Paard wandelt over-en-weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evesz

Paard wandelt over-en-weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 16:14

Goedemiddag,

Ik vraag even aan jullie of jullie dit zouden herkennen. Ik zal een korte introductie geven.

Mijn merrie heb ik gekocht van handelaren (achteraf gebleken). Ze stond op een manege en werd heel zenuwachtig op stal en kroop de muren bijna op, ze mochten daar ook niet buiten vanaf november tot en met april. Na 3 maanden ben ik dan verhuisd naar een andere privéstal waar ze in de winter ook buiten gaan. Ze was soms nog zenuwachtig op stal, maar al een pak rustiger.

Na enkele maanden miserie (lees: abcessen, wondes,...) zijn we er achter gekomen dat ze een soort van slaapdeprivatie heeft. We hebben beslist om haar 24/7 buiten te zetten, hier stond ze met een andere oudere pony. Zo zou ze 'plek' hebben om te vallen en zou ze veel zachter landen op haar kogels omdat ze in het zand valt. Overdag gingen zij en de oude pony mee op de grote weide in de kudden en tegen de avond gingen zun met 2 weer op hun paddock en de andere paarden op stal. Na een tijdje begin ik door te hebben dat ze soms zenuwachtig over-en-weer liep naast de draad, en daarna begon ze ook 8tjes (infinity-tekens) te wandelen. Ze zit dan een beetje in haar 'eigen wereldje' lijkt het wel. Ze wordt absoluut niet hectisch, maar wandelt gewoon zo rond. Soms graast ze gewoon, of eet ze hooi en soms stond ze ook gewoon op rust. Ik heb veel geobserveerd maar kon géén aanleiding of moment vinden waarom ze dit zou doen. Ik kon haar ook gewoon halen uit de paddock en dan ging ze gewoon wel flink mee, onder het rijden (deed ik niet veel), was ze gewoon super flink.

Na een tijdje is de oude pony weggevallen, en bleef ze dus alleen achter. Hier omtrent is wel wat discussie geweest op de stal, maar een extra paard/pony was voor mij geen optie (vooral qua tijdsgebrek). Ze ging dus overdag mee de kudde op, en in de avond ging ze weer alleen op haar paddock. Het over-en-weer lopen is er wel niet erger op geworden, maar ook niet minder.

Ik heb uiteindelijk eind oktober beslist, om vanaf november naar ergens anders te verhuizen. Het feit dat ze in de avond/nacht altijd alleen stond, kon ik niet aan. Met daarbovenop nog bepaalde redenen om te knoop door te hakken. Ik ben verhuisd naar een vriendin van mij. Zij heeft 2 paarden, en 3 boxen. Elke box heeft een uitloop paddock, en in de avond/nacht staan ze daar met de staldeur open dus ze kunnen kiezen. Overdag gaan ze samen de weide op.

Ik dacht dat dit beter ging zijn, omdat ze dat continue vriendjes heeft waarbij ze kan snuffelen/kroelen. Enkel in de avond/nacht met een draadje tussen. Ik merk dat ze nu vooral in de ochtend heel veel over-en-weer wandelt. Van het moment ze op overdag op de weide gaan is er geen enkel probleem, ook als ze in de avond binnenkomen loopt zie niet echt over-en-weer. Ik merk wel dat ze heel erg gehecht is aan de ruin waar ze nu naast staat, dus ik vrees misschien ook wel een beetje verlatingsangst.

Ze heeft een vol hooinet in de nacht, dat de volgende ochtend ook niet altijd op is. Uiteraard zie ik niet wat ze in de nacht doet. Ik merk dat slobber of eten vaak wel helpt om het patroon te doorbreken en dan komt ze eten, maar hooi niet persé. Het is getest hooi en van goede kwaliteit, en als ik er in de avond rondloop eet ze het ook goed op.

Iemand die dit gedrag herkent? Heeft ze zich dit zelf aangeleerd op de een of andere manier of reden? Het valt me gewoon enorm op dat ze overdag als ze samen staan, ze rustig staat te grazen. Maar dat het vooral gebeurd op moment dat ze in de paddockjes gaan.

