Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saga

Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 08:30

Recent is bij 2 van mijn paarden EMS (equine metabool syndroom) vastgesteld en ik wil er graag meer over lezen.
Ik heb al meerdere wetenschappelijke onderzoeken gelezen, maar ben vooral benieuwd naar ervaringen uit de praktijk.

Omdat de klachten al een tijdje spelen en ik veel maatregelen heb genomen, ondervinden mijn paarden weinig problemen van de ziekte.
Ze zijn netjes op gewicht, ik weeg ze minimaal 1x per week, ze krijgen ruwvoer dat laag in suiker is en krijgen 24/7 vrije beweging.
Het komt soms heel nauw kijken met de wisselingen in het weer en de temperatuur, maar het gaat tot nu toe prima.

Waar ik wel tegenaan loop, is dat ze weinig energie hebben en met periodes ronduit moe zijn.
Eén van de paarden was altijd een energiebom en wilde altijd in beweging zijn en staat nu met periodes tijdens het optuigen te slapen en het gaat allemaal maar moeizaam.
De lol is weg bij het paard en dat is iets wat ik graag zou willen oplossen.

Ik ben dus erg benieuwd naar verhalen uit de praktijk, of mensen dit herkennen, hoe anderen dit doen, etc.
Mocht er, ondanks mijn zoeken, toch een HK-topic bestaan, laat het dan ook gerust weten. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:43

Voer je verder nog iets bij naast het hooi?
Die balans is met EMS overigens heel lastig. Je wilt zo min mogelijk suikers voeren, tegelijkertijd hebben ze wel koolhydraten nodig om energie te leveren en eiwitten om de spieren voeding te geven.
Daarnaast natuurlijk ook alle vitamines en mineralen. Dus een balancer naast je hooi is wel noodzakelijk. En met weerswisselingen of ruiperiode kun je deze ook tijdelijk overdoseren om ze een extra steuntje te geven.

Saga

Re: Paarden met EMS, beheer, voer, ondersteuning.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-25 08:57

Klopt, die balans is ontzettend lastig.
Er wordt bijgevoerd, maar afhankelijk van de periode in het jaar.
Op dit moment krijgen ze een laagsuiker-mash om de medicijnen door te mengen.
En ze krijgen een handje van een bepaalde brok die de tekorten in het hooi aanvult.
Daarnaast krijgen ze allemaal een beetje RedCell door hun voer, wat zeker iets lijkt te helpen.