Omdat ik hier geregeld kennis kom opdoen en er inderdaad veel wijzer van ben geworden, open ik nu een topic voor onze ruin waarvan ik niet meer weet wat ik nog kan doen.
Onze 2-jarige ruin heeft vooral op zijn achterhand harde strengen in zijn spieren en zijn hamstrings staan ook strak. Achter zijn voorbeen heeft hij harde stukken. Hij heeft dit aan beide kanten.
Ook is hij is dit jaar 2 x behandeld voor leverbot na bloedonderzoek met hoge leverwaardes.
Deze behandeling heeft hem doen opknappen en de harde stukken lijken wat minder erg te zijn geworden maar weg zijn ze zeker niet. Onlangs is de osteopaat geweest. Zij heeft zijn rug thv de lendenen losgemaakt en dat heeft hem wel bewegelijker gemaakt. Hij kon weer wat beter galopperen en ik zag ook wat vreugdebokken vanuit stap met veel flexibiliteit in de breedte. Dat heb ik hem lang niet zien doen.
Zijn spronggewrichten zitten geregeld wat vol met vocht en soms ook zijn knieën.
Hij loopt in principe dag en nacht in de wei zolang het weer het toestaat wat tot nu toe het geval is.
Heeft iemand een idee wat er kan spelen bij deze ruin? Waar komen de harde stukken in de spieren vandaan? Na de dierenarts bezoeken en de osteopaat ben ik een beetje door de simpelste opties heen.
Mocht ik nog verder willen kijken dan wil ik wel wat meer beeld hebben bij wat de kansen zijn dat het op te lossen is. Op het moment zie ik het somber in.
Alvast bedankt voor het meedenken!