Ze is met koop goedgekeurd, en onlangs ook volledig opnieuw gekeurd. Smid komt zeker elke keer op tijd, tandarts elk jaar in januari (maar heeft geen effect op over-en-weer lopen), en osteopaat komt elk halfjaar. Ik begrijp het gewoon niet zo goed. Ik dacht dat ze het misschien deed om zichzelf 'wakker' te houden als ze voelt dat ze moe wordt om niet te vallen? Maar mijn veearts zei dat paarden niet écht op die manier denken.

Ik ben een beetje ten einde raad, omdat de winter er aankomt en ik ze sowieso al moeilijk op gewicht kan houden in de winter en ze ook veel meer calorieën verbruikt door te wandelen. Ik had gehoopt dat deze verandering van situatie haar meer 'rust' en 'veiligheid' ging brengen, maar ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Als ik er in de ochtend ben wordt ik er zelf een beetje zenuwachtig van.

Overigens is ze in omgang wel gewoon super lief, en op de weide of naar de weide toe gaan in dde ochtend is ze lekker speels en alert en is er hier en daar wel een bokje. :D

Mochten jullie nog info of vragen hebben, laat gerust weten. Misschien ben ik wel info vergeten doorgeven. Op dit moment wordt ze niet gereden (wonde aan kogel én ze moet eerst meer aankomen).

Hieronder een video van vanmorgen:
https://www.youtube.com/watch?v=4R9q7IvUc8U

pol013

Re: Paard wandelt over-en-weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:21

Leuke plek lijkt me dat waar ze nu staat.

Mijn eerste ingeving zou zijn: stereotiep gedrag wat ze ooit ontwikkeld heeft in een stressvolle situatie wat ze nu voortzet onder betere omstandigheden.

Ze is nog maar net verhuisd lees ik? Dan zou tijd op deze plek misschien het gedrag nog kunnen gaan uitdoven,

En eten helpt? Krijg ze al onbeperkt hooi?

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 16:26

pol013 schreef:
Leuke plek lijkt me dat waar ze nu staat.

Mijn eerste ingeving zou zijn: stereotiep gedrag wat ze ooit ontwikkeld heeft in een stressvolle situatie wat ze nu voortzet onder betere omstandigheden.

Ze is nog maar net verhuisd lees ik? Dan zou tijd op deze plek misschien het gedrag nog kunnen gaan uitdoven,

En eten helpt? Krijg ze al onbeperkt hooi?

Het is inderdaad een absolute verbetering!

Ik vrees dat het dat ook is, maar ik weet zelf niet goed waar beginnen om dergelijk gedrag 'af te leren' of om het haar 'te helpen plaatsen' dat rust ook gewoon oké is. Ze is 1 november verhuisd. Dus nog maar een dikke 2 weken.

Slobber en korrel helpt om het te doorbreken, dan komt ze af en komt ze eten. Ik had ook eerst een plastiek bak met hooi in liggen achteraan de paddock, maar dat helpt niet altijd. Soms begint ze te eten, soms wandelt ze over-en-weer. Met het slijk heb ik die nu weggedaan (want ze smostte wel wat :') ) en heb ik een XL hooinet, dat wordt in de avond bomvol gevuld voor de nacht, en in de ochtend is het ook niet altijd op.

Overdag gaan ze op de weide, maar hier zijn de weiden super goed onderhouden, wat maakt dat wij nu best nog redelijk goed gras hebben staan.

Op de vorige stal had ze op haar paddock een kuip met een hooibol onder, maar zoals ik al zei: soms at ze en soms liep ze over-en-weer. De bol was vaak wel van veel mindere kwaliteit dan het hooi nu (beschimmeld, stoffig,..) De weide waren daar ook praktisch kaal...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:31

Wat sneu voor jullie maar vooral voor de merrie :\

Het lijkt vrij standaard stereotiep gedrag wat je verwacht bij stress, mogelijk vanwege de huisvesting. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat jij niet je best doet wat de huisvesting betreft of dat deze manier van paarden houden slecht is, maar het lijkt niet te werken voor dit dier helaas. Heb je een mogelijkheid om haar 24/7 in een kudde te houden? Hoe gedraagt ze zich dan? Gezien het overdag in de groep wel beter/normaal gaat :)

En hoe is ze s nachts op stal, als ze de eenzame uren in een gewone box moet doorbrengen? Nog steeds zenuwachtig en aan het ijsberen?

