Harde spierstrengen 2-jarige

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dry

Harde spierstrengen 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 17:33

Hallo Bokkers,

Omdat ik hier geregeld kennis kom opdoen en er inderdaad veel wijzer van ben geworden, open ik nu een topic voor onze ruin waarvan ik niet meer weet wat ik nog kan doen.

Onze 2-jarige ruin heeft vooral op zijn achterhand harde strengen in zijn spieren en zijn hamstrings staan ook strak. Achter zijn voorbeen heeft hij harde stukken. Hij heeft dit aan beide kanten.
Ook is hij is dit jaar 2 x behandeld voor leverbot na bloedonderzoek met hoge leverwaardes.
Deze behandeling heeft hem doen opknappen en de harde stukken lijken wat minder erg te zijn geworden maar weg zijn ze zeker niet. Onlangs is de osteopaat geweest. Zij heeft zijn rug thv de lendenen losgemaakt en dat heeft hem wel bewegelijker gemaakt. Hij kon weer wat beter galopperen en ik zag ook wat vreugdebokken vanuit stap met veel flexibiliteit in de breedte. Dat heb ik hem lang niet zien doen.
Zijn spronggewrichten zitten geregeld wat vol met vocht en soms ook zijn knieën.
Hij loopt in principe dag en nacht in de wei zolang het weer het toestaat wat tot nu toe het geval is.

Heeft iemand een idee wat er kan spelen bij deze ruin? Waar komen de harde stukken in de spieren vandaan? Na de dierenarts bezoeken en de osteopaat ben ik een beetje door de simpelste opties heen.
Mocht ik nog verder willen kijken dan wil ik wel wat meer beeld hebben bij wat de kansen zijn dat het op te lossen is. Op het moment zie ik het somber in.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Re: Harde spierstrengen 2-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:54

Misschien is hij gevoelig voor fructaan en is dit een vorm van spierbevangenheid.
Ik zou hem een week of 2 van het gras af houden en kijken of dit al verbetering geeft.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 17:57

Is er getest op Pssm?
Wat is het voor ras?

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:08

Hij heeft het in de winter ook als hij niet op het gras staat. Ik weet niet of het dan minder was maar wel dat het niet weg was.

Niet getest op pssm. Zou dat dan pssm 1 of 2 zijn?
Hij is een mix van Fries, tuiger, angloarabier en knabstrupper.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:10

Volgens mij is alleen de test voor Pssm1 betrouwbaar, of is dat ondertussen veranderd?
Bij zulke harde spieren werkt een deken vaak heel fijn.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:12

Het kan veel kanten op, pssm, lyme, lever problemen etc.
Ik zou een VA erbij halen en een uitgebreid bloedonderzoek laten doen, zodat je meer een richting krijgt waar het te zoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:24

Heb je hem al eens röntgenologisch op de foto laten zetten? Dat vocht om de gewrichten zou op ocd kunnen wijzen.

Voor de rest denk ik aan stofwisselingsproblemenen, wellicht nog door de leverbot. Testen op pssm lijkt me ook verstandig maar zou ook verder kijken bij Laarakker eventueel.

Algemeen bloedonderzoek is trouwens ook een prima stap om mee te beginnen.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:27

Ben ook benieuwd naar het voer, of er misschien JKK of soortgelijks in zit wat de leverwaarden kan verklaren.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 18:38

Röntgenfoto's zouden een optie zijn maar kan OCD alles verklaren?
Als het een pakket is van veel verschillende ziektes dan wordt het iets te ingewikkeld.
Bloedonderzoek is wel een goede. Ik zal vragen waar hij allemaal op getest is vorige x en dan eventueel aanvullend bloedonderzoek laten doen.

JKK is niet aan de orde. Ik ken hem al vanaf geboorte en kan dat 100% uitsluiten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:43

Nee, maar gewrichten vol met vocht kan een symptoom zijn van OCD. (zeker knie en sprong) Persoonlijk zou ik die foto,s sowieso laten maken, ook voor het beleren straks moet je wel weten of hij goed is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 18:47

Ik zou starten met een pssm1 en EMH test ivm de rassen die er in zitten en daarnaast een volledig bloedbeeld.

Overigens had mijn knab als jong dier ook volle spronggewrichten maar dat is als volwassen dier weggetrokken en op de foto zijn het perfect schone gewrichten.
Maar in combinatie met die spierknopen klinkt het wel wat zorgelijker vind ik.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 23:12

Wat bedoel je met EMH??
De vraag is of hij goed genoeg is om wat mee te gaan doen. Ik twijfel er zelfs aan of hij nu pijnvrij is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 23:15

Denk dat er EMS (equine metabool syndroom) bedoeld werd

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 23:28

Kan dat op die leeftijd al?
Dat wordt dan ook getest dmv bloedonderzoek?
Hij heeft deze klachten als 1 jarige ontwikkeld. Ik dacht dat dat wat was voor oudere dikke paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 07:23

Nee, Equine malignant hyperthermia (EMH), zeldzame genetische spieraandoening. Ik dacht dat dit buiten quarters ook wel bij ango arabieren voorkwam.

Maar nu ik er over na denk is dat eigenlijk onzin waarschijnlijk omdat ze verder niet ziek is en dat meer als een episode komt.

Voor zulke bulten vind ik pssm echter haast ook wat onlogisch op deze leeftijd, dat komt doorgaans eerst wat later als de schade gaat stapelen.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:15

Zulke bulten had mijn PSSM merrie op haar 2e ook al. Staat ie op (kort) gras? In het najaar zit er meer kalium in het gras, waar de meeste PSSM-ers niet zo goed op gaan. De mijne staat alleen half juni tot eind augustus op gras. Anders wordt ze ook weer stram.

Je zou kunnen proberen of het van de wei afhalen al wat verbetering gaat, mocht ie op de wei staan.

Als dat verbetering geeft dan kun je overwegen om een PSSM dieet te starten. Ook als ie niet op gras staat momenteel. De eerste verbeteringen ga je dan binnen 2 weken opmerken. Dat ging hier van een paard dat helemaal niks meer wilde, naar een paard dat weer braaf meeliep en wilde lopen onder het zadel.

Mocht je het dieet willen starten mag je PB-en dan help ik je op weg :-)

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 08:21

En een dekentje op. :o
Spieren warm maken/houden.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 13:26

Het gras is inderdaad kort.
Als hij pssm heeft zal hij dan eerder type 2 hebben, denk ik?
Ik herken de harde rimpelige plakaten van spier op zijn achterhand. Deze zijn wel veel minder geworden sinds zijn behandeling tegen leverbot. Hij heeft moeite met galopperen (doet ie niet of maar een paar sprongen) en dus ook met zijn achterhand onderbrengen. Aanvallen heeft hij eigenlijk niet.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:10

PSSM 2 geeft ook geen/nauwelijks aanvallen, maar vage symptomen. Waaronder moeilijk kunnen galopperen idd.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:00

Inmiddels heb ik de bloeduitslagen van juni ingezien. Zijn ALP was verhoogd en Calcium ietsje te laag. De rest zat binnen de normaalwaarde. Het plan is om hem naar huis te halen, bloed te laten prikken en te kijken wat er gebeurt als hij 2 weken van het gras is en met een deken staat. Ik zie hem nu niet elke dag (wordt wel elke dag in de gaten gehouden uiteraard) en dan is het wat moeilijker te volgen wat de veranderingen zijn.
Bedankt voor de tips en ideeën allemaal. Ik hoop echt dat ik nog wat voor hem kan verbeteren want hij is echt een braverik.