Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Blacky94 schreef:Ik vraag me, oa vanwege het mestwater en kale paddock, vooral af; weten jullie zeker dat het niet (ook) zandkoliek is?
En verder qua ruwvoer? Niet bijv. sneller klachten na een nieuwe baal, of daar ook geen verschil in?
Wel typisch dat het vaak rond dezelfde tijd in de avond is.
vikawiek schreef:Ik lees even mee. Mijn pony heeft vergelijkbare klachten. Slecht gebit, gaskoliek, mestwater. Ik merkte geen verschil bij het voeren van verpakt en onverpakt hooi. Mijne krijgt last van mestwater zodra ze een gebitsbehandeling heeft gehad, herken je dat ook bij jouw pony?
SandraWierda schreef:Wat al genoemd is kan te grof hooi met slecht gebit, mestwater en dus gaskoliek veroorzaken. Dan kauwen ze niet goed genoeg meer en komt het hooi te lang en slecht gekauwd in de darmen die daar dan op hun beurt niets mee kunnen. Kun je een lijn vinden in eten van hooi en de kolieken/ mestwater?
SandraWierda schreef:Wat al genoemd is kan te grof hooi met slecht gebit, mestwater en dus gaskoliek veroorzaken. Dan kauwen ze niet goed genoeg meer en komt het hooi te lang en slecht gekauwd in de darmen die daar dan op hun beurt niets mee kunnen. Kun je een lijn vinden in eten van hooi en de kolieken/ mestwater?
Bieden schreef:Balen…hoe veel uur na het voeren van die fiber force kreeg hij koliek?
Is het een idee om die fiberforce voortaan (ruim) geweekt te geven..?
Ik voer het zelf niet maar zet dat erg uit als je het een uurtje in water legt ? Of zitten er scherpe dingen in ?
Een beetje (geweekte !) seniores priores lijkt hier te helpen tegen mestwater .Niet helemaal weg wel opvallend stuk minder als ik dat geef.
josien_m_ schreef:Hier ook een shetje van 25 met nog maar weinig kiezen. Terugkerende lichte koliekverschijnselen voordat we het wisten van de losse kiezen. Ook hier de optie dat het slecht gekauwde hooi te lang in de darmen zit en uiteindelijk problemen geeft. Nu staat ze ruim een jaar op gras en seniores priores voeding. Ze heeft nu gelijkmatige nette mest en is weer een stuk vrolijker! Ik denk dat de inname nu ook veel gelijkmatiger is en dat is vast beter voor de darmen.
De vezels zelf zijn het probleem niet maar wel de grovere structuur ddie niet goed fijn te kauwen is. Hier eet ze als ze haar papje op heeft wel iets mee van het hooi maar dat is maar erg weinig.
Dee_Es schreef:Is de koliek altijd op stal?
Wij hebben 2 paarden op stal die gevoelig zijn voor mestwater, snel platte mest hebben. Die doen het heel goed op levende gist. Heb je daar al weleens een kuur van gegeven?
Wat betreft psyllium kuurtjes, vaak is de aanbevolen hoeveelheid daarvan te weinig. Je zou met je da kunnen overleggen hoeveel je moet voeren om er zeker van te zijn dat het werkt.