Paard verhuizen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

milaluiks

Paard verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 22:26

Hoi,

Wij hebben bijna nu 4 maand ons paardje nu gaat het alleen de laatste tijd bergafwaarts. We hebben de eerste 2 maand in trainging gestaan op een super leuk plekje waar ze 24/7 buiten stond in een kudde. Daar ging het super goed en had ze veel vriendjes en ging de training echt super goed en maakten we super grote stappen. Na 2 maand in trainging te hebben staan zijn we dan naar ons nieuw plekje gegaan. Ze staat ook hier 24/7 buiten in een kudde. Alleen heb ik het gevoel dat ze hier niet echt haar draai kan vinden.

De laatste drie weken heeft ze de ene grote wond na de andere. Ze staat nu ook al 2 weken stil doordat ze mank was. Nu ging ik deze ochtend kijken en zag ik dat haar borst helemaal open ligt... Ze staat nu elf weekjes op dit plekje en ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden.

Op het ander plekje had ze ook wel is wondjes maar dat kwam door te spelen. De eerste 2 weken wou ze ook op het nieuwe plekje haar krachvoer niet opeten...
Ze heeft wel haar hele leven op het zelfde plekje gestaan dus misschien waren 2 verhuizen zo snel achter elkaar wat te veel?

Nu weet ik niet zo goed wat te doen. Ik zou haar heel graag terug willen verhuizen naar het vorig plekje want ik heb het gevoel dat ze daar veel meer op haar plek was maar ik wil haar niet nog is een verhuis aandoen. Wat denken jullie? Zou ik het gewoon nog wat tijd geven? Ik ben ook wel bang dat als ik het nog meer tijd geef dat er misschien iets ergs gaat gebeuren.

x

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:37

Je kan dus terug naar dat trainingsplekje wat ze al kent?

Dan zeg ik doen.
Want dat kent ze al.
Tenminste als de paarden daar ongeveer hetzelfde zijn gebleven.

Elke keer wonden en zelfs kreupel. Dat klopt echt niet.
Dan is het meestal te veel paarden op te weinig ruimte zodat ze elkaar niet kunnen ontlopen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:40

Wat was de reden dat je niet op plek 1 gebleven bent? Niet dat ik alle redenen hoef te weten, maar neem dat in elk geval mee in je overwegingen. Ik vind terug verhuizen niet zo'n grote stap eigenlijk, dus voor het paard zou ik dat niet laten. Of het beter is, dat weet alleen jij, want de informatie is te summier om er iets over te zeggen.
Wennen in een kudde kan wel even duren. Maar het moet niet ten koste gaan van je paard. Het moet wel veilig blijven. Ik weet ook niet wat de mogelijkheden zijn op je huidige stal, of ze bijv tijdelijk apart kan staan? Sowieso vind ik een kreupel paard in een (nieuwe) kudde geen goed idee. Als er dan wat is, kan ze niet pijnloos de problemen uit de weg gaan en andere paarden willen een "zwakker" dier nog wel eens wegjagen.
Ik heb geen idee hoe ze erbij staat nu, hoe de kudde is, of er veel wisselingen zijn en dus onrust, of er genoeg voerplaatsen zijn etc.

Wesseltje

Re: Paard verhuizen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 22:43

Wat ik vanuit je bericht lees, zou ik zeker teruggaan naar de vorige plek.

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 23:14

Op de plek waar ze nu staat hebben ze meer als genoeg ruimte dus daar kan het niet aan liggen. Ze hebben ook heel veel verschillende voerpunten. Het is wel een onstabiele kudde dus misschien hebben ze gewoon echt tijd nodig om te wennen. De kudde op het trainingsplekje is een heel stabiele kudde en is nog niet veranderd.
Het was altijd al de bedoeling geweest dat ze naar dat plekje waar ze nu staat ging omdat het 5 minuten stappen van mijn huis is en het trainingsplekje ver voor ons is.

Alleen als ik zie hoe ze daar was en hoe ze nu is wil ik haar direct terug naar het trainingsplekje doen en voel ik me zo schuldig dat ik haar daar heb weggehaald.

Normaal gezien komt volgende week de dierenarts nog een keer dus ik ga is horen wat zij er van denkt.

Ik vind het toch wel moeilijk want ik zou heel graag haar en de kudde nog de tijd willen geven en wie weet komt het wel goed. Het is echt een lastige situatie want het ene moment zijn het dikke vriendjes maar dan kom ik aan en staat ze vol wonden….

