Peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie

Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 17:27

Peesblessures.... ik ben op zoek naar advies, ervaringen. Ik merk dat iedereen een andere mening heeft en vind dat ik wat anders moet doen en het benauwd me.

Pony is 21 jaar oud en heeft een dubbele peesblessure. Checkligament en oppervlakkige buiger vertonen gaten en de diepe buiger is opgezwollen.
We zitten nu 4 weken na het oplopen van de blessure. Dierenarts is direct gekomen en ze kreeg ontstekingsremmers en ekyflogyl. Heb 2 x per dag gekoeld en ekyflogyl gesmeerd. Zwelling bij checkligament nam af na een paar dagen. Zwelling op de diepe buiger is er nog steeds.
Scan is gemaakt op 14 dagen na het oplopen van de blessure. Stapschema gekregen welke in gaat zodra ze niet meer kreupel loopt.
Ze blijft echter kreupel en de diepe buiger blijft dik.
Krijg reacties als, dit is niet oke, ga voor een second opinion etc. Sommigen vinden het zielig, beter inslapen.
Pony staat echter de hele dag op de paddock met haar vriendje en onbeperkt ruwvoer. En lijkt zich verder oke te voelen.
Waar doe ik nu goed aan? Mijn gevoel zegt haar gewoon nog de tijd geven. Maar krijg zoveel te horen dat het niet normaal is dat ze na 4 weken nog steeds zo kreupel loopt en het nog steeds zo dik is.
Wil ook advies gaan vragen aan de DA maar ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.

Sanano

Re: Peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:52

Mijn paard had ook een zware peesblessure, was wel jonger maar gewoon de tijd gegeven heeft zes maanden op rust gestaan in de wei en loopt nu weer goed.
Als je echt denkt dat ze zich nog wel goed voelt zou ik pijnstillers geven en tijd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:53

Ja altijd lastig dit soort dingen. Hoe kreupel is kreupel? Mankt ze ook in stap? Ontlast ze het been?
Dit soort gaten in pezen hebben een lange tijd nodig natuurlijk, het is dan idd de vraag of de revalidatie eerlijk is ten koste van de pony.
Mankeert ze nog meer behalve dit of is ze verder gezond?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 17:55

Poeh, dat valt eigenlijk niet zo goed te zeggen. Elke blessure verschilt en heeft zijn eigen verloop. Pezen kunnen nou eenmaal heel veel tijd nodig zijn.
Is de pony nog net zo kreupel als toen ze blessure ontstond? Of heb je daar al verschil in gezien?
Heeft de dierenarts verder nog iets geopperd zoals lasertherapie / shockwave? Dat heeft niet in alle gevallen zin, maar het valt te opperen.

Als je het niet vertrouwt, zou ik hem toch eens ergens anders aanbieden voor een second opinion. Dat is helemaal niet gek. Maar dan zou ik wel meteen een degelijke dierenarts pakken die écht veel in deze problematiek doet.
Nu meteen opperen om hem maar te laten inslapen is natuurlijk een beetje vreemd, en heb je ook helemaal niks aan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:05

Mijn paard was 12 en ik heb haar gehouden als grasmaaier, maar berijden kan nooit meer. En ze heeft lang pijn gehouden met voet optillen en buigen. Maar ze is happy in de kudde en de kudde met haar. Af en toe is ze weer even niet rad, maar ik zie haar ook wel galopperen bijvoorbeeld.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:21

Geef het de tijd! Genezen van een ernstige peesblessure kan wel een jaar duren.

De zwelling en het kreupel lopen zijn wel een normaal beeld bij een ernstige peesblessure. Wij hebben een zelfde soort iets gehad bij een paard. Diepe buiger achterbeen, op rust en ascal gezet. (bloedverdunner = beter voor de doorbloeding en dus genezing van de pees)
Een paar maanden was het echt heel ernstig met zwelling en ook kreupelheid, daarna begon het op te knappen en is uiteindelijk 80% hersteld. Paard kon nog recreatief bereden worden daarna.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 18:26

Dankjewel voor jullie snelle reacties!

De avond dat het gebeurde stond ze amper op haar been. Kon via de camera in haar stal ook terugzien dat ze de hele nacht tegen de zijwanden heeft aan staan hangen. Maar dat was na een dag al minder gelukkig en de kreupelheid die ze nu laat zien is minimaal, maar ze loopt gewoon niet goed. (In stap) Dit is echter al zeker 2,5 week hetzelfde en lijkt nu niet te verbeteren.
Ze is verder kerngezond en heeft nog hartstikke veel levenslust. Mijn dochter reed haar nog fanatiek en daar hadden ze beide nog heel veel plezier in. Ik vind dat de pony teveel levenslust heeft om het op te geven. Ze ziet er ook nog hartstikke goed uit en je zou niet zeggen dat ze al 21 is.

