Artrose in de halswervel en ataxie...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-04 19:17

Tom Marien is inderdaad een zeer bekwame chirurg en de enigste in West-Europa die dergelijke wobbler-operaties uitvoert.
De prognose blijft echter gereserveerd, en ik geloof dat deze Marien dat wel heel goed kan toelichten. Bij dure racers en dravers word deze operatie vaker met suc6 behandeld, echter bij dressuur en springpaarden minder suc6 van herstel.
In het vademacum staat als het goed is de contact gegevens van deze Tom Marien.

Persoonlijk denk ik niet dat scintigrafie iets toevoegt, aangezien het probleem bekend is, en scintigrafie is slechts een diagnostisch hulpmiddel, en geen therapie.
Zeer veel suc6

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 19:25

Wat is vademacum???
Nee, dat lijkt mij ook geen zin hebben dan, scintigrafie, ik weet al hoe het zit, hij heeft zeer erge artrose op C4 en C5, door dat rommeltje komen de zenuwen klem te zitten en daar komt weer die ataxie uit voort.
In Utrecht hadden ze nog nooit zulke erge artrose in de hals gezien.
En dan moet je na gaan, hij was net vijf jaar en net zadelmak, dus door het trainen kan het niet gekomen zijn.
Dus het is of door een val, of doordat hij altijd lekker tegen het hek liep te drammen totdat ik hem uit de wei kwam halen...

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-04 19:26

En waarom lukt de operatie beter bij dravers???
Of bedoel je dat rijpaarden moeilijk de sport inkomen na de operatie?
Wnat het enige wat ik wil is een pijnloos leven voor mijn paard, en dat kan ook lekker in de wei.

Maarten21
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 16:18

De operatie zelf lukt niet beter bij dravers, dan bij spring of dressuurpaarden. Zoals je je kan voorstellen zal de hals van een paard altijd iets stijver worden wanneer men twee halswervels aan elkaar vast zet, waardoor het paard in de dressuur of het springen altijd (iets) minder
soepel in de hals zal zijn. Hierdoor zou een (top)sport paard nooit zijn maximale prestatie kunnen halen. Dit in tegenstelling tot draf en renpaarden, die in principe alleen hun hals recht moeten houden en voluit moeten gaan, waardoor de prognose voor deze paarden beter is.

De uiteindelijke prognose is natuurlijk bij ieder paard anders en afhankelijk van b.v. de plaats en de ernst van de afwijkingen, deze kunnen dus alleen door de arts/chirurg, die het paard helemaal onderzocht heeft gegeven worden.

Veel succes

Anita_D

Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Lopik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 14:32

Bedankt voor je uitleg, Maarten.

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 18:33

Linde schreef:
Hi,
Ik zou eens informeren bij de Lingenhoeve in Lienden (brabant) !


Lienden is Gelderland hoor.