Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Binck8 schreef:Nu hij op pijnstilling en aspirine staat zou ik een foto laten maken van zijn aangedane hoef om zeker te weten wat er loos is in welke mate en of er überhaupt nog iets aan te doen is. Als er een oplossing voor is, niet te invasief en grote kans op pijnvrij daarna zonder medicatie, dan zou ik dat proberen. Zo niet, dan zou ik hem laten gaan.
Mijne is 25 en mag absoluut niet onder narcose vanwege hartaandoening, sederen is al eng. Dus voor mij zou het daar vanaf hangen. Soort laatste bevestiging in het nog wel of niet doorgaan ermee. Kan het lijden worden opgelost binnen de mogelijkheden dan zou ik hem en mij die kans en tijd proberen te geven.
Is het lijden uitzichtloos en pijnvrij geen optie meer, dan afscheid nemen en je vriendje in liefde laten gaan.
Heel moeilijk, sterke
saarie schreef:Je paard is 28 en heeft een schitterend leven bij jou gehad. Je hebt er al heel veel aan gedaan en voor gelaten zo te lezen. Het dier is nu opnieuw zichtbaar pijnlijk en zijn situatie zal achteruit gaan (de komende jaren sowieso). Beeldvorming kan nog helpen bij je besluit maar ik denk dat je het eigenlijk wel al weet, dit is geen houdbare situatie meer. Ik denk dat je het aan niemand hoeft te verantwoorden als je hier niet meer verder mee gaat en dat dit ook in het belang van je paard zou zijn. Dat maakt het natuurlijk nog steeds geen makkelijke of lichte beslissing. Heel veel sterkte gewenst in elk geval.
paardje87 schreef:Ik denk dat ik stiekem in mijn achterhoofd weet dat jullie gelijk hebben maar het nog moeilijk vind het onder ogen te komen.
Hebben jullie ervaring met een fijn crematorium omgeving Amersfoort maar mag ook verder.
Saga schreef:Wat een lastige keuze om voor te staan.
Je hebt hem al een heel leven.
Wat zegt de dierenarts? Denkt hij/zij dat er nog hoop is?
Zoals je het omschrijft zou inslapen geen verkeerde optie zijn, alles bij elkaar opgeteld.
Mocht je nog willen proberen om hem er bovenop te krijgen, is geanalyseerd hooi een eerste stap.
Voor o.a de suikers, eiwitten en het droge stof gehalte.
Een paard heeft circa 1,5 kg droge stof per 100 kg (ideaal)gewicht nodig, en zonder de droge stof te weten, is het heel lastig in te schatten hoeveel je echt geeft.
Daarnaast werken hoefschoenen met dempende inleg-zooltjes heel fijn bij paarden met hoefbevangenheid.
Mocht je daar het budget niet voor hebben, kun je zelf zooltjes onder de hoeven tapen met duct tape.