Ik denk dat haar stressprikkel mogelijk het alleen moeten zijn, maar wel andere paarden zien is. Het lastige is alleen dat elke verhuizing stress betekent, waardoor ze mogelijk overal nog erger gaat ijsberen :') Dus ik zou eerst misschien nog aankijken en vooral goed blijven bijvoeren. Zoveel mogelijk rust en structuur en zoveel mogelijk seniores priores erin :')

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 16:40

En ligt ze nu?
In de winter kun je helpen door een deken op te doen, scheelt ze veel energie

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 16:53

Fly_high schreef:
Wat sneu voor jullie maar vooral voor de merrie :

Het lijkt vrij standaard stereotiep gedrag wat je verwacht bij stress, mogelijk vanwege de huisvesting. Ik wil hiermee absoluut niet zeggen dat jij niet je best doet wat de huisvesting betreft of dat deze manier van paarden houden slecht is, maar het lijkt niet te werken voor dit dier helaas. Heb je een mogelijkheid om haar 24/7 in een kudde te houden? Hoe gedraagt ze zich dan? Gezien het overdag in de groep wel beter/normaal gaat :)

En hoe is ze s nachts op stal, als ze de eenzame uren in een gewone box moet doorbrengen? Nog steeds zenuwachtig en aan het ijsberen?

Ik denk dat haar stressprikkel mogelijk het alleen moeten zijn, maar wel andere paarden zien is. Het lastige is alleen dat elke verhuizing stress betekent, waardoor ze mogelijk overal nog erger gaat ijsberen :') Dus ik zou eerst misschien nog aankijken en vooral goed blijven bijvoeren. Zoveel mogelijk rust en structuur en zoveel mogelijk seniores priores erin :')

Ik dacht ook dat dat het ‘probleem’ was, maar ze deed het in de vorige kudde ook.. Er is zo niet echt een duidelijke ‘trigger’, omdat het soms wel en soms niet is.. Gisterenmorgen wandelde ze dus niet over en weer.. Ik besef ook wel dat ik het wat tijd moet geven omdat de verhuis inderdaad nog ‘maar’ 2 weken is. Als het effectief verlatingsangst is, valt daar dan wat op te trainen? Ik wil gewoon goed doen voor haar, en dat ze rust krijgt..

De staldeur staat open, ze moet dus ik de nacht niet op stal! Tenzij ze er zelf in gaat.. :) Op deze stal is er inderdaad meer structuur en rust.

Ik heb nu FiberBeet van Pavo extra gaan halen, hopelijk helpt dat ook voor wat gewicht.
Laatst bijgewerkt door Evesz op 17-11-25 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 16:54

Rubs schreef:
En ligt ze nu?
In de winter kun je helpen door een deken op te doen, scheelt ze veel energie

Ik heb haar nog maar heel zelden zien liggen.. Door de slaapdeprivatie waarschijnlijk. Vandaar ook de verhuis nu, structuur, vast kudde, kleine kudde, minder prikkels en hopelijk meer ‘veiligheid’ voor haar.

Ze heeft een deken op hoor. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 17:02

Dit is stereotyp gedrag. Valt onder weven. Weven is verkoopvernietigend maar dan moet dit wel in de 1e 2 weken door een DA worden geconstateerd.
Ik weet niet hoe de slaapdeprivatie is geconstateerd. Maar er zou hier ook sprake kunnen zijn van Narcoleptie. dat is zeker ook een koopvernietigend gebrek en moet dan dus ook door de DA worden geconstateerd maar daarvoor geldt een langere periode (van een half jaar).
Maar ik denk dat het paard wel geluk heeft dat ze bij jou terecht is gekomen; je hebt een mooi plekje voor haar; beter kan haast niet voor zo'n paard.

