blessure radiocarpaalgewricht (knie)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

blessure radiocarpaalgewricht (knie)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-25 12:31

Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring van een blessure aan het radiocarpaal gewricht bij hun paard?

Mijn jonge merrie heeft al heel wat meegemaakt OCD (dus operatie), tussenpees en het laatste stukje kreupelheid bleek te zitten in het radiocarpaal gewricht.
Ik heb haar laten onderzoeken bij SMDC (zeer tevreden over) en op echo en RX was niets te zien in de knie. Het is dus een beetje gokken wat het nou geweest is in de knie.

Ze is ingespoten met cortico's en loopt sinds 2 weken hartstikke zuiver. Ik heb haar in lange tijd niet zo goed zien lopen.
Tot nu toe hebben we gerevalideerd aan de hand, stap en stukjes draf op de rechte lijn.
Maar bij Klijndijk (waar ze naar de hoefsmid gaat) liep ze deze week ook helemaal zuiver op de harde en zachte volte. Supergoed nieuws.

Toch ben ik wel heel benieuwd wat het nou geweest is in de knie? Het zou ontsteking kunnen zijn, opgelopen door de andere blessures wellicht? Ik denk ook nog aan irritatie van collaterale ligamenten?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 21:33

Koekie73 schreef:
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn met ervaring van een blessure aan het radiocarpaal gewricht bij hun paard?

Mijn jonge merrie heeft al heel wat meegemaakt OCD (dus operatie), tussenpees en het laatste stukje kreupelheid bleek te zitten in het radiocarpaal gewricht.
Ik heb haar laten onderzoeken bij SMDC (zeer tevreden over) en op echo en RX was niets te zien in de knie. Het is dus een beetje gokken wat het nou geweest is in de knie.

Ze is ingespoten met cortico's en loopt sinds 2 weken hartstikke zuiver. Ik heb haar in lange tijd niet zo goed zien lopen.
Tot nu toe hebben we gerevalideerd aan de hand, stap en stukjes draf op de rechte lijn.
Maar bij Klijndijk (waar ze naar de hoefsmid gaat) liep ze deze week ook helemaal zuiver op de harde en zachte volte. Supergoed nieuws.

Toch ben ik wel heel benieuwd wat het nou geweest is in de knie? Het zou ontsteking kunnen zijn, opgelopen door de andere blessures wellicht? Ik denk ook nog aan irritatie van collaterale ligamenten?

Even een aanvulling: je hebt het nu over de voorknie, niet over de echte knie ( in het Nederlands, die in het achterbeen zit). Ik heb daar geen ervaring mee, maar het lijkt op een ligamenten of bandjes probleem inderdaad. Heb je van het SMDC een duidelijk opbouwschema gekregen en moet je nog terug voor controle?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-25 22:54

Dat kan veel zijn. Fijn dat er op de RX en echo niks te zien is. Die van mij heeft zich begin dit jaar flink geblesseerd aan het middelste carpaalgewricht, en is daar nog altijd zoet mee. Ze is wel weer tot zekere mate in training, maar heeft zeker nog haar mindere dagen. Bij haar is duidelijk beschadiging en artrose ontwikkeling te zien op zowel de röntgen als de echo. Ze is gelaserd en 2x ingespoten om haar enigszins rad te krijgen, en heeft maanden stil gestaan. Waarvan ook lange tijd op een klein verhard stuk. Een soort boxrust, maar dan buiten :+
De collateraal banden en alles daar omheen kunnen zeker voor een groot deel meespelen, en hebben veel tijd nodig om echt te herstellen. Alhoewel die bij die van mij op de echo ook zichtbare schade lieten zien. De mindere dagen wijt mijn dierenarts daar ook nog aan. Die spelen ook voornamelijk op na bepaalde dingen zoals te korte bochten of teveel beweging op slechte ondergrond. Mul zand is nog funest en garandeert een onregelmatig paard daarna.