Waar doe ik nog goed aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Waar doe ik nog goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:47

Hoi allemaal,
Ik zou graag even jullie advies willen vragen, want ik weet het op dit moment niet meer zo goed.

Ik heb een haflinger van 28 jaar, die al 21 à 22 jaar bij mij is en al 7 jaar cushing heeft. Vorig jaar februari werd hij hoefbevangen, waarbij het hoefbeen al 2 cm gezakt was. We hebben hem toen gelukkig weer goed gekregen, maar afgelopen augustus is hij helaas opnieuw hoefbevangen geraakt.

Deze keer was het veel zwaarder. Hij heeft bijna een maand lang op de Bute gestaan, op een gegeven moment zelfs anderhalf zakje per dag, tweemaal daags. Zelfs toen liep hij nog zichtbaar pijnlijk. De medicatie sloeg maar niet aan. Uiteindelijk hebben we het kunnen afbouwen, maar het herstel ging moeizaam.

We hebben sindsdien echt alles aangepast om hem te helpen:
• Nieuwe stal, zodat hij nooit meer op het gras komt
• 7 kilo hooi per dag, zorgvuldig afgewogen en relatief laag in suiker maar wordt niet elke keer opnieuw getest.
• Voer: Vitalbix Daily Complete (laag in suiker, < 3%)
• Supplementen: magnesium, Gluco Balance
• Medicatie: PPID-medicatie
• En momenteel krijgt hij pijnstilling + aspirine op advies van dierenarts sinds vandaag

Hij loopt nu opnieuw gevoelig sinds afgelopen weekend De dierenarts is geweest en zag dat de zool wat bol begint te staan. Dat baart me zorgen.

Ik doe echt alles wat ik kan, maar ik heb steeds meer het gevoel dat ik alleen nog maar de pijn onderdruk en de oorzaak niet meer kan aanpakken. En dat breekt mijn hart.

Ik vraag me af:
Ben ik nu iets aan het rekken wat eigenlijk niet meer eerlijk is naar hem toe?
Of geef ik te snel op en is er nog iets wat ik kan proberen?

Ik wil hem absoluut niet te vroeg opgeven, maar ook niet te lang laten lijden.
Ik heb het gevoel dat ik alles heb gedaan wat in mijn macht ligt, maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Alle ervaringen, adviezen of eerlijke meningen zijn meer dan welkom. ❤️

Captain

Re: Waar doe ik nog goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:52

Je kunt röntgen laten maken om te zien hoe het er van binnen uit ziet, maar het is ook begrijpelijk als je dat op deze leeftijd niet meer wil. Ik zou overleggen met je dierenarts wat hierin het eerlijkste is naar het paard toe. Sterkte! :(:)

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Ik herken je verhaal bij mijn oude Shetlander met cushing, die werd dus idd ook weer bevangen na het weideseizoen, de winter in en alles wat ik ook kon doen wat betreft lage suikers etc had ik al gedaan. Nu had hij ook nog moeite om hooi te eten, wilde geen luzerne en moest dus leven op geweekt voer tig keer dag.

Ik heb besloten dat ik het niet meer pony waardig vond en hem laten gaan ;(

Sterkte met je oude man :knuffel:

TNIE2021

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:00

Wat een beslissing na zo'n lange tijd/reis. Mijn mening, bespaar je vriend verder lijden en laat hem gaan in liefde. Hij heeft pijn en hij is oud. Je hebt alles voor hem gedaan wat je kon. Voor jou heel veel sterkte, kan je harte pijn heel goed voorstellen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Ik denk dat je met die bolle hoef je antwoord hebt.

Ik denk dat het ene oude paard dit mankement krijgt en het andere dat.
En wat je ook allemaal aan goede zorg doet.
Dat het toch weer opspeelt.
Dat het door de ouderdom toch niet meer opknapt.

Het is een verschrikkelijke keuze. Anderzijds een mooie keuze voor je vriendje.
Veilig met jou erbij omringt met je liefde...

