Verbening hoefkraakbeen > type beslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Verbening hoefkraakbeen > type beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 10:47

Hallo Bokkers,

Mijn grote merrie van 1.77 heeft linksvoor een matige verbening van het hoefkraakbeen.
Ze is nooit kreupel geweest maar toont wel stijfheid en een wat verkorte pas met name tijdens bochtenwerk.

Ik ben normaal niet zo’n fan van ijzers of allerlei aangepast beslag, als mijn paarden goed lopen blijven ze altijd blootsvoets staan.
Maar dit paard heeft dit nu toch nodig.

Heeft iemand hier ervaring mee? Wat werkte bij jullie?

Mijn dierenarts gaf aan ijzer met zooltje en siliconen om te proberen.
Mijn hoefsmid kwam aan met de Duplo kunststof oranje beslag met lips om deze eerst eens te proberen.

Ze dient een systeem te krijgen waarbij de verlichting van de schokbelasting wordt gecreëerd en iets bredere takken ter ondersteuning van de hiel/zijtakken van de hoef.

Wat zou beter werken ter schokbelasting?

Blootsvoet heb ik al geprobeerd, helaas werkt dit niet.
Gewoon ijzertje is een not done, daar hier totaal geen schokbelasting bij aanwezig is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:01

Niet met hetzelfde probleem maar ik heb beide ooit geprobeerd bij een paard met HKO, die liep beroerd met de ijzers met zooltjes en liep super weg op het kunstof beslag.

Gebaseerd op die ervaring zou ik dus denken aan het kunststof beslag, dat geeft denk ik meer demping.

Zooltjes kunnen wel goed helpen als een standsverandering wenselijk is maar aangezien het hier om schokbelasting gaat zou ik dus denk ik voor kunststof gaan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 11:09

De mijne heeft ijzers vanwege schokdemping en die heeft dus wel zooltjes en een bepaald soort schuim. Geen siliconen, maar echt een schuim wat net als purschuim helemaal uitzet. Dat is een stuk lichter. Maar goed, de mijne heeft geen afwijking aan de botten of gewrichten, alleen erg gevoelige voeten/zolen na een blessure aan het achterbeen. Dus staat ze voor op ijzers nu welke ook nog speciaal gesmeed zijn om de druk weg te houden van de zool enzovoorts

Kunststof werkt bij kennisje voor schokdemping weer niet fijn, maar zowel bij ijzers als kunststof heb je allerlei verschillende soorten. Zij heeft geen zooltje en het dempt dus echt veel te weinig. Het zal en van het paard en van de smid afhankelijk zijn.

xPenny

Re: Verbening hoefkraakbeen > type beslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 13:29

Het zal inderdaad even zoekende zijn en gewoon proberen wat voor haar de beste oplossing zal zijn.

Ik ben er alleen niet van overtuigd of enkel een leren zooltje voldoende schokdemping zal geven icm een ijzer tegenover een kunststof beslag.

Lees dat kunststof beslag ook makkelijker meeveert en flexibeler is en dat is een ijzer verre weg van.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 14:23

Ik heb mijn vorige paard op diverse kunststofbeslagen gehad, maar die trapte ze nog makkelijker af dan ijzers met zooltjes met een opvulling van Vettec tussen de zool en de hoef: https://info.kerckhaert.com/nl/vettec-equi-pak .
Daar liep ze goed op, alleen als je veel buiten rijdt worden ijzers sneller glad dan kunststof is mijn ervaring.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:07

Mijn senior met wat artrose in de voorbenen heeft heel fijn gelopen op ijzers met hoofpad (siliconen) ertussen, en uiteraard een zooltje om de hoofpad op zijn plek te houden.
Bij hem werkte het dus wel heel fijn als demping.
Inmiddels is hij er al een tijdje niet meer, maar dat lag niet zo zeer aan zijn lopen, hij heeft zeker nog 7-8 jaar leven achter de diagnose gehad, misschien zelfs nog wel meer, weet het niet meer precies.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:46

