Crab syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_glossy

Crab syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 21:48

Mijn 13 jarige merrie kwam een maand geleden van de weide en liep scheef. Ik liet een dierenarts komen die een echo en foto nam van de heup aangezien het duidelijk was dat het probleem daaruit kwam. Ze liep scheef en rustte met de andere kant tegen de stal om het gewonde been te ontlasten.
Na 3 weken zware cortisone kuur en absolute stalrust is er enige verbetering. Het gescheurde heupligament is de oorzaak. Ze verloor de helft van haar staart door te compenseren met andere kant.
Nu wordt ze op weiderust gezet tot het voorjaar 2026.
Geen idee of ik ooit nog kan rijden.
Wat kan ik doen om haar algemene conditie te verbeteren? Grondwerk? Spierververbetering, ervaringsdeskundigen…
Zou ik nog een veulentje kunnen krijgen van haar? Algemene tips zijn welkom aangezien ik hier echt weinig over terug vindt! Het is algemeen een ongekend syndroom maar hartverscheurend als je het tegenkomt…

troi

Re: Crab syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:55

C_glossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-25 21:56

Ja het is crab syndroom of Side walker. Beide zijn hetzelfde volgens wat ik las

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:42

Aangezien het veulen op de heupen rust en er ook doorheen moet met de bevalling lijkt me dat geen optie.
Wat is de prognose van de dierenarts?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:45

Jij schrijft dat er een aanwijsbare oorzaak is voor hoe jouw paard loopt? Want sidewinder/crabwalking heeft dat niet als ik het andere topic goed begrepen heb.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 02:18

Earth schreef:
Aangezien het veulen op de heupen rust en er ook doorheen moet met de bevalling lijkt me dat geen optie.
Wat is de prognose van de dierenarts?

Afhankelijk van de prognose van de dierenarts lijkt het me ook niet eerlijk voor deze merrie om haar nog te laten dekkn.
Een veulen is echt een hele belasting voor haar lichaam en dan heb ik het nog niet eens over de bevalling.
Ik zou me vooral richten op de gezondheid van de merrie en niet denken aan het fokken van een veulen....
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 21-11-25 02:51, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 02:23

Voor een dracht en opvoeding van een veulen, moet een merrie fit en gezond zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand denkt dat 24/7 dracht en zorg voor een veulen minder belastend is dan een uurtje rijden per dag.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 16:08

Ik denk dat je voorlopig beter even niets kunt doen, het heupligament zal moeten herstellen zo te lezen werkt aleen rust daarbij goed. Ik zou gewoon even aankijken hoe dit zich verder ontwikkeld/ verbeterd/ hersteld en hoe het in het voorjaar is.

C_glossy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 16:11

Momenteel staat ze terug heel voorzichtig op een kleine paddock, alleen. Dit tot het voorjaar, op aanraden van de dierenarts. Prognose moeilijk te zeggen, maar wel enige verbetering merkbaar door de rust.
Er kan zeker wel een aanwijsbare oorzaak zijn. Het syndroom kan zowel door neurologische problemen veroorzaakt worden als door trauma, bv val.
Ik wil absoluut niet perse een veulen… maar moest ze op 13 jaar met pensioen moeten gaan, was ik gewoon wat verder aan het denken. Uiteraard komt haar gezondheid voor alles.

Ik zoek momenteel vooral spierversterkende oefeningen of bezigheden om verveling tegen te gaan. Ze is door gebrek aan training al veel bespiering kwijt, wat ook niet voordelig is voor het herstel.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 21:16

Ik heb een 27 jarige merrie die nu 4 jaar Sidewinder heeft. Bij haar ook vanuit het skelet, maar ze is niet op de foto geweest, dus weet niet precies waar. Lijkt ook vanuit lenden/SI/heup.

Kijk jouw merrie is nog een stuk jonger. Maar als ik eerlijk vanuit mijn ervaring moet spreken dan kun je rijden wel vergeten en is een veulen ook geen goed plan.

Mijn merrie is wel behoorlijk stabiel. Maar ze is nooit helemaal ok in haar lopen. De smid kan haar meestal gewoon bekappen en ze lijkt geen echte pijn te hebben. Maar ze houdt betere en minder goede periodes. Gelukkig nooit meer zo scheef als bij aanvang van de Siedwinder. Bijzonder is ook dat ze de moeilijkere periodes afwisselt van kant. Dus de ene moeilijkere periode valt de achterhand iets meer naar rechts, de andere periode is dat meer naar links.

Bij mij lopen ze 24/7 buiten op een paddock paradise (ze kan wel altijd op stal) en op die gematigde vrije beweging doet ze het goed. Ze heeft de eerste tijd alleen een paar nachten stalrust gehad. En nu gaat ze soms een nacht op stal als ik zie dat ze onvoldoende gaat liggen.

Nog wat inzichten: belangrijk is voldoende slaap (gaan liggen), met hengstigheid is ze schever, ze is blij met glucosamine speciaal van de Groene Os, heeft een enorme hekel aan insecten (overprikkeld zenuwstelsel).

Ik let ook op met behandelingen (ze moet niet te los komen, heeft wat spierspanning nodig om 'bij elkaar' te blijven. Ik behandel haar zelf met acupressuur (ben opgeleid) en dat gaat goed.

Ze heeft alleen het eerste jaar Prednisolon gehad. Daarna mee gestopt omdat ze ook met Prednison wisselende periodes hield. Na hele langzame afbouw geen verschil, dus nu geen medicatie meer.

Paard gebruikt hals als staart (stabiliteit), dus ook de hals/nek heeft extra aandacht nodig.

Waren er vooraf ook signalen van instabiliteit of klachten van het skelet? Bij die van mij namelijk wel als ik terug kijk.

Als je nog vragen hebt laat maar weten.