Paard met ijzers glijd weg in bak met vilt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vlinderx

Paard met ijzers glijd weg in bak met vilt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 00:24

Hi allemaal,

Ik sta met mijn quarter op een hele fijne pensionstal die is voorzien van een hele mooie ruime eb-en-vloed bak met vilt erin.
Super voor de demping maar mijn paardje met wie ik western rijdt, staat rondom op ijzers en hij glijd er snel op weg.
Draven gaat redelijk maar ik merk dat hij voorzichtig loopt. Galop is een ander verhaal en durf ik bijna niet meer in de bak te doen. Vooral als we dan ook nog voltes galopperen dan heeft hij gewoon geen grip en is hij constant aan het corrigeren. Ik las ergens in een ander topic dat kunststof beslag helpt maar dat ging meer over asfalt.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit probleem herkennen en wat jullie voor oplossingen hebben.
Ik overweeg evt hoefschoenen maar ik zet hem dan uiteindelijk nog verder van de grond..

Iemand tips?

Groet,

Vlinder

troi

Re: Paard met ijzers glijd weg in bak met vilt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 04:22

Wat voor ijzers heeft hij, sliding plates?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 07:34

zit er geen onkruiddoek onder oid om te voorkomen dat de snippers in het onderliggende zand verdwijnen?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:01

Dit heb ik echt nog nooit gezien en de meesten op stal staan op ijzers.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:21

Dit paard zal wss op plates staan achter. Het klinkt ook of deze veels te brede takken hebben want dat laat een reiner slippen op de cirkels.

Dus plates er af want je kan er toch ook geen stops maken.
En train je die elders dan een plate met smalle korte takken er onder.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 22:19

Nee, hij staat niet op plates maar op normale ijzers.

Ik ben zelf helemaal geen voorstander van ijzers maar mijn paardje heeft ze momenteel nodig. Ik wil er op termijn weer vanaf maar mijn hoefsmid geeft aan dat t nog te vroeg is.

Iemand ervaring met hoefschoenen over ijzers?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:39

Ik vraag me af of je hoefschoenen over ijzers kan doen eigenlijk?

Misschien kan je met de smid overleggen over wideapuntjes? Of kijken of kleine stiften helpen

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 22:41

Het schijnt dat Scootboots over ijzers kunnen ja. Heb dat wel eens gezien voor de western rijders. Maar glijden over snippers in de bak heb ik nog nooit gezien, ook niet met ijzers. Zo glad zijn die snippers niet toch?

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 23:49

Of zou het aan het type zand kunnen liggen? Ik ga weleens naar een westernstal in Woudenberg om te lessen en daar ligt een reiningbodem in en daar loopt mijn paardje prima in. Nooit uitglijden of korte passen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 23:58

Hebben andere paarden daar dan geen last van, dat ze uitglijden? Ik zou er niet meer rijden, erg slecht voor je paard constant uit te glijden.
Zand en vilt is een zachte bodem, waarom kunnen de ijzers er niet onderuit?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Ik vind het echt heel vreemd klinken. Is de hele bak dan helemaal vilt? Het zal toch wel door het zand gemengd zijn of niet?

Ik heb nog nooit gehoord van uitglijden in een goede bak alleen omdat een paard ijzers heeft.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

En hoe is de stand van de voeten? Ik vrees dat ie achterover staat. Als de smid de teen te lang laat en niks aan de verzenen doet, gaat een paard achterover hangen. Ik zie helaas veel te veel smeden op deze manier met de voet mee kappen. En met die stand kan een paard heel gemakkelijk gaan glijden, om nog maar van andere ellende te zwijgen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:17

Vlinderx schreef:
Of zou het aan het type zand kunnen liggen? Ik ga weleens naar een westernstal in Woudenberg om te lessen en daar ligt een reiningbodem in en daar loopt mijn paardje prima in. Nooit uitglijden of korte passen.

Ik herinner mij dat als ik met mijn reiner op een hardere vlokkenbodem reed ze vaak struikelde.
In een reining bodem was dat nooit het geval. Die zijn wat dieper door het losse zand op het leem.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:31

Ik heb dit ook met mijn destijds jonge paard gehad. Lag aan het type vilt wat er gebruikt werd. Heb er zelf nooit een oplossing voor gevonden, behalve dan paard verhuizen

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Je kan kleine Widia puntjes proberen voor wat extra grip, zonder direct met stiften aan de gang te gaan. Slaat je paard daarmee heb je wel flinke schade aan het andere paard, dus niet aan te raden als je paard in de groep staat. Staat je paard wel in de groep, dan kan je ook eerst een platte stift in het ijzer draaien met rijden om te kijken of dat helpt. Het is natuurlijk niet de perfecte oplossing, maar misschien geeft het je wat tijd tot je een andere oplossing hebt gevonden?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:38

Staan er nog meer paarden op ijzers op die stal? Ik ben wel benieuwd of die ook glijden, dan zou je zeggen dat het toch (deels) aan de bak ligt. Anders zou het kunnen liggen aan de stand van de voeten, verkeerde ijzers voor dit paard of een paard dat echt geen balans heeft op een of andere manier.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:46

GDG schreef:
Staan er nog meer paarden op ijzers op die stal? Ik ben wel benieuwd of die ook glijden, dan zou je zeggen dat het toch (deels) aan de bak ligt. Anders zou het kunnen liggen aan de stand van de voeten, verkeerde ijzers voor dit paard of een paard dat echt geen balans heeft op een of andere manier.

Dat was inderdaad ook mijn vraag.

Vlinderx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:59

Ja, er zijn meer paarden op stal met ijzers die voor zover ik weet geen problemen hebben. Ik zal t eens navragen.
Mijn paard staat in een groep dus permanente stiftjes oid is geen optie. Los in te draaien wel. Ik ga eens overleggen met mijn smid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Vlinderx schreef:
Ja, er zijn meer paarden op stal met ijzers die voor zover ik weet geen problemen hebben. Ik zal t eens navragen.
Mijn paard staat in een groep dus permanente stiftjes oid is geen optie. Los in te draaien wel. Ik ga eens overleggen met mijn smid.

Als jouw paard echt de enige is die glijdt zou ik het ergens anders in zoeken. Balans/kracht etc