Welk voer om aan te komen 3 jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wesseltje

Welk voer om aan te komen 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 01:09

Ik ben op zoek naar voer dat luzerne vrij is en geschikt voor een 3 jarige koudbloed, die flink wat te kort is gekomen en dus ook echt wel mag aankomen.

Ze krijgt onbeperkt hooi met daarnaast een mineralenbrokje.

boedjang

Re: Welk voer om aan te komen 3 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:55

agrobs myo Proteïne flakes
Metazoa Fitright esparcette

Op deze combinatie heeft mn koudbloed veel gehad toen die te schraal ( inkl worm en luis) bij ons kwam. Maar ik laat daar altijd wel een voedingsdeskundige naar kijken in dit geval was het advies via mijn homeopathische dierenarts
En met diverse kruiden en druppels ( via den hoek)is de worm/ darm problematiek aangepakt.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 06:57

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:20

Agrobs myo proteïne flakes in combinatie met gemicroniseerd lijnzaad, naast een goede balancer en veel goed ruwvoer.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:54

ik gebruik, Senior Priores van Subli met daardoorheen Sojaschroot van Mijten, en gezonde en goedkope optie!

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 07:57

Bedankt allemaal, hier kan ik wel wat mee :)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:57

Kwalitatief goed en rijk ruwvoer om mee te beginnen :j
Verder kun je eiwitrijk krachtvoer bijvoeren maar zou ik met een koudbloed lekker rustig opbouwen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:06

Cioccolato schreef:
Kwalitatief goed en rijk ruwvoer om mee te beginnen :j
Verder kun je eiwitrijk krachtvoer bijvoeren maar zou ik met een koudbloed lekker rustig opbouwen.

Ze krijgt goed en rijk onbeperkt ruwvoer, met daarnaast een vit brok. Uiteraard is ze ontwormd, is haar gebit gedaan en is ze nagekeken. Ik heb haar eerst Pavo fibrebeet gevoerd, maar ik heb het idee dat de luzerne haar niet helemaal goed valt. Vandaar dat ik een optie zoek zonder luzerne, maar die haar goed kan ondersteunen.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:18

Mijn 2,5 jarige is heel mooi bijgekomen van Pavo basis/ fiberbeet en luzerne. Hij was ook veel te dun met een vreselijke wormbesmetting. Ik heb het vooral verdeeld over diverse maaltijden anders vond hij het teveel in 1x.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:21

SandraWierda schreef:
Mijn 2,5 jarige is heel mooi bijgekomen van Pavo basis/ fiberbeet en luzerne. Hij was ook veel te dun met een vreselijke wormbesmetting. Ik heb het vooral verdeeld over diverse maaltijden anders vond hij het teveel in 1x.

Mijn andere 2 paarden krijgen Speedibeet, maar die hoeven ook niet aan te komen.

Ik las dat de fibrebeet beter was om aan te komen, dus ik heb haar nu een maand op de fibrebeet gehad. Toch heb ik het idee dat ze het niet helemaal goed doet op luzerne, dus ik wil nu wat anders proberen om te kijken of ik gelijk heb. Iets waar ze wel mooi van aankomt, daar is de Speedibeet dan weer niet het meest geschikt voor las ik.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:23

Hoe lang is ze bij jou / is dat tekort gekomen geleden? Hoe "erg" is het?
Een koudbloed is over het algemeen eerder te dik dan te mager. Stel dat ze pas een weekje bij jou staat en het tekort komen met te weinig voer recent was, zou ik in eerste instantie gewoon opbouwen naar onbeperkt hooi, met een goede vitaminebrok (oerbalans, of lexa winter cob) en wat bietenpulp (pakweg een kilo droog gewogen per dag).
Geef dit eerst eens een week of 2-3 en evalueer vanaf daar. Dikke kans in dat dit voldoende zal zijn om ze langzaam te laten aanzetten.

Pas na dit of indien ze inmiddels al een paar weken op een dergelijk rantsoen staat en niet aanzet of ze is héél erg mager, zou ik kijken om extra bij te voeren.

