Begin dit jaar kwam mijn paard met een dik been uit de stal (LA). We hebben toen heel zijn been nagekeken, we vonden niks geks. Hij liep verder ook zuiver, dus we hebben toen rustig wat met hem gestapt. Later ontdekte we een paar mokplekken.
Een paar dagen later was zijn been tot op de hak helemaal gevuld met vocht en was er in 1X een mega grote uitbraak van mok op zijn benen. Op alle 4, maar voornamelijk LA en RA. Toen hebben we ook direct de DA gebeld, want hij was zo stijf, hij wilde absoluut niet lopen. Als hij de eerste paar stappen moest zetten, dan hinkelde hij, eenmaal in beweging ging het wel weer wat beter.
De DA is geweest en stelde inderdaad mok vast, hij kreeg pijnstilling en een speciale zalf tegen de mok.
De pijnstilling werkte gelukkig snel, hij liep weer een stuk soepeler, het vocht trok ook al vrij snel uit de hak weg. Alleen rond de kogel bleef het langer aanwezig.
We hebben toen veel gesmeerd, haren kort gehouden en veel gestapt.
Inmiddels zijn we bijna een jaar verder, de mok is nooit helemaal weggegaan. Al die tijd zijn we ook blijven smeren met de speciale zalf van de DA. inmiddels is pot 3 bijna op.
We hebben het hele jaar door druppels bijgegeven om Decor te ondersteunen, voor zijn hoeven en algemeen immumsysteem.
Nu het natte seizoen is begonnen zien we direct dat de mok weer snel terugkomt. Ik wil voorkomen dat we weer zo'n olifantenbeen krijgen als vorig jaar en het grote ongemak wat hij er mee heeft.
De DA is ook alweer benaderd, daar wacht ik nog op terugkoppeling.
Mijn vraag aan jullie, hebben jullie nog ideeen, tips welke we kunnen toepassen om te voorkomen dat het weer zo erg wordt als begin dit jaar.
Ik heb groene klei besteld, een vitamine boost en mokzalf.
Bedankt alvast voor het meedenken.
Hieronder het verloop van zijn benen afgelopen jaar.
Ze staan op chronologische volgorde.
Eerste kleine plekken ontdekt. 6-1-25

Hier de grote uitbraak. 11-1-25

Lastig op de foto te krijgen, maar hier zie je LA met een zwelling. 19-1-25

We knipte heel voorzichting zo veel mogelijk haar weg. 23-1-25

9-2-25

1-3-25, het gaat de goede kant op.

28-3-25

19-4-25, zo goed als weg, we hielden de hele tijd hele kleine mok plekjes over, vooral in de "vouwen" welke zijn ontstaan toen zijn been zo extreem dik was.

En dit is nu