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 23:45

Ver rijden,( wat is ver? ) gaat ook opbreken. Persoonlijk vind ik 15 min van mijn woning wel max. Zeker als je eens iets hebt en bijv 2x per dag naar stal moet. Maar ik heb ook een gezin en een baan, dus qua tijd heb ik geen uur over om heen en weer te rijden. De plek klinkt verder wel prima, behalve dat van de wonden. Echt wennen duurt wel een half jaar of langer. Maar goed je wilt je paard wel heel houden natuurlijk. Zijn er nog opties op deze stal? Bijv met 1 ander paard? Of bij een stel oude rustige paarden?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 23:49

Terug verhuizen. Een paard met veel wonden wil je niet.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 00:01

Ik zou ook zsm terugverhuizen, dit is duidelijk niet de juiste plek. Elke keer wonden en nu ook nog mank, hoe ver moet het dan komen? Gauw terug en gun je paardje rust, dat ze moeten wennen is normaal, maar dit is niet normaal en ook niet fijn voor je paard, die moet daar 24 uur per dag wonen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 00:11

Ik zou eerst eens kijken hoe ze aan de verwondingen komt..loopt ze zelf te etteren, hoewel dat meestal een ruinen ding is...of word ze bewust gevisieerd door 1 of meerdere paarden..kan je ze evt nog in een andere groep zetten? Wil de stalhouder mee denken in een oplossing?

milaluiks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 07:42

Het trainingsplekje is 40 minuten van ons vandaan dus het is wel een redelijk eindje. Maar dat heb ik met plezier over als ze daar meer op haar plek is en dan kan ik haar met een gerust hartje achterlaten want nu ben ik heel de tijd aan het stressen en hopen dat er niks ergs gebeurt.

Er is jammer genoeg geen andere optie op de plek waar ze nu staat. Alleen zetten kan wel maar mag ook niet voor een lange tijd van de staleigenaar... En ik zet haar liever ook niet alleen.

Ik ga vandaag een hele dag bij de paarden zitten en ze gewoon in oog houden zodat ik weet hoe en wat en wie. Dank jullie wel voor jullie reacties!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:32

De onstabiele kudde op deze plek, blijft dat zo? Want zo,ja dan zou ik het paard er weghalen. Zo, niet dan kun je het nog aan kijken. Goed idee om ze te observeren in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Elisa2 op 19-10-25 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannes2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 08:44

alle voor en nadelen afwegen en idd verhuizen heeft veel impact ,
doen wat u eigen
gevoel en eigen ogen en gemoedsrust aangeven
de wisseling van het jaar getij heeft ook veel invloed op het gedrag op dit moment

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:12

Is er, behalve onstabiele groep, veel anders aan de nieuwe plek vergeleken met de trainings plek?
Bijvoorbeeld van nacht op stal naar 24/7 buiten?
Misschien is er iets wat het paard niet fijn vind. Misschien komt het paard niet toe aan voldoende rust/slaap en wordt door vermoeidheid een brokkenpiloot.
Is jouw paard de enige die met wonden (klinkt heftig trouwens hoe je het omschrijft) staat of zijn er meer?
Is er iets in de wei waaraan de paarden zich kunnen bezeren of open schuren?
Is het mogelijk dat er wolven zijn in de omgeving en dat die onrust brengen?
Heeft je paard al een maatje in de groep of helemaal niet? En zijn de andere paarden ook weer van allerlei verschillende eigenaren?

Mogelijke oplossingen: finetunen wat je paard mist en wat je paard nodig heeft.
Proberen of er ruimte is op je huidige locatie het management aan te passen.

Als het niet gaat, zoals nu want wonden en manken, dat is totaal niet wat je wil, een paard dat op een trainingsstal stond is neem ik aan ohz en wil je natuurlijk heel en gezond houden.
Dus als het niet blijkt te kunnen lukken op huidige locatie, is het dan misschien een optie om terug te zetten op de trainingsstal, en van daaruit op zoek te gaan naar een stalling bij jou in de buurt met de voorzieningen die bij je paard passen?
Dan hoef je daarna met wat geluk nog maar 1 x te verhuizen.

Slim om te gaan observeren!
Het is heel goed en ook interessant om je paard en diens gedrag goed te leren kennen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 09:59

Heel eerlijk, als m’n paard kreupel is en open ligt door het toe doen van andere paarden was ik heel gauw wat anders gaan zoeken of terug gegaan naar haar vorige plek. De kudde is niet stabiel.

Ik reis 45 minuten voor mijn paard (enkele reis), maar ik ga met een gerust hart weg. Paard is happy= dus de baas ook. Dan maar een dag minder gaan, maar ik weet wel als ik kom dat het goed met hem gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 11:17

Als ze nog steeds, na 2 maanden, zo vaak verwondingen heeft dan is de kudde niet stabiel en kan het heel lang duren voordat er evenwicht is.
Ik zou terug gaan naar de vorige locatie.
Een stabiele kudde heeft na een paar weken de nieuwe gast meestal wel geaccepteerd.

Het kan aan diverse oorzaken liggen; te weinig hooiplekken, te veel paarden voor de locatie, te veel wisselingen in de kudde, en soms ook te weinig paarden, waardoor de nieuweling geen 'maatje' kan vinden etc.

Terug verhuizen en - zo nodig - op termijn een ander onderkomen zien te vinden. Maar eerst je paard weer in orde zien te krijgen.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 12:35

Ik zou ook teruggaan. Een stabiele kudde is zo belangrijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 13:24

Teruggaan.Anders loop je het risico straks een onherstelbaar kapotgetrapt paard te hebben. Mogelijk is het slechts 1 agressieveling in de groep waar je paard nu staat, maar dit kan zo niet doorgaan. Ver weg? Ik woon in een grote stad en heb altijd rond 1 uur reistijd enkele reis gehad naar mijn paard op het boerenland maar als hij goed staat dan geeft dat rust.