Mijn go to voor magere paarden is Fibrebeet. Mijn oude trekpaardmerrie stond vroeger op (droog gewogen) 3 kilo bietenpulp, 3 kilo luzernebrok en 2 kilo merriebrok, en bleef mager zijn.

Overgezet naar 1 Kilo fibrebeet, 500 gram (een lichter paard doe je 300 gram) sojaschroot (kost ook geen drol), 1 kilo basisbrok/slobber en een vitaminebrokje + een goede scheut olie. En daar kwam ze heel netjes mee op gewicht en bleef ook op gewicht door de winter heen.
Fibrebeet is ook op basis van bietenpulp, maar zet echt heel keurig aan en is geschikt voor koudbloeden.

Edit: oh, ik lees net dat je dit nu al geeft. Dan zou ik naar de zupa gaan, en aanvullen met de sojaschroot en olie.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:27

Het was wel erg, ze is echt wel flink te kort gekomen. Ze is nu bijna 2 maand bij mij en we hebben het hele boekje afgelopen qua ontwormen, da, tandarts etc. Ze is zeker al bijgekomen en ze ziet er al beter uit, dit met fibrebeet erbij en een scheut lijnzaad, maar ze heeft wat dingen waardoor ik toch wil kijken hoe ze het zonder luzerne doet. De zupa ga ik ook bekijken, bedankt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:51

Welk vitaminebrokje voer je?

Verder zijn Coolstance Copra en Marstall Bergwiesen mash nog niet genoemd. Dat is fijn voer en mooi te combineren met bijvoorbeeld de myo flakes.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:57

Goed hooi staat niet gelijk aan rijk hooi. Dat zou ik voeren. Eerst een net (of waar je ook uit voert) en dat uitbouwen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:04

Daihyo schreef:
Welk vitaminebrokje voer je?

Verder zijn Coolstance Copra en Marstall Bergwiesen mash nog niet genoemd. Dat is fijn voer en mooi te combineren met bijvoorbeeld de myo flakes.

Ze krijgt de marstall force
Dankjewel, ga ik ook bekijken.
Laatst bijgewerkt door Wesseltje op Gisteren, 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:05

Cioccolato schreef:
Goed hooi staat niet gelijk aan rijk hooi. Dat zou ik voeren. Eerst een net (of waar je ook uit voert) en dat uitbouwen.

Het hooi gaat helemaal goed, ze zet ook al echt aan en ze is al een heel eind verbeterd. Het gaat mij puur om wat ik het best nog kan bijvoeren zonder luzerne.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Dan niet teveel naast een compleet vitamine en mineralen voer. Het is en blijft een sober ras ondanks achterstand. Rustig opvoeren voordat die ineens is ontploft kan prima met rijk ruwvoer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Wesseltje schreef:
Cioccolato schreef:

Het hooi gaat helemaal goed, ze zet ook al echt aan en ze is al een heel eind verbeterd. Het gaat mij puur om wat ik het best nog kan bijvoeren zonder luzerne.

Ja, als het ergste er af is en ze is al bijgekomen op het huidige dieet, zou ik persoonlijk gewoon het hooi verder zetten, goede vitaminebrok of balancer, een schep pulp of zupa en een handje basisbrok/meusli/slobber voor de lekker.
Die trekt wel bij met een beetje tijd, en straks mag je gaan rantsoeneren :+

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 09:38

Haha ja ik heb al 2 koudbloeden waar ik inderdaad bij op moet passen. Maar ik zou haar graag nog wel wat meer gunnen voor we de winter ingaan. bedankt voor al jullie advies.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:39

Let wel op met esparcette, dat is net als luzerne een vlinderbloemige.

Agrobs protein flakes zijn fijn voor die jonkies ook :)

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Met beweging sojaschroot van Mijten, rustig opbouwen tot 100 gram per dag.
Flink eiwitten weinig suiker en andere troep. Werkt fantastisch voor jonge paarden en sport paarden.