht maar hoeft niet zwaarder. Niet per definitie de neiging om enorm te zwaar te worden.
Ze is nu redelijk uitgegroeid.

Qua belasting; ik rijd haar 2-3 keer per week, waarvan ik 1 keer naar het bos probeer te gaan. Verder doen we veel grondwerk.

Al een tijd krijgt ze een balancer/vitaminebrok van Florian. Maar eigenlijk vind ze dit niet lekker. Ze smijt er een beetje mee en staat naar mijn idee met lange tanden te eten.
Als ze een klein beetje slobber krijgt eet ze wel echt met smaak, en de muesli van haar vriendin wil ze ook echt goed eten. Dat is overigens de Care for life van Pavo.

Als ik mijn vraag zou moeten samenvatten, ik ben eigenlijk op zoek naar een smakelijke brok/muesli waar voldoende in zit waarop ze lekker kan bewegen, maar qua suikers allemaal niet teveel in zit. Ik zit niet vast aan een bepaald merk, dus suggesties zijn zeer zeker heel welkom?
Liefst zonder onnodige vulmiddelen etc..

Elisa2

Re: Door de bomen het bos niet meer; voer issues!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:47

Wij voeren om die reden Fibra premium, laag in suiker, veel natuurlijke ingredienten en zonder onnodige vulmiddelen e.d. Paard moet alleen wel tegen luzerne kunnen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:47

Ipv een muesli/slobber te zoeken, waarom probeer je niet een andere vitamine brok? Pavo bijvoorbeeld of Hartog.
Als je wilt dat ze meer te kauwen heeft kan je het altijd aanvullen met grasmix

Als je toch slobber/muesli wilt dan is de alpengrun mash heel fijn en er zit niks onnodigs in

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:00

Ik voer mijn kruising koudbloed van 4,5 jaar de Vitalbix muesli daar doet hij het prima op .

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 10:38

Zelfs mijn alleseter is niet zo happig op de vitaminebrok van Florian. Heb je al eens een andere vitaminebrok geprobeerd?

Bij mij is het altijd een beetje trail and error, maar die van Horse-Adds werd sws met veel smaak gegeten!

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:10

Hier ook Horse adds. Wordt redelijk goed gegeten met klein handje muesli

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:26

Ik heb ook goede ervaringen met Fibra. Mijn oude haf krijgt de body booster, maar die heeft het zonder tanden en door zijn leeftijd echt wel nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:54

Mijn haf staat op Pavo Vital. Dat vind hij niet helemaal top, dus ik hussel het door de luzerne en soms een scheutje lijnzaadolie. Dan gaat het wel op.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:59

De vitalbix balance+? Muesli met een complete balancer en laag in suiker.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:10

Oerbalansbrokjes

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:29

Amber_anne schreef:
Ipv een muesli/slobber te zoeken, waarom probeer je niet een andere vitamine brok? Pavo bijvoorbeeld of Hartog.
Als je wilt dat ze meer te kauwen heeft kan je het altijd aanvullen met grasmix

Als je toch slobber/muesli wilt dan is de alpengrun mash heel fijn en er zit niks onnodigs in

Dit inderdaad!
Je kan bijvoorbeeld Pavo vital of Marstall force eens proberen.
Zelf vul ik wel altijd aan met handje lucerne of grasmix, omdat je maar zo’n kleine hoeveelheid hoeft te voeren

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:51

De Vitalbix balance muesli is idd een goede, of een muesli van Vitalstyle met deels een balancer?
Ik voer zelf de Sluesli met een balancer van Original Landmuhle (Kramer) en seizoenskruiden, ook aan een Haflinger en dat bevalt goed

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:00

Je hebt natuurlijk super veel verschillende vitaminebrokken. Ik zou gewoon eens wat proefzakjes gaan aanvragen en wat proberen. Ons paard is door medicijnen ook een moeilijke eter, maar Vitalbix lust hij tot nu toe gelukkig wel. Anders kan je ook eens in dit topic kijken: [PW] Vitamine/mineralenkorrels, ervaringen, soorten en resultaten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:09

Ik ben zeer tevreden over de pavo condition de groene zakken.
Mijn 3,5 jarige ruin krijgt het en mijn 6,5 jarige merrie.
Ruin doet nog niets, de merrie loopt een rondje in de sport.
Ze vinden het heerlijk,alle vitaminen er in mooi laag in suikers en zetmeel.
En het is ook nog eens betaalbaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:11

Ik voer de Hartog ruwvoermix (een paar handjes) met balancer erdoor. Zomers is de balancer Pavo Vital en ‘s winters Metazoa (Esparcette)

Door de ruwvoermix hebben ze best wat volume en moeten ze goed kauwen wat bevorderlijk is voor de spijsvertering. De paarden vinden het erg lekker.

Als ik zandkuur geef, dan doe ik dat wel door iets als een muesli. Dan pak ik Vezels en Kruiden van Voermeesters

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 17:39

Wij hebben ik meen de basic care van Florian. Dat wordt met smaak gegeten. En anders eens contact met Florian horsefoods zelf. Kunnen vast ook advies geven.

Frouke91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:36

Hartstikke bedankt voor al jullie adviezen! Ik ga de verschillende opties naast elkaar zetten en inderdaad proefzakjes aanvragen. Dan komt het antwoord vast vanzelf! :)
Ik blijf liever weg bij Lucerne en/of grasmixen ivm gevoeligheid voor maagzweren, maar als er een beetje in zit is dat tot nu toe nog geen probleem zo lijkt het!