Die van mij heeft ook verbeend hoefkraakbeen, in ieder geval linksvoor rechts heb ik nooit op de foto laten zetten. Achteraf bleek het een toevalsbevinding te zijn (een dag na het kreupelheidsonderzoek/foto's brak er een hoefzweertje door) maar het advies van de dierenarts was toendertijd ook beslag met zooltje. Ik heb het er in de afgelopen jaren met veel bekappers, fysio's osteopaten etc over gehad en eigenlijk zeiden ze allemaal hetzelfde: er is een iets verhoogd risico op artrose op latere leeftijd door verminderde schokdemping. Maar het overgrote deel van de schokdemping komt uit de rest van het lichaam, niet uit de hoef zelf. Een ijzer met zooltje is dus minder belangrijk dan je paard goed in balans krijgen en ervoor zorgen dat de thoracic sling z'n werk goed kan doen. Er zullen vast gevallen zijn die wel (al dan niet tijdelijk) baat hebben bij een ijzer met zooltje. Die van mij doet het tot dusver gelukkig prima zonder, ik heb voor op de weg hoefschoenen die goed demping geven. Ik heb wel het idee dat hij elders in z'n lijf wat compenseert waardoor ik hem wat vaker moet laten behandelen om hem goed soepel in zijn lijf te houden.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 20:51

Ik zou een zooltje met foam adviseren , siliconen is te massief en zeker geen dubbele lippen.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:26

Afbeelding
Rechtsvoor

Afbeelding
Linksvoor

Dit waren haar röntgenfoto’s
Linksvoor op de foto de rechterzijde lijkt een verlengde verbening, echter heeft ze op precies die plek richting de hiel boven hoefbal ook een oud litteken zitten.
Afbeelding

Afbeelding

Vind het, persoonlijk, niet lijken op een fractuur. Het bot structuur op de foto vind ik daar niet op lijken.
Dierenarts heeft hier ook niets over gezegd ook overigens.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:02

Vaak zijn het haarscheurtjes in de verbening, die je op röntgenfoto's niet kan zien. Dan zou je een MRI moeten laten maken van beide voorbenen, of in elk geval van linksvoor. Maar daar zit ook weer een flink prijskaartje aan.

Ik denk dat ik zelf toch zou gaan voor ijzers met zooltjes, met een goede opzet in het ijzer en dan opvullen met de meest geschikte vorm van Hoof-Pack. Ook prijzig, maar als een goede smid dat eronder zet, moet je toch vrij snel verbetering zien.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:01

Hier best erge verbening vh hoefkraakbeen beide hoeven.
Ijzers met alleen leertje hielp iets. Je zag meer ontspanning in het lichaam. Nu met siliconen en ijzers loopt ze aanzienlijk beter op.. probeer ik voorzichtig onder het zadel weer eea.

Ze liep op het zachte niet zichtbaar kreupel. Maar op het harde.. poeh

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 20:10

zefiros schreef:
Hier best erge verbening vh hoefkraakbeen beide hoeven.
Ijzers met alleen leertje hielp iets. Je zag meer ontspanning in het lichaam. Nu met siliconen en ijzers loopt ze aanzienlijk beter op.. probeer ik voorzichtig onder het zadel weer eea.

Ze liep op het zachte niet zichtbaar kreupel. Maar op het harde.. poeh

Ja de mijne ook. Althans niet direct enorm kreupel rechtuit maar wel zichtbaar korter, wat wel richting kreupel ging uiteindelijk vooral met name in bochtwerk beter te zien.

Op internet als je zoekt onder: Sidebone horseshoe. Blijkbaar is hier in Engeland al een speciaal ijzer voor ontwikkeld.

Ik heb voor nu toch de pads en siliconen eronder gekozen, ze worden morgenvroeg geplaatst.
Ben eens benieuwd of er volgende week wat verbetering te zien is. Ik ga ook eens met een andere dierenarts overleggen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 21:53

Wil je even goed kijken welke siliconen er tussen gaan? Ik ben erg benieuwd of die van Hoof-Pack of iets anders zijn.

Hopelijk werkt het voldoende en blijven de ijzers zitten!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-25 15:19

Jet schreef:
Wil je even goed kijken welke siliconen er tussen gaan? Ik ben erg benieuwd of die van Hoof-Pack of iets anders zijn.

Hopelijk werkt het voldoende en blijven de ijzers zitten!

Ze zijn er gisteren op geplaatst.
Ze heeft de Shu-pack soft eronder gekregen met een zooltje. Zooltje was van de onderzijde urethane en binnenzijde leer.
Ze krijgt nu eerst rustig de tijd om eraan te wennen. Gister aan de hand vond ik haar wel fijn stappen, liet een fijne ruime stap zien.
Ben eens benieuwd hoe ze over enkele dagen weer rustig onder het zadel loopt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 17:36

Dat klinkt voor nu in elk geval positief, hopen dat het zo blijft!