Deken als bescherming bij onhandig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Deken als bescherming bij onhandig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:00

Ik heb dus een driejarig paard die best onhandig is met zichzelf. Ik tref hem toch regelmatig aan met schaafwonden etc.

Nu vroeg ik me af, zou een deken hiermee kunnen helpen om dit te voorkomen?

Ik scheer verder niet en wil dat ook niet gaan doen. Dus ik vroeg me ook af of ik een simpel 0grams deken kan gebruiken zonder de hele hassle van dekens wisselen.

Dus ben benieuwd of iemand van jullie hier ervaringen mee heeft

tamary

Re: Deken als bescherming bij onhandig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:04

Nadeel is dat er dan minder auw waarschuwing doorkomt om te stoppen / van te leren. Ik zou eerder kijken naar oefeningen om hem zich meer bewust te maken van zijn lijf.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Dan is je deken stuk ben ik bang, ook duur elke keer nieuwe te halen. Een schaafplek is vaak niet zo erg. Echt diepe wonden en haken wel, maar dan zou ik eerder twijfelen aan de huisvesting

Weet je waarom hij het zo vaak heeft? Beukt ie tegen de stalopening aan met binnen buiten doen? Glijd ie uit ofzo? Hoe komt hij aan die plekken? Is de groep waar hij staat verder gewoon rustig of wordt er gejaagd?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:20

Het is een jonge ruin toch? :)

De kans is heel groot dat het gewoon door spelen komt en dat moet je imo voor lief kunnen nemen. Hoort er een beetje bij ;)

Als je twijfelt zou ik eerst de huisvesting onder de loep nemen - is er genoeg ruimte? Niks scherps? Wordt die niet gepest in de groep? Verwondt die zichzelf met schuren (=dan kun je wel de oorzaak van het schuren proberen aan te pakken )?

Deken lost iig niets op behalve dat je veel geld kwijt gaat zijn aan dekens. En als het puur en alleen ondiepe schaafwondjes zijn, zijn ze voor het paard en zijn welzijn niet zo relevant.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:24

Ik zou geen deken opdoen, sluit me helemaal bij Fly aan :j

Door spelen, prima, maar gevaarlijke huisvesting is wat anders natuurlijk.

Maar zonder deken leert hij nog wat zijn acties betekenen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:30

Zo had ik het nog niet bekeken.

Ik heb mezelf al suf gezocht aan gevaarlijke onderdelen maar alles is netjes afgerond enzo dus ik kan niks vinden waardoor het zou kunnen komen.

Hij is wel een beetje een drammer en heeft af en toe een meningsverschil met zijn paddockgenoot :+ als hij niet meteen wil luisteren wordt hij wel eens ruiger weggestuurd. Maar dat is dan ook gewoon omdat hij de eerdere signalen staalhard negeert. Af en toe zullen ze wel eens de inloopboxen uitspurten als ze iets zien of horen. Hij heeft het soms zelfs aan zijn benen van gek te doen.

Het blijft gelukkig wel altijd bij schaafwonden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:56

Ik denk dat een onhandig paard met een deken alleen maar meer/ergere verwondingen kan oplopen doordat hij ergens achter blijft hangen en de deken níet zo snel scheurt, of een been door een buiksingel en een paniekreactie oid...