Gedrag paard overdag anders dan savonds

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Femkeeex

Gedrag paard overdag anders dan savonds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:04

Mijn paard lijkt overdag wel een totaal ander paard dan savonds.

Het grootste probleem is het meelopen aan de hand. Als we overdag een bepaalde hoek omgaan en uit de weide gaan, dan gaat hij protesteren. Dan staat hij stil of loopt hij achterruit. Als iemand hem dan aanmoedigd van achteren loopt hij wel door, maar alleen is het heel moeilijk. Met snoepjes en wiegelen (meer van links naar rechts lopen ipv rechtdoor) lukt het stapje voor stapje wel maar heel erg moeizaam. De stal zelf in lopen is dan ook moeilijk en op de poetsplaats is hij veel drukker. Hij is dan ook veel schrikachteriger om bijvoorbeeld door bepaalde deuren te lopen. Overdag wilt hij ook niet alleen het erf af (als ik erop zit). Als iemand erlangs loopt of een ander paard meegaat lukt het wel prima.

Savonds lijkt het wel een ander paard. Dan loopt hij altijd door, staat hij nooit stil aan de hand en heeft hij geen schrik voor de dingen waar hij overdag wel schrikt voor heeft. Ik kan savonds ook alleen op buitenrit. Nu helaas dus niet, omdat het vroeg donker is.

Het enige wat nu goed helpt is als iemand erachteraan loopt en hem vanuit daar aanmoedigd. Dan lijkt er een soort knop om te gaan en loopt hij rustig door. Ook totaal niet bang of gestrest. Dan gaat er echt een knop om. Maarja dat is gewoon lastig als ik alleen ben.

Het grootste verschil is dat de rest van de paarden overdag buiten staat en savonds binnen, maar ik vind het gewoon best apart dat hij zo'n ander paard lijkt gewoonweg omdat het tijdstip anders is. Is dit herkenbaar voor mensen? En wat hebben jullie gedaan om het te verhelpen?

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:06

Opvallend..is het een appaloosa of een Cremello die staan bekend om oogproblemen ?
Heeft je paard geen iris cyste ? Ik zou het de veearts eens vragen .Maanblindheid gehad ?...er kan zo veel mis gaan met paarden ogen.

Cioccolato

Re: Gedrag paard overdag anders dan savonds

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:09

Het is niet de tijd maar het feit dat de andere paarden buiten blijven. Hij moet weg van de groep en dat wil hij niet.
Dat is avonds niet van toepassing als alles al binnen staat.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:10

Nee het is gewoon een KWPN'er. Ik moet er wel bij zeggen dat ik met s'avonds bedoel als de paarden binnen staan. In de zomer is het dan nog wel licht, maar dat doet hij het wel prima. Dus ik denk niet dat het letterlijk te maken heeft met de avond zelf. Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat de paarden overdag buiten staan en savonds binnen, dus dan zou je kunnen denken dat hij niet weg van de paarden wilt. Maar savonds uit stal gaan of zelfs op buitenrit is dan weer geen enkel probleem en dan ga je toch ook weg van de paarden... Bovendien vindt ik het apart dat hij zo rustig meeloopt als iemand hem aanmoedigd van achteren. Alsof hij die cue nodig heeft ofzo.

Het blijft wel een lastig probleem, want we zijn sowieso al enige tijd bezig met grondwerk maar dit blijft een heel moeilijk punt voor hem. Hij is 16 en heeft er nooit gelast van gehad, maar van de een of op de andere dag wel.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:20

Bijzonder..misschien is hij bang dat de kudde weg loopt als ze buiten staan en niet als ze op stal staan ?Of is hij bang zijn weide tijd te missen…
Is er een paard verhuisd of verkocht waar hij mee optrok ?

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 19:27

Het is vrij snel ontstaan nadat ik hem heb gekocht en toen is hij ook dus verhuisd, daarna is hij weer verhuisd op een stal waar we nu 1 jaar staan en hij blijft hetzelfde gedrag vertonen. Bij de vorige eigenaren had hij dit nog nooit vertoond.

Het klopt dat hij vorig jaar een instabiele situatie heeft gehad. Hij is verhuisd nadat ik hem heb gekocht en daar stond hij 24/7 buiten. Hier is dit gedrag ook ontstaan. Vervolgens zijn we binnen 1 maand verhuisd naar de huidige stal, waarna hij wel in de eerste week dat we er waren een blessure heeft gehad waardoor hij 3 maanden op stal moest staan. Op de huidige stal staat we nu 1 jaar. Het gedrag is dus wel al ontstaan voor die blessure, maar we kampen er nu wel al behoorlijk lang mee ondanks dat we veel oefenen en ik veel doe om hem op zijn gemak te stellen als we eenmaal op de poetsplaats staan. Bijv met hooi. Dan is hij ook een stuk rustiger. Het lastige is gewoon dat er weinig aan de hand is als iemand achter hem loopt, maar het lukt mij niet om die situatie in mijn eentje na te bootsen. Bovendien zou ik ook graag willen begrijpen waarom hij dit doet, zodat ik hem beter kan helpen...

Als ik ipv van aan de hand lopen op de wei zou opstappen, dan kan ik zo wegrijden. Uiteraard wel niet buiten het erf. Dus daar zit ook weer verschil in

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:00

_Femkeeex schreef:
Bij de vorige eigenaren had hij dit nog nooit vertoond.

Alvast excuses als ik wat direct ben, dan ligt het dus aan de huidige eigenaar. Waarschijnlijk ziet hij jou niet genoeg als zekere steunpilaar en leider waardoor hij het gevoel heeft zelf na te moeten denken.

Daar zit dus ook de oplossing, grondwerk waarin je zelf moet groeien als leider. Dus meer zekerheid uitstralen, meer kordaatheid, meer zelfvertrouwen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:19

Het is niet apart of gek. Het is heel normaal gedrag wat wijst dat jij als eigenaar niet dat stukje opvoeding op orde hebt. En daar kun je gewokn aan werken, daar ligt het aan. Niet aan de avond of aan de dag. Hij wil buiten niet uit zn kudde. Daar zul jij consequenter in moeten handelen en opvoeden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 09:45

Het kan ook ontstaan zijn omdat hij in een korte tijd vaak verhuisd is. Maar goed, aan de eigenaar om het op te lossen en ik denk dat grondwerklessen hier wel heel fijn voor zouden kunnen zijn.

Ben het verder met Cioccolato eens.