Evesz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-25 17:50

Babootje schreef:
Dit is stereotyp gedrag. Valt onder weven. Weven is verkoopvernietigend maar dan moet dit wel in de 1e 2 weken door een DA worden geconstateerd.
Ik weet niet hoe de slaapdeprivatie is geconstateerd. Maar er zou hier ook sprake kunnen zijn van Narcoleptie. dat is zeker ook een koopvernietigend gebrek en moet dan dus ook door de DA worden geconstateerd maar daarvoor geldt een langere periode (van een half jaar).
Maar ik denk dat het paard wel geluk heeft dat ze bij jou terecht is gekomen; je hebt een mooi plekje voor haar; beter kan haast niet voor zo'n paard.

Ja, de koop is wel al enkele jaren geleden gebeurd, dus dat zou niet meer uithalen. :D

De slaapdeprivatie/narcolepsie is vastgesteld toen ik een jaar lang heel lang gesukkeld heb met abcessen en wondes. Kogels en ellebogen. Toen stond ze ook nog op stal en niet dik ingestrooid. Ze staat op rust en soms knikt ze ineens door haar benen. Soms schiet ze zelf tijdig wakker, soms valt ze ook gewoon om. Vandaar dat ik dacht misschien wandelt ze omdat ze het voelt aankomen?

Sinds ze 24/7 buiten staat is het vallen veel minder! Ze hebben haar op de vorige stal een week voor de verhuis op stal gezet voor de regen (ik was niet op de hoogte), en niet genoeg ingestrooid. Nu heeft ze weer een wonde op haar kogel, vermoedelijk daardoor.

De veearts is daar onlangs voor geweest, en wist me ook te zeggen dat dit plekje beter gaat zijn op termijn, en dat ze geluk heeft met een eigenaar zoals ik. :D Heb al veel meegemaakt, vooral medisch en dan de sleepdeprivatie/narcolepsie en het over en weer wandelen. Ik vrees dat ze in de verkeerde handen misschien niet meer zou bestaan. ;) Ze komt van handelaars, dus ik weet ook niet wat ze in haar eerste 4 levensjaren al heeft meegemaakt, dus dat maakt het er niet makkelijker op. Ik doe iig wel echt mijn best voor haar, en ze komt echt wel op de eerste plek. <3

Misschien krijg ik hier nog wel tips en tricks om het haar beter te maken en misschien op een of andere manier haar verlatingsangst wat aan te pakken!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 17:57

Dit kan je er niet uit trainen. Sommige gaan het na een tijdje minder doen. Sommige zijn zo verslaafd dat ze het ook in de meest perfecte stal blijven doen, haast als roken. Ook al is het ooit gestart tegen stress, het wordt een verslaving.

PaulSimonFan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:00

Klinkt als "boxlopen". Net als kribbebijten of weven is dit aangeleerd gedrag. Zorgt dat ze endorfine aanmaken en zich fijner voelen.

Mijn paard doet aan boxlopen in zijn stal. Wat hierboven al gezegt word, eenmaal aangeleerd is dit heeel moeilijk af te leren!

De mijne doet het enkel nog bij momenten van onrust. Dus bij het binnenzetten van de paarden. Of buitenzetten van de paarden. Daartussen staat hij rustig.

Ik los het bij hem op door te zorgen dat hij bezig blijft.

Smorgens krijgt hij een halve emmer lucerne me een paar handjes karige muesli (word van lucht dik, dus krijgt niet heel veel). Waar hij heel serieus alle muesli eruit gaat zoeken.
Daarnaast krijgt hij een halve kilo slobber, met daardoor heen 2 handen lucerne, met 5 liter water. Ja heeeele dunne slobber :+ vind ie geweldig! En zo word ie niet dik!

Bij het binnenkomen zorg ik dat zijn stal al klaar is. Hij heeft 2 grote hooinetten (smorgens nagenoeg nooit leeg). Zon rubberen bal met hooi (deze vind ie leuk). En een mini hooinetje waar ik wortels tussen hooi verstop.
Ook heeft hij dan nog lucerne over van de ochtend.