Laseren heeft de dierenarts aangeraden om te proberen maar ik heb besloten dit niet te doen.
Ze krijgt hoge dosering MSM bij en ik wil verder gewoon de natuur zijn gang laten gaan. Voelde mij hier prima bij. Totdat anderen zich ermee gingen bemoeien. Dan ga ik toch weer twijfelen aan mijzelf.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 18:28

Elisa2 schreef:
Geef het de tijd! Genezen van een ernstige peesblessure kan wel een jaar duren.

De zwelling en het kreupel lopen zijn wel een normaal beeld bij een ernstige peesblessure. Wij hebben een zelfde soort iets gehad bij een paard. Diepe buiger achterbeen, op rust en ascal gezet. (bloedverdunner = beter voor de doorbloeding en dus genezing van de pees)
Een paar maanden was het echt heel ernstig met zwelling en ook kreupelheid, daarna begon het op te knappen en is uiteindelijk 80% hersteld. Paard kon nog recreatief bereden worden daarna.

Ja ik weet dat de genezing heel lang kan duren. Het is de kreupelheid die me aan het twijfelen brengt. Overal lees je dat ze vrij snel niet meer kreupel lopen etc.

Fijn dat jouw paard goed is opgeknapt! Recreatieve ritjes zouden wij al hartstikke blij mee zijn. Ze hoeft niet meer te presteren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:28

Zware peesblessure kan zo een jaar duren. Dan is 4 weken niet raar natuurlijk. Wel is het op latere leeftijd nog een stukje lastiger, dan gaat het herstel moeizamer. Ik zou goed ondersteunen met genoeg vitamines/mineralen en MSM erbij, dat kan echt een toegevoegde waarde geven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:21

Ik zou die kreupelheid ook wel verder onderzoeken dan. Want naar mijn weten moeten ze niet stokkreupel zijn van een peesblessure.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:25

Kan ze veel lopen? Is de bodem ongelijk? Misschien kan ze dat nu gewoon nog niet hebben...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 19:30

ruitje schreef:
Kan ze veel lopen? Is de bodem ongelijk? Misschien kan ze dat nu gewoon nog niet hebben...

Ja ze staat op een zandpaddock. Maar een andere optie heb ik helaas niet. Ze heeft enorme verlatingsangst. De eerste dag heb ik haar op een klein stukje gezet maar ze stond alleen maar te draaien en onrustig te zijn. In overleg met de dierenarts haar toen gewoon de paddock op gelaten.
In de paddock staat een ruime schuilstal met rubberen tegels. Ik merk dat ze daar uit zichzelf bijna altijd gaat staan, zal wellicht toch comfortabeler zijn. Verder is ze heel rustig op de paddock.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:43

Balen dat het nu winter wordt. Het had beter geweest als ze een zomer op een hardere gras/wei had kunnen scharrelen.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-25 19:51

Ja inderdaad. Helaas is t weideseizoen voorbij. De dierenarts raad boxrust aan maar dat zie ik niet gebeuren...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:35

Op de wei/paddock, en gewoon laten lopen. Een pees heeft belasting nodig om te herstellen. Dus stalrust is volledig uit den boze. En rustig scharrelen is net zo effectief als stappen aan de hand. Dit stappen aan de hand kun je mogelijk later doen als ze in de paddock goed lijkt en je het leuk vindt om te doen (en het bouwt wat conditie alvast op).
Maar mijn ervaring is dat een pees altijd gevoelig blijft. Ik herken het ook bij mezelf. Geen peesblessure, maar een ontsteking door antibiotica. Er werd gezegd dat ik wegens de pijn nooit meer zou kunnen hardlopen, maar daar wilde ik niet aan. Dus ik ben uiteindelijk door de pijn gaan lopen.
Nu kan ik weer hardlopen. Pees is wel blijvend dik.
Dat betekent dat je dus mogelijk ook bij je paard de grenzen op moet zoeken, en dat ze een pasje kreupel kan zijn in de opbouwfase. Maar dat het wel helpt met de pees weer laten herstellen.
Als ik naar mijn situatie keek, en ik zou een paard geweest zijn, dan was ik vermoedelijk afgemaakt, want op de tenen lopen kon ik niet eens. Ik kon de voet niet afrollen. Maar door door de pijn voorzichtig te gaan trainen is het dus zo ver hersteld dat ik zelfs een marathon heb kunnen lopen. Helaas blijft het gevoelig, maar zelfs 3 jaar later zit er nog verbetering in.

