Ervaringen gevraagd met horzellarven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Ervaringen gevraagd met horzellarven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 19:35

Toen de tandarts bij onze 19-jarige merrie kwam, bleek dat ze horzellarven op/in de tong had.
Wij merkten dat ze moeite had met eten (vandaar de tandarts, een paar maanden eerder dan gepland) maar het gebit was prima. De oorzaak bleken horzellarven te zijn, die zich in de tong hadden genesteld.
Op advies van de tandarts (die ook dierenarts is) is ze ontwormd met ivermectine.

Dat is nu een week geleden en het gaat wel iets beter, maar ze blijft last houden.
Ik heb de tandarts/dierenarts ook gevraagd hoe dat kan komen, maar ook hier even de check.
Heeft iemand ervaring met deze besmetting?
Hoe lang duurt het voordat zo'n mond hersteld is?
Moet ik me zorgen maken over resistentie?

Ter info: de merrie is 19 jaar, drachtig, er wordt niet meer op gereden. Ze loopt overdag in het land en staat 's nachts op stal. Wij hebben weinig problemen met wormen, maar horzellarven zijn niet aantoonbaar via mestonderzoek.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:43

Ja! Mijn paard had ze op haar lip.

Buiten ontwormen is de wei / paddock heel regelmatig uitmesten ook heel belangrijk om dit probleem te voorkomen, hoewel het niet 100% werkt, helaas

Marije_jiplover

Re: Ervaringen gevraagd met horzellarven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:53

Horzellarven hebben echt niks van doen met mest verwijderen, maar met eitjes van de vacht halen in het horzel seizoen.
Paarden likken bij zichzelf van de benen of bij weidegenoten van de hals/manen de eitjes op die de horzels in de vacht afzetten.
Wanneer je die structureel bij je eigen paard verwijdert en ook bij de weide genoten worden ze eraf gehaald, dan is de kans dat ze veel eitjes binnen krijgen een stuk kleiner.

Wanneer ze de eitjes wél binnen krijgen, kunnen ze zich ontwikkelen tot een larve en zich hechten in het slijmvlies van de mond of de maag.

Als het goed is, zijn de larven in de mond van het paard van TS gedood door de ivermectine (resistentie van horzellarven tegen ivermectine heb ik nog niet gehoord) maar als het paard al langer last had van de horzellarven, kunnen de verwondingen in het slijmvlies nog wel tijd nodig hebben om weer te genezen.
Een week vind ik dan niet perse lang.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:55

Wat jij wil, dan laat je de mest lekker liggen... Maar de larven komen ergens vandaan. :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:03

Hier dit jaar ook.
Tandarts ontdekte ze begin september.
Dus toen meteen ontwormt.

Geen geel eitje gezien.

Maar mijn paard liet (nog) geen last zien.
Wellicht omdat het vroeg in het seizoen was.

En ik weet ook niet of ze weg zijn.
Of later nog een keer besmet is.
Geen idee hoe lang de ivermectine na werkt daarvoor?

@marij weet jij dat?

Toevallig gisteren weer ontwormt, de uitgebreide najaars variant.

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:08

Majolen schreef:
Wat jij wil, dan laat je de mest lekker liggen... Maar de larven komen ergens vandaan. :+

Ja uit de opgelikte eitjes..

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:11

Majolen schreef:

Voor maagdarmwormen heb je gelijk maar voor horzellarven werkt het anders. Die larven komen van eitjes die een horzel legt in de vacht van het paard. Het paard likt ze op en dan ontwikkelt de larve zich. En wordt na een tijd ofwel uitgehoest/niest of via de mest. Je voorkomt de besmetting niet met mest weghalen.

Ontwormen moet in principe na de eesrte nachtvorst, omdat dan de horzels pas doodgaan. Dat is dus vrij laat dit jaar (komende week?!)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:33

@DP: ik weet niet 100% zeker of tegen horzellarven de werking van Ivermectine ook zo'n 8 weken is.

Dat is iig wel de werking die men aanhoudt tegen maagdarmwormen, maar kan zo snel niet vinden of dat bij horzellarven en het opnieuw oplikken van eitjes ook zo werkt dat ze zich dan niet kunnen ontwikkelen tot larven, of dat ivermectine bij horzels vooral tegen de reeds ontwikkelde larven in het slijmvlies van mond of maag werkt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:35

Dankjewel voor het nakijken
Nee kreeg dat ook niet gevonden.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 22:19

Volgens mij moet het ook werken tegen de larven. Ik denk ook dat de ivermectine wel haar werk doet, maar dat er nog wondjes in de mond zitten. Ik mag niet in haar mond kijken dus kan het niet zien …. Ik wacht even af wat de dierenarts zegt.

Wij hebben ook steeds de eitjes verwijderd, maar blijkbaar is er toch wat binnengekomen.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 22:24

Als ik het goed heb zouden ivermectine en moxidectine de eitjes & larven moeten doden, of in elk geval dusdanig moeten beschadigen dat ze zich niet verder kunnen ontwikkelen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Jeetje dit kende ik nog niet. Wat sneu zeg!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:17

Begin okt was ik met mijn criollo's bij de tandarts (dezelfde misschien Kendra? :D ) en die hadden ook beide schade aan de tong. Wist wel van horzellarven in de maag, maar in de mond, had ik nog nooit van gehoord. Toen meteen ivermectine gegeven. Ik heb bij mijn paarden niet de indruk gehad dat ze erg last ervan hadden. Zowel voor als na de behandeling. Deze zomer hadden we ook wel meer dan anders de horzeleitjes op de vacht van de paarden.