Ice vibes bij lichte peesblessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunny43

Ice vibes bij lichte peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-25 09:32

Al jaren heb ik de ice vibes liggen. Ik gebruik meestal de coolpacks als er een been moet worden gekoeld.

Heb nu echter een paard met een lichte peesblessure bij de aanhechting. Lopen op het harden wordt aangeraden om trilling in de pees te geven om de doorbloeding te verbeteren.

Ik zei dat ik ook die vibes heb, ja goed plan zei de DA. Ik vroeg of ik dan ook moest koelen, daarop reageerde de DA - dat het daar te laat voor is.

NB been is niet verdikt, paard loopt alleen niet rad. Echo geeft een wat rommelig beeld bij peesaanhechting.

Ben nu aan het trillen maar las ergens dat je eigenlijk niet moet trillen zonder koelen??? nu weet ik het niet zoe goed wat wijsheid is.

Melzazu

Re: Ice vibes bij lichte peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:35

Je kan prima trillen zonder koelen hoor. Ik heb die van mij op dit moment uitgeleend aan iemand anders. Dierenarts daar was ook erg te spreken over de ice vibes en die blessure is ook al enorm verbeterd.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 09:59

Je dierenarts bedoelt denk ik meer dat koelen geen zin meer heeft nu de blessure niet meer in de acute fase is. Maar kwaad kan het niet hoor. Ik heb ze altijd gewoon met ijs er bij gebruikt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:14

Kidde schreef:
Je dierenarts bedoelt denk ik meer dat koelen geen zin meer heeft nu de blessure niet meer in de acute fase is. Maar kwaad kan het niet hoor. Ik heb ze altijd gewoon met ijs er bij gebruikt

Dit, de ice vibes koelen nauwelijks maar de ice packs zorgen dat het been niet te warm word. Zeker niet zonder ijs gebruiken bij een blessure.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 10:18

Koelen heeft alleen nut in de acute (onstekings)fase, die is zo te lezen al voorbij bij dit paard dus dan heeft het inderdaad nog weinig nut.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 11:17

Volgens mijn veearts zit de gemiddelde peesblessure te diep om echt effect te ondervinden van icevibes. Wel stelt hij dat koelen na arbeid altijd goed is, dus ook tijdens het herstel van een peesblessure.

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 12:47

Het ligt eraan op welke stand je de ice vibes gebruikt; op stand 1 kunnen ze zonder de icepacks, maar op stand 2 en 3 worden de icepacks eronder wel aangeraden (idd om ervoor te zorgen dat het been niet te warm wordt door de trillingen)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-25 13:09

De ijspacks zijn nodig omdat bij het trillen warmte vrij komt. Het heeft niet te maken met al bestaande warmte