Sterkte :knuffel:

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:22

Ja afgelopen augustus wel nog op de foto gezet en toen geen verandering met februari 2024 gezien in de hoef. Echter nu de bolle zool is natuurlijk wel weer wat.
Ze gaf wel aan nog ems medicatie een optie is. Echter dan moeten we zijn bloedwaardes checken, afhankelijk daarvan of zijn vet waardes goed zijn kan hij op die medicatie. Kost wel 250 per maand en kan elke maand duurder worden gezien het diabetes medicatie is die ook voor human gebruik is als ik het goed begreep en daarnaast ook elke 4 weken bloed blijven trekken om de vet waardes in de gaten te blijven houden.
Ben verder nog niet heel bekend met ems, jullie wel?

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Nu hij op pijnstilling en aspirine staat zou ik een foto laten maken van zijn aangedane hoef om zeker te weten wat er loos is in welke mate en of er überhaupt nog iets aan te doen is. Als er een oplossing voor is, niet te invasief en grote kans op pijnvrij daarna zonder medicatie, dan zou ik dat proberen. Zo niet, dan zou ik hem laten gaan.

Mijne is 25 en mag absoluut niet onder narcose vanwege hartaandoening, sederen is al eng. Dus voor mij zou het daar vanaf hangen. Soort laatste bevestiging in het nog wel of niet doorgaan ermee. Kan het lijden worden opgelost binnen de mogelijkheden dan zou ik hem en mij die kans en tijd proberen te geven.
Is het lijden uitzichtloos en pijnvrij geen optie meer, dan afscheid nemen en je vriendje in liefde laten gaan.

Heel moeilijk, sterke

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:47

Binck8 schreef:
Nu hij op pijnstilling en aspirine staat zou ik een foto laten maken van zijn aangedane hoef om zeker te weten wat er loos is in welke mate en of er überhaupt nog iets aan te doen is. Als er een oplossing voor is, niet te invasief en grote kans op pijnvrij daarna zonder medicatie, dan zou ik dat proberen. Zo niet, dan zou ik hem laten gaan.

Mijne is 25 en mag absoluut niet onder narcose vanwege hartaandoening, sederen is al eng. Dus voor mij zou het daar vanaf hangen. Soort laatste bevestiging in het nog wel of niet doorgaan ermee. Kan het lijden worden opgelost binnen de mogelijkheden dan zou ik hem en mij die kans en tijd proberen te geven.
Is het lijden uitzichtloos en pijnvrij geen optie meer, dan afscheid nemen en je vriendje in liefde laten gaan.

Heel moeilijk, sterke

Het gaat om beide voorhoeven en achter zijn ze nu ook warm. Maar beide voor waren al elke keer het probleem.
Vraag mij alleen af, wat is de oplossing? Want we hebben voor zover mijn kennis gaat al alles geprobeerd en we zijn weer terug bij af dus wat zou dan wel moeten werken behalve als enige nog de ems medicatie die mogelijk niet eens werkt / niet mag ivm bloed waardes.

Vind het enorm moeilijk waarmee doe ik goed en waarmee niet meer.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:54

Je paard is 28 en heeft een schitterend leven bij jou gehad. Je hebt er al heel veel aan gedaan en voor gelaten zo te lezen. Het dier is nu opnieuw zichtbaar pijnlijk en zijn situatie zal achteruit gaan (de komende jaren sowieso). Beeldvorming kan nog helpen bij je besluit maar ik denk dat je het eigenlijk wel al weet, dit is geen houdbare situatie meer. Ik denk dat je het aan niemand hoeft te verantwoorden als je hier niet meer verder mee gaat en dat dit ook in het belang van je paard zou zijn. Dat maakt het natuurlijk nog steeds geen makkelijke of lichte beslissing. Heel veel sterkte gewenst in elk geval.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:57

Allenaaml alvast enorm bedankt voor de reacties. Zal nog armer hooi denken jullie nog verandering brengen of van dat ezelstro gemengd met? Ik roep maar wat hoor maar puur voor mezelf om alles nog even af te gaan?

