Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 08:30

Recent is bij 2 van mijn paarden EMS (equine metabool syndroom) vastgesteld en ik wil er graag meer over lezen.
Ik heb al meerdere wetenschappelijke onderzoeken gelezen, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Omdat de klachten al een tijdje spelen en ik veel maatregelen heb genomen, ondervinden mijn paarden weinig problemen van de ziekte.
Ze zijn netjes op gewicht, ik weeg ze minimaal 1x per week, ze krijgen ruwvoer dat laag in suiker is en krijgen 24/7 vrije beweging.
Het komt soms heel nauw kijken met de wisselingen in het weer en de temperatuur, maar het gaat tot nu toe prima.

Waar ik wel tegenaan loop, is dat ze weinig energie hebben en met periodes ronduit moe zijn.
Eén van de paarden was altijd een energiebom en wilde altijd in beweging zijn en staat nu met periodes tijdens het optuigen te slapen en het gaat allemaal maar moeizaam.
De lol is weg bij het paard en dat is iets wat ik graag zou willen oplossen.

Ik ben dus erg benieuwd naar verhalen uit de praktijk, of mensen dit herkennen, hoe anderen dit doen, etc.
Mocht er, ondanks mijn zoeken, toch een HK-topic bestaan, laat het dan ook gerust weten. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:43

Voer je verder nog iets bij naast het hooi?
Die balans is met EMS overigens heel lastig. Je wilt zo min mogelijk suikers voeren, tegelijkertijd hebben ze wel koolhydraten nodig om energie te leveren en eiwitten om de spieren voeding te geven.
Daarnaast natuurlijk ook alle vitamines en mineralen. Dus een balancer naast je hooi is wel noodzakelijk. En met weerswisselingen of ruiperiode kun je deze ook tijdelijk overdoseren om ze een extra steuntje te geven.

Saga

Re: Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 08:57

Klopt, die balans is ontzettend lastig.
Er wordt bijgevoerd, maar afhankelijk van de periode in het jaar.
Op dit moment krijgen ze een laagsuiker-mash om de medicijnen door te mengen.
En ze krijgen een handje van een bepaalde brok die de tekorten in het hooi aanvult.
Daarnaast krijgen ze allemaal een beetje RedCell door hun voer, wat zeker iets lijkt te helpen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 21:07

Ik ga hier toch een update geven.
Mijn paarden staan nu zo'n anderhalve maand op medicatie en het is echt een wereld van verschil.
Ze hebben beide hun energie weer terug, hun gewicht blijft stabiel(er) en de vermoeidheid is zo goed als verdwenen.
Ik ben echt onwijs blij met het resultaat tot nu toe.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:45

Welke medicatie heb je gegeven als ik vragen mag?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 21:59

Inderdaad, welke medicijnen heb je gegeven?

Hier kunnen we het draagbaar houden met suikerbalanc/glucobalans.
Maar dan vooral in de zomer als ze op het gras mag met een graasmasker

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 22:05

Metformin Actavis 1000 mg.
De één krijgt 6 per dag en de ander 10 per dag, verdeeld over 2 voerbeurten.

Glucobalance heb ik een hele tijd terug ook geprobeerd, maar dat had hier geen enkel effect.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:32

Bij ons werd aangegeven dat metformine echt alleen is als je ze bijv niet van de wei af kan houden door omstandigheden.
Je moet het geven voordat ze de suikers gaan binnen krijgen.
Nou stond de mijne in eigenbeheer en omdat ik alles zelf regelde kon ik zorgen dat er super laag in suiker werd gevoerd dus daarom geen metformine nodig.
Hoop het zo te kunnen houden zonder medicatie.
Het weinig energie heeft die van mij totaal niet maar ik geef dan ook wel kruiden bij omdat hij kwa ruwvoer zo schraal gevoerd wordt.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 09:28

Ik heb ook gelezen dat je het hoort te geven voor het voeren eigenlijk en dit ook overlegd met de dierenarts.
Maar dit is sowieso niet te doen, aangezien ze nooit lange tijd zonder voer staan.
En hij gaf aan dat het bij het ene paard erg goed werkt en het andere niet, dus dat het uitproberen is.
Ik had om die reden ook hele lage verwachtingen van dit medicijn, maar bij mijn beide paarden slaat het echt onwijs goed aan.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:19

Goed om te horen.
Ik kreeg ook eventueel de kans een ander alternatief te nemen canagliflozine maar dit is weer belastend voor de nieren
Ik probeer zo lang mogelijk zonder door te gaan en tot nu toe al bijna een jaar niet meer bevangen maar garantie heb je helaas nooit.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:24

Ja, ik had ook gelezen over een ander medicijn, dat succesvoller zou zijn, maar ik ben nu al zo blij.
Ze staan momenteel zelfs elke dag een uurtje op de wei zonder problemen en dan ook nog op een weide die is ingezaaid met 'normaal' gras.

Hoefbevangenheid blijft inderdaad iets om goed op te letten.
Ik herken hier gelukkig de allereerste signalen ondertussen goed, dus tot nu toe (afkloppen) geen terugval gehad.

steefvicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 15:34

Een aantal maanden geleden heeft mijn paard ook de diagnose EMS gekregen. Omdat haar management wel op orde was en ze zulke hoge waarden had, moest ze van de kliniek op medicijnen. Dat heb ik nog afgehouden en ik wilde eerst een nog stricter dieet en supplementen proberen. Ze bleef hiervoor gigantisch dik,terwijl ze niet veel ruwvoer kreeg. Daarbij was ze heel stijf en wisselende kreupelheden. Bij de kliniek bleek ze de maximale waarden te hebben bij de EMS test. Vanaf toen op (onbeperkt, maar wel uit een slowfeeder) geweekt hooi. Dat hielp voor haar gewicht echt mega goed! Daarnaast vitamine E supplement en glucobalance. Nu krijgt ze weer droog hooi en merk je snel wanneer ze toch te veel suiker krijgt, want ze dijt snel uit. Ze is nu wel minder stijf en haar lijf is ontspannener. Mijn paard heeft gelukkig geen hoefbevangenheid gehad.

Ik lees dus mee.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 15:47

Ja, het is ontzettend lastig om echt een perfecte balans te vinden.
Zeker als je ze niet in eigen beheer hebt, is het dubbel zo lastig.
Onbeperkt kan ik hier niet voeren, maar ik zorg wel dat ze niet te lang zonder staan en ik voer stro bij.
Ik hoop dat het de goede kant weer op gaat qua gewicht voor je!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 16:59

Ik voerde ze dmv een Feedingmaster met hooi laag in suiker dus echt onder de 7,5 % liefst nog lager meestal 4% en zo heb ik hem echt kunnen laten afvallen daarvoor was hij altijd veel te dik.
Nu sinds 3 weken weer op pension omdat mijn eigen beheer icm weiland was en ondanks dat het goed ging is het wachten tot het fout ging en hij krijgt stres als hij niet op de wei mag dus toch de keuze gemaakt te verhuizen.
Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan want eigenbeheer los laten vond ik wel spannend.
Baal ook echt dat mijn feedingmaster niet mee kon maar ja waar we stonden gaf hem echt teveel stress.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 17:09

Laag suiker is inderdaad erg belangrijk, ik denk dat veel mensen onderschatten hóe belangrijk.
En sowieso zijn er maar weinig bedrijven die daar specifiek op oogsten.

Ik snap je spanning. :j