Ik zou dus zo'n dier gewoon in een paddock zetten en dan afwachten. Dat is beter dan boxrust.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Nathalie schreef:
Ja inderdaad. Helaas is t weideseizoen voorbij. De dierenarts raad boxrust aan maar dat zie ik niet gebeuren...

Mijn paard moest ook op boxrust daar werd ze dood ongelukkig van, toen maar een klein stuk wei afgezet zodat ze wel de andere paarden kon zien en contact kon hebben en dat ging goed. Als je paard op boxrust moet en daar niet goed tegen kan dan wordt ze ook niet beter van.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Kreupelheid bij echt ernstige peesblessures is wel normaal hoor, maar zolang het nog erg gezwollen en warm is (acute fase) juist niet teveel laten lopen. Wel een beetje, dus een afgezet stukje buiten is goed maar vooral eerst door de acute fase komen. (en hoelang die duurt kan verschillen door de ernst van de blessure)

Pas daarna heeft een opbouwschema met stappen nut.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Elisa2 schreef:
Kreupelheid bij echt ernstige peesblessures is wel normaal hoor, maar zolang het nog erg gezwollen en warm is (acute fase) juist niet teveel laten lopen. Wel een beetje, dus een afgezet stukje buiten is goed maar vooral eerst door de acute fase komen. (en hoelang die duurt kan verschillen door de ernst van de blessure)

Pas daarna heeft een opbouwschema met stappen nut.

Dit inderdaad. Die zwelling doet ook gewoon pijn, want er is eigenlijk geen ruimte voor dat vocht en zwelling in het been. En 2,5 week is nog heel kort. Dan heb je al geluk gehad dat ze al goed konden scannen ook!

Die van ons kon ook geen boxrust vanwege verlatingsangst, dus altijd op de paddock op wei gestaan. Zolang ze daar ook maar rustig zijn en zo te lezen is die van jou ook slim door op het vlakke deel te gaan staan

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Mijn paard had ook een flinke peesblessure te pakken. Iom dierenarts geen boxrust, dat zou alleen maar meer schade toebrengen. Wij zijn flink gaan revalideren, dagelijks in wind en weer op het harde gaan opbouwen. Na een jaar was zij genezen verklaard. Omdat mijn gevoel er zelf niet goed bij was, heb ik haar nog een jaar op de wei gezet. Daarna nooit meer problemen gehad.
Ik denk juist dat laseren het genezingsproces positief kan beïnvloeden! En wellicht ice vibe boots? Waarschijnlijk niet op locatie, maar een trilplaat of aquatherapie kan ook nog helpen.
Sterkte!

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Ik kan je uit ervaring een aantal dingen adviseren.
1. Tendi Protec gaan gebruiken
2. Laseren
3. Vitafloor (indien mogelijk)
4. Beenbeschermers van Back on Track omdoen
5. Zoveel mogelijk gecontroleerde en vrije beweging

Bovenste dingen kun je gewoon combineren voor een nog beter resultaat.

Mijn paard heeft een keer een fikse peesblessure gehad en een bijna volledig afgescheurd ringbandje. Direct begonnen met bovenstaande 5 punten en beide keren zijn de blessures na 3 maanden volledig genezen met nauwelijks littekenweefsel. Er was helemaal niets meer te zien. De dierenartsen stonden versteld. Vooral bij dat ringbandje want ze kon niet meer op dat been staan, het was heel dik en eigenlijk wilden ze het opereren. Na 6 weken bleek de blessure al zover genezen te zijn dat ik een heel andere prognose kreeg. Natuurlijk heeft elk paard een ander herstellend vermogen, maar proberen kun je het natuurlijk wel.
Overigens gebruik ik nog steeds elke maand 10 dagen de Tendi Protec ter preventie. Gedurende de blessure heb ik dit de eerste keer 20 dagen achter elkaar gedaan (de hele fles dus) en daarna maandelijks onderhoud met 10 dagen (je doet dan 2 maanden met een fles)

Succes!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:12

Ik zou zeker gaan laseren!
Dit bevorderd het genezingsproces maar helpt ook bij pijn.

Ik heb net mijn paard laten laseren, gelukkig een hele milde blessure en geen pijn, maar de DA vertelde dat laseren ook ingezet kon worden bij pijn. Dus in jouw geval lijkt mij dat in combinatie met het herstelproces alleen maar een win win situatie toch?