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Als je je eigen verhaal leest alsof het een onbekend paard van een ander betrof, wat zou je dan adviseren?
Paard heeft pijn, is op leeftijd, kan niet meer zonder pijnstilling en de natte koude periode komt er aan…

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Mijn andaatje had precies hetzelfde, en die HB kwam steeds sneller terug, ook in de winter, zoveel mee gedokterd en geprobeerd, maar toen hij voor de 3e keer in een paar maanden zoveel pijn had en ook van die bolle zolen kreeg heb ik hem in laten slapen, hij had echt zoveel pijn....

Het is echt moeilijk omdat je ze tussen de aanvallen best wel weer goed krijgt...

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:09

saarie schreef:
Je paard is 28 en heeft een schitterend leven bij jou gehad. Je hebt er al heel veel aan gedaan en voor gelaten zo te lezen. Het dier is nu opnieuw zichtbaar pijnlijk en zijn situatie zal achteruit gaan (de komende jaren sowieso). Beeldvorming kan nog helpen bij je besluit maar ik denk dat je het eigenlijk wel al weet, dit is geen houdbare situatie meer. Ik denk dat je het aan niemand hoeft te verantwoorden als je hier niet meer verder mee gaat en dat dit ook in het belang van je paard zou zijn. Dat maakt het natuurlijk nog steeds geen makkelijke of lichte beslissing. Heel veel sterkte gewenst in elk geval.

hier sluit ik mij bij aan. Het is heel moeilijk, maar het enige juiste om te doen om verder lijden te besparen. Ik heb vorig jaar mijn pony aan hoefbevangenheid verloren, het is echt een rotziekte. Bij ons kon toen op stal een foto van de voet gemaakt worden, waaruit duidelijk bleek dat het hoefbeen zo ernstig gekanteld was dat dat nooit meer goed zou komen. Je kon het toen ook al enigszins op de onderkant van de hoef zien. Dus als de hoef van jouw paardje ook al een bolling vertoont..

heel veel sterkte!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Een ontzettend verdrietige situatie en moeilijke beslissing. Gezien de leeftijd en het ziektebeeld zou ik ervoor kiezen om het paardje te laten gaan. Je hebt er ongetwijfeld supergoed voor gezorgd en het is goed geweest.

Waarschijnlijk weet je zelf ook wel wat je je te doen staat, maar het blijft moeilijk om zo'n knoop door te hakken als het niet gaat om een overduidelijk acute situatie en ervaringen uit het verleden waarbij het na zo'n slechte periode toch weer wat beter gaat.

Heel veel sterkte met alles.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:30

Ik denk dat ik stiekem in mijn achterhoofd weet dat jullie gelijk hebben maar het nog moeilijk vind het onder ogen te komen.

Hebben jullie ervaring met een fijn crematorium omgeving Amersfoort maar mag ook verder.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:49

Als ik alles zo lees, ga je een voor je paard heel goed besluit nemen! Je wil hem natuurlijk niet missen, maar 28 is een prachtige leeftijd en je weet natuurlijk wel dat een paardenleven helaas korter is dan een mensenleven.

Qua crematoria, er zijn er niet zoveel in Nederland ( en België), hier is laatst iemand een soort algemeen topic erover gestart: ivy_power89 @ [ED] Overzicht crematoria voor paarden? , misschien heb je daar iets aan.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Zo te lezen heb je eigenlijk al een beslissing genomen met je verstand alleen is je hart nog niet daar. Als die er al ooit zal komen :(

Ik denk wel dat het het meest liefdevol is maar verder is het vooral ook heel verdrietig.

Heel veel sterkte.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:34

Wat een lastige keuze om voor te staan. :(:)
Je hebt hem al een heel leven.

Wat zegt de dierenarts? Denkt hij/zij dat er nog hoop is?
Zoals je het omschrijft zou inslapen geen verkeerde optie zijn, alles bij elkaar opgeteld.

