Ik vraag even aan jullie of jullie dit zouden herkennen. Ik zal een korte introductie geven.
Mijn merrie heb ik gekocht van handelaren (achteraf gebleken). Ze stond op een manege en werd heel zenuwachtig op stal en kroop de muren bijna op, ze mochten daar ook niet buiten vanaf november tot en met april. Na 3 maanden ben ik dan verhuisd naar een andere privéstal waar ze in de winter ook buiten gaan. Ze was soms nog zenuwachtig op stal, maar al een pak rustiger.
Na enkele maanden miserie (lees: abcessen, wondes,...) zijn we er achter gekomen dat ze een soort van slaapdeprivatie heeft. We hebben beslist om haar 24/7 buiten te zetten, hier stond ze met een andere oudere pony. Zo zou ze 'plek' hebben om te vallen en zou ze veel zachter landen op haar kogels omdat ze in het zand valt. Overdag gingen zij en de oude pony mee op de grote weide in de kudden en tegen de avond gingen zun met 2 weer op hun paddock en de andere paarden op stal. Na een tijdje begin ik door te hebben dat ze soms zenuwachtig over-en-weer liep naast de draad, en daarna begon ze ook 8tjes (infinity-tekens) te wandelen. Ze zit dan een beetje in haar 'eigen wereldje' lijkt het wel. Ze wordt absoluut niet hectisch, maar wandelt gewoon zo rond. Soms graast ze gewoon, of eet ze hooi en soms stond ze ook gewoon op rust. Ik heb veel geobserveerd maar kon géén aanleiding of moment vinden waarom ze dit zou doen. Ik kon haar ook gewoon halen uit de paddock en dan ging ze gewoon wel flink mee, onder het rijden (deed ik niet veel), was ze gewoon super flink.
Na een tijdje is de oude pony weggevallen, en bleef ze dus alleen achter. Hier omtrent is wel wat discussie geweest op de stal, maar een extra paard/pony was voor mij geen optie (vooral qua tijdsgebrek). Ze ging dus overdag mee de kudde op, en in de avond ging ze weer alleen op haar paddock. Het over-en-weer lopen is er wel niet erger op geworden, maar ook niet minder.
Ik heb uiteindelijk eind oktober beslist, om vanaf november naar ergens anders te verhuizen. Het feit dat ze in de avond/nacht altijd alleen stond, kon ik niet aan. Met daarbovenop nog bepaalde redenen om te knoop door te hakken. Ik ben verhuisd naar een vriendin van mij. Zij heeft 2 paarden, en 3 boxen. Elke box heeft een uitloop paddock, en in de avond/nacht staan ze daar met de staldeur open dus ze kunnen kiezen. Overdag gaan ze samen de weide op.
Ik dacht dat dit beter ging zijn, omdat ze dat continue vriendjes heeft waarbij ze kan snuffelen/kroelen. Enkel in de avond/nacht met een draadje tussen. Ik merk dat ze nu vooral in de ochtend heel veel over-en-weer wandelt. Van het moment ze op overdag op de weide gaan is er geen enkel probleem, ook als ze in de avond binnenkomen loopt zie niet echt over-en-weer. Ik merk wel dat ze heel erg gehecht is aan de ruin waar ze nu naast staat, dus ik vrees misschien ook wel een beetje verlatingsangst.
Ze heeft een vol hooinet in de nacht, dat de volgende ochtend ook niet altijd op is. Uiteraard zie ik niet wat ze in de nacht doet. Ik merk dat slobber of eten vaak wel helpt om het patroon te doorbreken en dan komt ze eten, maar hooi niet persé. Het is getest hooi en van goede kwaliteit, en als ik er in de avond rondloop eet ze het ook goed op.
Iemand die dit gedrag herkent? Heeft ze zich dit zelf aangeleerd op de een of andere manier of reden? Het valt me gewoon enorm op dat ze overdag als ze samen staan, ze rustig staat te grazen. Maar dat het vooral gebeurd op moment dat ze in de paddockjes gaan.
Ze is met koop goedgekeurd, en onlangs ook volledig opnieuw gekeurd. Smid komt zeker elke keer op tijd, tandarts elk jaar in januari (maar heeft geen effect op over-en-weer lopen), en osteopaat komt elk halfjaar. Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Ik dacht dat ze het misschien deed om zichzelf 'wakker' te houden als ze voelt dat ze moe wordt om niet te vallen? Maar mijn veearts zei dat paarden niet écht op die manier denken.
Ik ben een beetje ten einde raad, omdat de winter er aankomt en ik ze sowieso al moeilijk op gewicht kan houden in de winter en ze ook veel meer calorieën verbruikt door te wandelen. Ik had gehoopt dat deze verandering van situatie haar meer 'rust' en 'veiligheid' ging brengen, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Als ik er in de ochtend ben wordt ik er zelf een beetje zenuwachtig van.
Overigens is ze in omgang wel gewoon super lief, en op de weide of naar de weide toe gaan in dde ochtend is ze lekker speels en alert en is er hier en daar wel een bokje.
Mochten jullie nog info of vragen hebben, laat gerust weten. Misschien ben ik wel info vergeten doorgeven. Op dit moment wordt ze niet gereden (wonde aan kogel én ze moet eerst meer aankomen).
Hieronder een video van vanmorgen:
https://www.youtube.com/watch?v=4R9q7IvUc8U
) en heb ik een XL hooinet, dat wordt in de avond bomvol gevuld voor de nacht, en in de ochtend is het ook niet altijd op. 

Ze komt van handelaars, dus ik weet ook niet wat ze in haar eerste 4 levensjaren al heeft meegemaakt, dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik doe iig wel echt mijn best voor haar, en ze komt echt wel op de eerste plek.
vind ie geweldig! En zo word ie niet dik!