Advies balancer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Advies balancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 11:33

Goedemorgen,

Ik heb een poosje Oerbalans gevoerd maar dat werd op een gegeven moment niet meer gegeten. Toen overgestapt naar Slueslimix (wat dus geen balancer is kom ik net achter :o ) en dit wordt ook steeds slechter gegeten.
Hij is bijna op dus ik moet nieuw voer bestellen.

Wie o wie heeft er tips want ik zie door de bomen het bos niet meer.

De pony's in kwestie:
- 22 jarige NRPS merrie (haflinger x arabier). Peesblessures en PPID (stabiel met 1 pergoquin). Gaat recreatief nog mee op pad (bosritje, wandeling, grondwerk) 1-2x per week. Werd vroeger dik van lucht, nu moet ik mijn best doen om haar op gewicht te houden (nu goed). Gebit wordt elke 2 maanden nagekeken omdat dat een aandachtspunt is.
Zij krijgt een halve schep fibrebeet per dag + slueslimix.
Voor de fibrebeet heb ik van alles geprobeerd (speedibeet, coolstance copra, agrobs myo flakes etc etc) en de fibrebeet is het enige wat ze consequent blijft eten (ook niet meer dan een halve schep per dag)

- 14 jarige shet merrie. Wordt af en toe mee gewandeld/gelongeerd. Heeft PPID (stabiel met 1/8e pergoquin per dag).
Krijgt nu slueslimix maar gaat er steeds meer haar neus voor ophalen.
Is prima op gewicht nu, hooguit een klein tikkeltje te zwaar (maar zeker netjes voor een shet)

- 10 jarige ruin (ijslander x arabier). Wordt 3-5x per week gereden/gelongeerd/bosrit/grondwerk etc. Wordt opgebouwd omdat hij meer beweging nodig heeft. Wordt dik van lucht.
Krijgt momenteel een halve schep Pavo InShape per dag.

Ze krijgen alledrie 20-30min weidegang per dag en verder graszaadhooi gemengd met wat rijker hooi.

Allemaal zijn ze gevoelig/hebben snel de neiging om een harde manenkam te krijgen. Ik zou in theorie mijn hooi niet hoeven testen, ik merk het snel genoeg aan de paarden zeg maar.

Wie of wie heeft er tips?

Isabel_k

Re: Advies balancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 11:43

Ik voer mijn moeilijke eter (haalt voor alles haar neus op) nu Hartog Essential Balancer. Bevalt heel goed en ze eet goed.

Ik mix het met een handje muesli van Vitalbix maar dat is enkel omdat ze wat magnesium krijgt.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:00

Idd de Hartog balancer of bijvoorbeeld Metazoa. Beide worden ze hier goed gegeten.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 12:34

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 16:08

Zie het topic dat Nadia aanhaalt. Daar staan heel veel balancers in.
Gezien de leeftijd van je paarden en de gevoeligheden, zou ik de Agrobs Seniormineral aanraden. Weinig voeren, hoge gehaltes. Hier wordt het goed gegeten :j