Hoefkatrol; welke stelling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMaris

Hoefkatrol; welke stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 14:23

Hi allemaal!
Eerst even snel voorstellen;

Ik ben Mariska, ik ben nieuw hier *\o/*

Mijn paard heeft 2 jaar geleden een hoefkatrol-ontsteking gehad. Dit kwam door verkeerde/te zware belasting. Hij is heeft toen aangepast beslag (eggbars ofzo?helemaal rondom) gekregen en wat pijnstilling. Nooit ingespoten of iets.

Hij loopt prima. Goed soepel, niet kreupel en laat ook totaal geen tekenen van pijn zien.(Hij staat nu niet op pijnstilling!)
Tenminste..
Alleen als hij net uit zijn stal komt, (na langer stilstaan) , op de stenen; hij is dan wat kort in de voorbenen. Eenmaal warm of in de bak/gras is dit weg en loopt ie de sterren van de hemel.

Nu is het zo dat ik een optie heb gekregen voor een nieuwe stal en ik vraag me af of ik dat moet doen. Ik hoop dan ook dat jullie hiermee kunnen helpen :D
Wellicht heeft iemand ervaring met hoefkatrol stadium 2 door verkeerd trainen?

De stal waar hij nu staat is een normaal formaat stal (3x3?)en komt daar ongeveer 3x per dag buiten (het is practisch naast mijn huis) alleen ik vind de stal wat aan de kleine kant voor mijn reuze kind..

De andere stal is groter. Ik denk dat deze 4x4 is en daar zal hij dus meer ruimte hebben. Ook kan hij daar elke dag bijna de hele dag buiten staan.
Alleen zit er geen bak bij. Daarvoor moet ik ongeveer 5 a 10min stappen naar de vereniging.
Die trainingen zijn wel nodig om goed recht te richten en zijn achterhand te trainen.

Ik zit in dubio..
waar hij nu staat is dichtbij en kan ik hem vaker uit zn stal halen en hoeft hij niet over de harde weg om te trainen (ik ben bang dat dat pijn doet omdat hij vanuit stal korter is)
Op de andere stal is hij vaker buiten en heeft ie iets meer ruimte maar moet ik dus wel over die harde weg..

Iemand enig idee? Wat zouden jullie doen?

_Jerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:41

Vaker en langer naar buiten zou voor mij het overwegen waard zijn. Maar wat ik eerst zou doen is hem weer eens na laten kijken door een dierenarts. Misschien speelt er toch nog iets in zijn hoeven mbt de eerdere klachten, of is er iets anders aan de hand waardoor hij korter loopt.

Elisa2

Re: Hoefkatrol; welke stelling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:47

HKO stadium twee is niet super ernstig, heb wel ervaring met HKO en training maar weet niet wat precies de vraag is?

Ik zou trouwens qua stallen voor optie 2 gaan, hoe meer vrije beweging hoe beter voor hem. Stilstaan is voor ieder paard slecht en met HKO nog slechter.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:18

Ik denk dat als hij meer vrije beweging krijgt, dat dat korte stappen ook vrij snel voorbij is. Ik zou dus ook kiezen voor stalling 2.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 15:22

Qua stal zou ik niet perse voor de verhuizing kiezen. Natuurlijk is 4x4 groter, maar wat maakt het uiteindelijk uit? Ze staat niet klem in de oude stal :+. Die ruimte zit weinig winst op. Qua buiten staan is het wel fijner natuurlijk, mits de plek waar hij komt te staan ook een fijne plek heeft om buiten te staan. Is het droog bijv? Hoe is de ondergrond bij regen of vorst. Staat hij alleen of met andere paarden? Krijgt hij daar ook eten op de paddock of staat hij de hele dag buiten zonder? Wat voeren ze aan hooi, is dat voldoende en staat hij niet te lang zonder eten?
Ik heb zelf altijd een bak bij stal gehad, vriendin moet ook altijd stappen. Het is te doen, maar wat ga je doen als het vroeg donker is? Kun je overdag gaan of alleen savonds. En met slecht weer is het rot natuurlijk. Ik zou goed kijken voor je verhuist naar alle punten. Ja meer buiten is zeker een plus, maar staat het paard in een paddock van 10 bij 4 tot zn knieen in de modder of wordt hij veel opgejaagd kan het zomaar nadelig zijn.
Qua hoefkatrol, als hij gevoelig is op het harde kun je nog zooltjes overwegen, dat wil soms helpen (als hij dat nog niet heeft natuurlijk)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:06

Ik zou niet verhuizen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:13

Die huidige stal klinkt echt niet fijn.
Maar die tweede hoe zit buiten eruit?
Op zo'n frut paddock van 10 x10 is het ook niks.
Of staat hij op een groot stuk waar hij met andere lekker sprintjes kan trekken en bewegen?

Juist voor een hko paard is zelf kunnen bewegen goed, zonder teveel belastende bochtjes.

Dat rechtuit naar de vereniging rijden is juist een pluspunt.
Maar als hij op de harde niet goed loopt is het nog steeds niet goed

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 17:11

Meer ruimte is het beste. Bewegingsdieren als een paard horen veel vrije beweging te krijgen. Niemand loopt lekker zonder warmup, een paard ook niet. Dus stal 2. Een stukje stappen naar de rijkbak, en terug als cooling down is een plus.