Bladeren van de eik: wat te doen ermee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Bladeren van de eik: wat te doen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 20:43

Ik weet dat de nootjes en de bladeren van de eik gevaarlijk zijn voor paarden. Mijn paarden staan aan huis in een paddock paradise onder eiken. Als de nootjes vallen, zet ik een stuk grond af en blaas ik alle eikels weg. Maar in het verleden liet ik de dode bladeren gewoon vallen, ik zag de paarden ze nooit eten.

Echter! Tot op heden kregen de paarden onbeperkt hooi. Omdat er een shetlander in de kudde is gekomen (en de grote paarden ook wel wat kilo's te zwaar waren) ben ik meer gepast gaan voeren. Daardoor scharrelen ze wat meer, ze hebben één keer per dag ongeveer drie uur geen eten. Ik heb het idee dat ze af en toe een blaadje eten als de blaadjes net gevallen zijn en nog droog zijn.

Daarom laat ik de afzetting staan en blaas ik de bladeren dagelijks weg. Maar dat is wel een beetje jammer, want de paddock is niet megagroot. Daarnaast heb ik het idee dat ze geen bladeren meer eten nu het zo nat is geworden. (ja, want ondanks de afzetting en het dagelijks blazen, liggen er nog tientallen/honderden bladeren weggestampt in het zand van de paddock).

Wie heeft er ervaring mee? Hoe secuur gaan jullie om met die bladeren? Zien jullie paarden echt vele bladeren eten?

josien_m_

Re: Bladeren van de eik: wat te doen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 20:48

Ik heb allemaal eiken naast de tracks. Aan blad doe ik niks. Alleen als het te gek wordt met de eikels hark en schep ik ze weg. Maar dat hoefde dit jaar hier niet. Wel vorig jaar toen lagen er kruiwagens vol! Van het gevallen blad eten ze niet echt. Waar ze bij de takken kunnen houden ze die mooi gesnoeid.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 21:03

Wij zetten een stuk af om de paarden weg te houden van de eikels. Op het afgesloten stuk (gras) leggen we doeken neer om de eikels te vangen en daarna af te kunnen voeren (anders zitten we jaarlijks uren op ons knieën om de baby eikjes weg te trekken.
Blad valt deels op dat afgezette stuk en deels ernaast en dus op de track. Geen bladblazer, dus harken met het handje, maar ik heb het idee dat ze op een blaadje her en der na niet veel blad eten.
Inmiddels is dat stuk track sowieso afgesloten tot het voorjaar ivm de nattigheid. Blad haal ik komende tijd wel af en toe weg.

Als het in het zand is: blad zorgt na vertering voor humus in de grond, wat water vast houdt. Als je je paddock graag droog wil houden, zou ik het toch afgezet houden. Goed gladharken, doek erop en wachten tot alles gevallen is…

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:19

Al jaren 2 grote eiken in de wei, nog nooit eikels en blad weggehaald en de paarden leven nog steeds.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:23

Hier ook de paddock binnen de bomensingel die voornamelijk bestaat uit beuk en eik. Ik blaas het weg als het droog is, maar dat doe ik voornamelijk voor bescherming van de bodem.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:24

josien_m_ schreef:
Ik heb allemaal eiken naast de tracks. Aan blad doe ik niks. Alleen als het te gek wordt met de eikels hark en schep ik ze weg. Maar dat hoefde dit jaar hier niet. Wel vorig jaar toen lagen er kruiwagens vol! Van het gevallen blad eten ze niet echt. Waar ze bij de takken kunnen houden ze die mooi gesnoeid.

Bijzonder! Juist dit jaar is een zogenaamd mastjaar voor de eiken. Wij hebben echt ENORM veel eikels.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 22:55

Matheno schreef:
josien_m_ schreef:

Bijzonder! Juist dit jaar is een zogenaamd mastjaar voor de eiken. Wij hebben echt ENORM veel eikels.

jazeker, ik moet naar een ander bos om eikels te rapen voor mijn varkentjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:09

@josien: nou als je eikels wilt ben je welkom om ze hier op te komen halen :D

Ik heb het deel van de track wat langs de weg ligt met eikenbomen van 60 cm diam afgezet en op het zand ligt een groot stuk anti-worteldoek zodat ik straks alle eikels en blad in 1x makkelijker weg kan halen.
Helaas hebben de paarden nu even wat minder ruimte, maar ze kunnen zich niet overeten er aan.
In de resterende paddock valt ook nog wel wat blad, maar die eten ze niet heel veel.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:39

Bedankt voor alle antwoorden. Het worteldoek is een goed idee! En het klopt dus dat de paarden maar beperkt van de bladeren eten. Ik zal ze wel blijven weghalen, maar het is ook geen ramp als er toch wat verspreidt over de paddock.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:58

hier staan al 40 jaar paarden onder eiken,het is gewoon te groot om ze weg te houden....maar ze lopen op 5 ha wei dus er is nog vol op te eten, af en toe zie ik er 1 is eten , vd zomer hebben ze wel volop geknaagd aan een omgevallen eik.Maar tot nu toe nog geen paard ziek gehad van eikels...Wel een varken trouwens die zat verstopt door te veel eikels te eten...dus die staan op een beperkt eikel dieet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:11

Er is idd wel verschil of ze op een wei staan of in een zandpaddock lopen.
Vreemd van dat varken... die zouden er juist goed tegen kunnen. Ik heb ook wel eens gedacht om rond deze tijd een varken te lenen :)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:16

Ja van het varken is idd vreemd,daarom hadden we ze ook... Maar op een gegeven moment bleef ze veel liggen en at niet meer dus de dierenarts er bij en die heeft er wat kak uit gefrummeld en je zag de eikels er zo tussen zitten...Het was ook echt bijna alleen eikel kak ,en toch krijgen die wel 2x per dag eten.Gras eten ze dan weer niet ...En eerlijk gezegd ze wonen bij onze composthoop in de buurt waar we alle eikels die in onze tuin lagen ook opgooide dus die aten ze waarschijnlijk ook. Die is nu ook varkensproof afgezet...Ze zijn wel enorm leuk om te hebben en enorm inteligent.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Ik vrees dat ze zich hier ook zouden overeten aan eikels met die grote eikenbomen boven de paddock én ik vermoed dat er van mijn postzegelweitje niets overblijft :D
Ik heb ze wel eens in bakken gedaan en naar iemand gebracht die Kune-kune biggen had; die werden zéér welkom ontvangen :)

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

Nee,je wei word vakkundig omgeploegd,ze staan bij ons op een bospaddock omdat ze de grasmatten oprollen voor de insecten onder de matten,ze mogen ook maar af en toe tussen de paarden...Ze zijn wel kleiner als kune,s dat zal ook schelen.Geen idee welk merk ze zijn,het zijn er door iemand los gelaten en we hebben ze zelf gevangen.... En keurig aangegeven als gevonden,maar ze lopen hier 5 jaar nu en worden niet hard gemist vermoed ik :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Gevallen blad doen ze niets mee, eikels eten ze helaas wel. De groene probeer ik altijd wel zo veel mogelijk weg te halen maar het is eigenlijk bijna geen doen. Mijn paarden staan midden in het bos.