Op deze manier heeft hij zijn focus op eten. 100% stil zal hij nooit staan. Maar dit is wat bij hem werkt.

Wat je in jouw geval kan doen is, indien paard dat mag, wortels door het hooinet verstoppen.
Een extra net klaarleggen voor de ochtend als het enkel id ochtend is, en daar wortels (in t begin veel, je moet focus krijgen, later zodra paard het doorheeft kun je wat afbouwen zodat paard kan zoeken) door verstoppen.
Deze kan dan smorgens bij/voor de eerste onrust gegeven worden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:49

Het is boxlopen inderdaad.

Ik zou me daar niet zo veel zorgen om maken. De slaap problemen lijken me erger.. kan ze wel liggen om te slapen?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 19:57

Mijn draver had ook stress op stal of op paddock zonder maatjes of met maatjes gescheiden door draadjes.
Alleen als de hele groep bij elkaar was, was t oke. De paddock waar zij woonde was 7 paard groot,en daar had ze nooit loopstress.
Was voor haar ideale situatie.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:07

Ik vind het niet slapen ook een groter probleem, als je paard omvalt omdat die niet slaapt dan zou ik daar eerst een oplossing voor zien te vinden. Op den duur zal dat toch ernstige problemen geven. Slaapt ze niet in een box met veel stro als je haar in de nacht gewoon opsluit? Misschien als ze weer goed kan slapen dat het heen en weer lopen ook wel minder wordt of over gaat. Een paard moet echt plat liggen om in de rem slaap te kunnen komen, dus als ze niet liggend slaapt, dan zal ze oververmoeid zijn.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:11

Om echt het stereotype gedrag te doorbreken wil het wel eens helpen om iets in het midden van de stal op te hangen. Hooinet, Jollybal, noem maar op. Zo gauw ze daar tegenaan lopen, kan dat net het dingetje zijn om ze uit die "trance" te halen.

Paardenfan: zo makkelijk werkt het helaas niet met slaapdeprivatie of narcolepsie.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 20:34

Ik heb een merrie gehad die het niet-slapen ontwikkelde omdat ze nooit had geleerd zichzelf naar bed te brengen en graag wakker in de groep wilde blijven. Paarden in NL zijn eigenlijk enorm verwend met zacht grasland, paddocks en zachte ligplek in de stal. Helaas woonde ik niet meer in Nederland en heb ik het op verschillende plekken opgelost op meerdere manieren.
1) volledige ruimte geven in stal, alle hooibakken etc eruit. Daarna ging ze weer lekker languit slapen, maar verkoos toch wel vaak de weide om te gaan liggen indien ze de kans had.
2) verhuisd naar groepsstalling en toch besloten om speciale beschermers om te doen. Dit omdat ze het eigenlijk enkel deed als het lang en veel regende en de ze vooral bij het hooi punt bleef hangen (verharding). Later is ze meer met de groep meegelopen naar de inloopstal en daar toch gaan slapen. Ik zou je dan ook voorstellen om toch te voeren waar je wilt dat ze rust. Ook de andere paarden zodat ze een veilig gevoel heeft. Mijn paard had er veel baat bij om met de meer dominante paarden 1 op 1 buiten te lopen/rijden, dan kwam er meer onderling vertrouwen en trok ze meer naar deze toe en voelde ze zich veiliger.

Waar je ook over kan denken is haar toch in ritme te laten rusten (verplicht), liefste in haar eetschema maar begrijp als je daar geen mogelijkheid tot hebt.

Met hoe ze beweegt (steeds naar 1 punt staren) vraag ik mij heel erg af waar ze precies op focussen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 22:23

prugelpiet schreef:
Om echt het stereotype gedrag te doorbreken wil het wel eens helpen om iets in het midden van de stal op te hangen. Hooinet, Jollybal, noem maar op. Zo gauw ze daar tegenaan lopen, kan dat net het dingetje zijn om ze uit die "trance" te halen.