Mocht je nog willen proberen om hem er bovenop te krijgen, is geanalyseerd hooi een eerste stap.
Voor o.a de suikers, eiwitten en het droge stof gehalte.
Een paard heeft circa 1,5 kg droge stof per 100 kg (ideaal)gewicht nodig, en zonder de droge stof te weten, is het heel lastig in te schatten hoeveel je echt geeft.
Daarnaast werken hoefschoenen met dempende inleg-zooltjes heel fijn bij paarden met hoefbevangenheid.
Mocht je daar het budget niet voor hebben, kun je zelf zooltjes onder de hoeven tapen met duct tape.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:35

Ik zou hem laten gaan..door de Cushing gaat hij alleen maar vaker bevangen worden en het is heel pijnlijk. Dit gaat nooit meer beter worden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:38

paardje87 schreef:
Ik denk dat ik stiekem in mijn achterhoofd weet dat jullie gelijk hebben maar het nog moeilijk vind het onder ogen te komen.

Hebben jullie ervaring met een fijn crematorium omgeving Amersfoort maar mag ook verder.

ik denk dat je het anders moet gaan zien, je gaat hem z'n pijn ontnemen

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Ik zou zeggen je doet er alles aan om hb te voorkomen maar toch weer bevangen dan denk ik stop ermee.
Ik zie zoveel mensen oa op fb opmerkingen geven dat dierenartsen bevangen paarden te snel opgeven en dat zelfs hoefkantelingen nog goed kunnen komen en dan denk ik ja dat klopt maar ten kosten van wat?en heb je daarmee de oorzaak aangepakt of aan kunnen pakken?
Echter speelt er bij mij ook zo’n verhaal en weet ik dat het heel moeilijk is om de knoop door te hakken.
Ik wens je veel wijsheid toe en sterkte in je besluit.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:51

Saga schreef:
Wat een lastige keuze om voor te staan. :(:)
Je hebt hem al een heel leven.

Wat zegt de dierenarts? Denkt hij/zij dat er nog hoop is?
Zoals je het omschrijft zou inslapen geen verkeerde optie zijn, alles bij elkaar opgeteld.

Mocht je nog willen proberen om hem er bovenop te krijgen, is geanalyseerd hooi een eerste stap.
Voor o.a de suikers, eiwitten en het droge stof gehalte.
Een paard heeft circa 1,5 kg droge stof per 100 kg (ideaal)gewicht nodig, en zonder de droge stof te weten, is het heel lastig in te schatten hoeveel je echt geeft.
Daarnaast werken hoefschoenen met dempende inleg-zooltjes heel fijn bij paarden met hoefbevangenheid.
Mocht je daar het budget niet voor hebben, kun je zelf zooltjes onder de hoeven tapen met duct tape.

De dierenarts heeft aangegeven dat hij binnen tien dagen voor ongeveer 90% pijnvrij moet zijn. Als dat niet het geval is, gaf ze aan dat hij een goed leven heeft gehad, maar dat het dan beter is om hem te laten gaan.
Ik denk erover om na het weekend, wanneer we halverwege die tien dagen zijn, zijn voeten alsnog te laten röntgenen, als hij het goed blijft doen op de pijnstillers. Gewoon voor mijn eigen gemoedsrust, zodat ik zeker weet wat er aan de hand is en niet achteraf denk: wat als.

Saga

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Het is duidelijk uit je tekst hoeveel je van hem houdt.
Ik hoop op een wonder voor je.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:19

Vandaag wederom gehoord bij een hoog aangeschreven dierenarts: je bent nooit te vroeg...
Je paard is op hoge leeftijd, heeft een heel mooi leven gehad.
Laat hem niet z'n laatste dagen lijden...

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:27

houden van is ook loslaten
wat heb jij al veel voor je trouwe 4 voeter overgehad
pijn en ongemak heb je willen weg nemen ooit houdt het op en is het dan nog wel dierwaardig
sterkte met het dier