Welk supplement werkt het beste voor beweging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Welk supplement werkt het beste voor beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 09:54

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met verschillende supplementen als het gaat om de beweging van het paard (vooral voor de botten/kraakbeen). Wie heeft welke ervaring met welk product? Welke werkt volgens jullie wel? Welke ook totaal niet? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 10:35

Glucosamine/Chondroitine/MSM supplement.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 12:28

Glucosamine is bij mensen discutabel qua opname, lijkt me voor paarden net zo. Ik heb het zelf geslikt en mijn paarden hebben het geslikt, we merkten niks. MSM is een precursor en wordt beter opgenomen door het lichaam. MSM deed echt wel wat. Duivelsklauw werkt super bij artrose is mijn persoonlijke ervaring, net als silicium.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 08:52

Ik merk dan wel duidelijk verschil bij het geven van glucosamine bij een artrose paard, duivelsklauw is een pijnstiller en ontstekingsremmer. Kan inderdaad goed werken, maar als ze op duivelsklauw staan vind ik dat je ze niet meer moet belasten. (omdat ze dan niet goed de pijngrens meer aan kunnen geven is het risico te groot dat ze zichzelf forceren)

Er zijn gewoon veel verschillende supplementen, voor beweging is heel ruim..bij artrose denk ik aan aan wat Suzanne schrijft maar ook hylaronzuur, groenlipmossel bijvoorbeeld.

Lauwtjuh123

Re: Welk supplement werkt het beste voor beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 09:17

Ik voer Glucosemine/MSM van Excellent Horse (EquiValor) aan mijn 24 jarige KWPN'er. Sinds ik het voer voel ik echt dat hij nét een beetje fijner beweegt, makkelijker los kan laten. We rijden nog ZZL.

bastiaan02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:09

Ik geef mijn 19 jarige met artrose in het hoefgewricht glucosamine met MSM en magnesium citraat van HorseFlex.
Geen idee of het veel doet . Durf niet te stoppen. Mijn vorige dierenarts zei dat het grotendeels is afgebroken door het lichaam voordat het wat kan doen op die plaats. Mijn huidige dierenarts is er voorstander van. Dus ja. Ik ga voorlopig maar door. Hij doet het, op een enkel keer inspuiten, goed.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:26

Ik merkte alleen verschil met de Naf Superflex. Paard had overigens geen artrose of beperking in beweging. Ik ben het preventief gaan geven nadat hij geopereerd was aan de het sesambeentje door aanval van een pony. Toen merkte ik dat hij over het algemeen wel wat vlotter opstartte hiermee. Paard liep zowel voor als na de blessure Z2. Heb ook Cavalor geprobeerd, maar merkte daar niets van.

Hoor ook goede verhalen over Audevard, maar die heb ik nooit getest.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:52

bastiaan02 schreef:
Ik geef mijn 19 jarige met artrose in het hoefgewricht glucosamine met MSM en magnesium citraat van HorseFlex.
Geen idee of het veel doet . Durf niet te stoppen. Mijn vorige dierenarts zei dat het grotendeels is afgebroken door het lichaam voordat het wat kan doen op die plaats. Mijn huidige dierenarts is er voorstander van. Dus ja. Ik ga voorlopig maar door. Hij doet het, op een enkel keer inspuiten, goed.

Ik geef inderdaad hetzelfde aan mijn paard met artrose. Ik weet ook niet wat wel werkzaam of niet werkzaam is.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

Mijn 26 jarige tinker met artrose staat op Kurkuma, zwavel met MSM en bewegingskuiden van equine-motion.nl hij doet het er super op.