Paardenfan: zo makkelijk werkt het helaas niet met slaapdeprivatie of narcolepsie.

Ik heb het helaas zelf ook meegemaakt, mijn paard wilde alleen in de box liggend slapen, buiten absoluut niet. Hij viel ook om omdat hij te weinig slaap kreeg toen hij 24 uur buiten stond. Vandaar mijn opmerking, bij sommige paarden werkt dit blijkbaar wel, maar bij jou paard lijkt er iets anders aan de hand te zijn. Kan ze wel makkelijk gaan liggen en opstaan?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 00:19

Is er een mogelijkheid tot ophangen camera?
Zodat je kan zien of ze dit ook doet als er niemand is of enkel als er 's ochtends iemand toegekomen/aanwezig is?

Ik krijg een beetje de indruk dat ze aanwezigheid in de ochtend linkt aan naar de weide mogen (met de kudde) en daarop anticipeert door nerveus weg en weer te lopen.

Maar om dat te weten zou je ze moeten kunnen observeren in haar Paddock zonder dat er effectief iemand aanwezig is...

Verder vind ik haar wel bijzonder gek lopen, ze loopt bijna dubbelgebogen met de nek helemaal gebogen tot bijna naast haar buik... Dat lijkt me veel vreemder dan moest ze gewoon languit rechtdoor lopen

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:41

Uit je tekst komt het op mij over dat je de slaapdeprivatie ziet als een 'ziekte' op zich. Slaapdeprivatie is echter over het algemeen een symptoom van een paard dat niet kan of durft te slapen (te pijnlijk of te gestresst om te gaan liggen). Het lijkt mij dus ook zeker belangrijk om dat bij de kern aan te pakken. Deze verhuizing heeft hopelijk dat effect, maar als het probleem blijft, zul je dat toch verder moeten proberen te veranderen.

Het lopen is inderdaad echt een stress reactie. Het kan ook aangeleerd gedrag zijn, maar vaak moet er wel alsnog iets zijn dat triggert. Het is dan wel lastig dat je geen patroon kunt herkennen, maar misschien dat er meerdere patronen door elkaar lopen? Bijv. vriendjes die even weg gaan, én anticiperen op naar buiten mogen, én anticiperen op eten krijgen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:42

Dat krom lopen komt juist doordat het sterio-type gedrag is. Ze is dat ooit gaan doen op een bepaalde plek en ze lopen dan een bepaalde route, ook al is de plek groter ze blijven meestal de zelfde route lopen...Je ziet dit ook heel veel bv bij honden die in een klein kot hebben gezeten een gewend zijn een meter naar links en naar rechts te lopen die doen dat op een heel grote oppervlakte ook...

Je zou kunnen proberen om een soort zich zag te creeren door het bv pallet bakken of halve ibc bakken neer te zetten waar ze omheen moet..
En wat LG ook zegt,zet er eens een camera bekijk eens hoe vaak ze het doet,dan kan je ook zien of ze slaapt of niet...Of dat dit een stress reactie is van op de wei willen..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:43

Dat gekke lopen viel mij ook op. Maar als je je denkt dat ze dit gedrag waarschijnlijk ontwikkeld heeft op een stal waar ze bijna niet buiten kwam is het ineens niet zo raar meer. Ze moest haar nek dan wel draaien omdat er simpelweg geen plek was in de stal om te lopen. Denk er en stal omheen en het ziet er ineens niet meer raar uit.

Afleren kun je dit niet. En ik denk ook dat je er voor moet waken om er negatieve focus op te leggen.
Wat je wél kunt doen is het paard verder zo comfortabel mogelijk houden. Waar je al super goed mee bezig bent zo te zien.
Je zou nog kunnen proberen met grondwerk haar andere opties aan te bieden om zichzelf te 'kalmeren'. TRT heeft daar aardig de focus op liggen. Het paard te leren zélf om te gaan met spanning. Maar ik zou echt niet durven te zeggen of dit gedrag dan ooit uit zou doven. Aan de andere kant, dat soort weg is nooit zonde van je tijd. Je leert er allebei altijd iets van.

DGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 08:55

Dit ziet er inderdaad uit als aangeleerd gedrag.

Je kan dingen plaatsen om haar looplijn te doorbreken maar ik vraag me dan af of ze daar niet extra gestresst van zal raken.

Aangezien je haar al wat jaartjes hebt denk ik dat er weinig anders op zit dan dit gedrag te accepteren. En kijken naar een supplement voor haar gewrichten, want daar zal dit ook best een aanslag op zijn.
Heb je ook al eens geprobeerd iets kalmerends te geven?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:26

Mijn paard was een boxloper al toen ik hem kocht op 7 jaar. ( hij stond destijds op een manege in een stand , en toen wist ik meteen ook waarom toen ik hem op een stal zette).
Maar goed, hij is er 34 mee geworden !!!! En niet overmatige slijtage aan de benen ( te zien aan de vele foto's die we helaas in de loop der jaren gemaakt hebben)
Ook in de paddock liep hij rondjes, grotere weliswaar maar toch.
Onbeperkt voer hielp niet, iets ophangen ook niet, frustreerde alleen maar.
Alleen op de wei ging het goed.

Wanneer helemaal niks helpt, probeer het naast je neer te leggen, het is niet goed, maar stuk gaan ze er ook niet van. En ik probeer niets te bagetaliseren of zo.... soms is het gewoon zo...

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:32

Wat heeft jouw paard een geluk gehad dat jij op d'r pad bent gekomen! Je nieuwe stal ziet er heel mooi uit.

Ik heb een merrie gereden die een wever was. Die is van een manege verhuisd naar een stal aan huis, daar ging het steeds beter en was het weven op het laatst alleen nog als ze graag naar de wei wilde. We hebben het weven nooit geblokkeerd, dan gaan ze ander stereotype gedrag vertonen. Toen ze eenmaal goed gewend was hielp een keer roepen/schreeuwen bij haar soms wel, dan kwam ze soms uit haar trance. Ze is er overigens 29 mee geworden.

Is het mogelijk om haar bv geweekte grasbrok te geven of een bak met pulp en zemelen, iets waar ze in ieder geval even mee bezig is voordat ze de wei op gaat? Ik verwacht dat het nog wel wat slijt met de tijd. Tegenwoordig zijn er ook wel fijne supplementen voor iets meer rust in 't koppie. Kan je dierenarts daarin meedenken?

Met slaapproblemen weinig ervaring, een paard van een stalgenootje had dat maar die sliep op de wei en paddock wel goed dus dat was alleen een probleem in de winter als het buiten erg nat was.

Kan je paard wel goed gaan liggen en opstaan? Rolt ze?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 09:42

Mijn merrie ging dit doen uit stress toen ik net verhuisd was naar een andere stal. Heel snel weer terugverhuisd naar de vorige stal voordat er inderdaad een verslaving zou gaan ontwikkelen.
Stereotype gedrag is gewoon een soort drug (Dopamine) dat paarden ontwikkelen in een onwenselijke situatie. Daarna raken ze heel snel verslaafd aan die druk, ook als de situatie er niet meer om vraagt gaan ze op zoek naar die drug, die in de hersenen aangemaakt wordt door dit gedrag/beweging.
Gelukkig heeft mijn merrie het na terugverhuizen nooit meer vertoond, dus ik was op tijd. Eenmaal zo'n vast patroon wordt heel lastig om nog af te leren.

Wel zou ik mij er wel zorgen om maken en er alles aan proberen te doen om dit er uit te krijgen. Volgens mij DA die ik indertijd heb gesproken toen mijn merrie dit gedrag ging vertonen, gaan ze hier nl wel degelijk stuk van. Het dagelijks langdurig deze kleine 8-tjes draaien is enorm belastend voor pezen en gewrichten en verhoogt de kans op de ontwikkeling van atrose enorm. Ik zou hier echt over in gesprek gaan met de DA en/of gedragstherapeut. Misschien hebben die tips om hier vanaf te komen.

Je nieuwe stal lijkt wel echt een hele fijne plek! Heel veel succes TS!