Paard jeuk aan ogen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

beestenfreak

Paard jeuk aan ogen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 16:08

Hallo,

Ik hoop dat er iemand met mij mee zou willen denken want ik weet het even niet meer.

Afgelopen maandag haalde ik de paarden van het land en was mijn paard niet in orde. Hij was steeds met zijn hoofd tegen zijn been aan het schuren, aan het kopschudden en aan het gapen. Zijn borst was bezweet en hij was duidelijk niet zichzelf, erg onrustig. Ogen en neus waren schoon, ogen ook niet rood of gezwollen. Hij gaf duidelijk aan dat hij jeuk had bij zijn neus maar vooral bij zijn ogen. Ik heb het een half uur aangekeken en om half 5 toch maar de dierenarts gebeld voor advies. Hij at wel gewoon, had geen koorts en net gemest dus ze zagen het niet als spoed (binnen openingstijden langskomen lukt niet meer) maar ik moest vooral bellen als het de volgende dag nog zo was.
Ik had mijn stalgenoten gevraagd om mij op de hoogte te houden, toen ik wegging stond hij wel gewoon hooi te eten en oogde normaal op af en toe hoofdschudden na.

Dinsdag was hij nog steeds wel jeukerig maar wel minder en oogde ook minder gespannen.
Woensdag appte een stalgenootje 's avonds dat hij raar deed, meteen naar stal gegaan en het was weer precies hetzelfde als maandag.

Donderdagochtend heb ik de dierenarts gebeld en die is eind van de ochtend langsgekomen. Toen ik op stal kwam oogde hij normaal, toen de dierenarts wilde kijken liet hij dit niet goed toe en leek hij bij aanraking toch nog wel veel jeuk te hebben. Hij heeft een beetje sedatie gekregen om goed te kunnen kijken maar ze heeft niet echt iets kunnen vinden, alleen wat rode puntjes op de slijmvliezen. Ze vermoedde dat het een allergische reactie zou kunnen zijn en heeft hem een spuit corticosteroïden gegeven in de hoop dat dit de jeuk wat zou verlichten. Ook heeft ze voor de zekerheid zijn traanbuizen doorgespoten omdat ik aangaf dat de jeuk vooral op die lijn leek te zitten.
's avonds ben ik nog een keer gaan kijken, de jeuk leek minder maar hij had één oog steeds dichtgeknepen en dat oog traande. Ook oogde hij suf en was zweterig bij zijn oren, verder geen koorts en hij at normaal.

Vrijdagochtend was zijn oog weer open en hij leek weer helemaal de oude, ook geen jeuk meer.

Vandaag kwam ik op stal en hij heeft toch weer jeuk. Minder dan eerder deze week maar het is toch weer terug. Hij oogt ook net niet helemaal zichzelf.

Extra info:
Hij staat op een paddock paradise met twee andere ruinen en twee merries, hij gaat overdag met de ruinen een paar uur het land op. Het lijkt erger te zijn als hij van het land komt, maar dinsdag kwam hij ook net van het land en leek de jeuk minder erg dan de dag ervoor.

Hij krijgt als voer oerbalans en een muesli van vitalstyle (active & protein), dit krijgt hij al bijna een jaar. Sinds een week of twee ben ik wat lucerne brok bij gaan geven (brok onderin de ton gegooid met restje muesli erbovenop dus het is nu nog een beetje gemengd), hij heeft in het verleden 'normale' luzerne gehad hier reageerde hij toen niet op. Ik ga tijdelijk de luzerne brok niet geven om te kijken of dat het is, de dierenarts leek dit onwaarschijnlijk.

Ik heb een vliegenmasker op gedaan om te kijken of dit helpt maar het lijkt geen verschil te maken. Veel of weinig zonlicht lijkt ook geen verschil te maken.

Uiteraard bel ik maandag weer de dierenarts als er geen verbetering is maar ik vroeg mij af of iemand dit herkent?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:43

Ik denk juist aan iets in de omgeving wat je paard in de ogen krijgt?
Planten, beesten. Middelen waarmee gespoten word, gif?
Zou denk ik op zoek gaan naar iets wat de irritatie kan veroorzaken, misschien nieuw hooi waar iets in zit?

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:46

Laatst bijgewerkt door office op 18-10-25 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 16:47

Misschien veroorzaakt door een oud nest van de processierups die uit een boom is gewaaid? Ik zie namelijk ook wel eens oude nesten in bermen (met eiken) op de grond liggen.
Of een wespennest in de grond ergens in de wei en daar een allergische reactie op?

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-25 18:17

office schreef:
[VN] Mysterieuze paardenziekte duikt op in Krimpenerwaard ik dacht hier aan .

Mijn merrie kreeg last van haar ogen door een anti klit spray als die uit regende .

Bedankt, deze symptomen herken ik gelukkig niet, geen wondjes of korstjes. Anti klit spray gebruik ik vrijwel nooit.

Gif zou in theorie kunnen, op het veld naast het land heeft maïs gestaan maar dat is een week of twee geleden geoogst. Afgelopen twee weken hebben er wel honderden ganzen gezeten maar het zou toch wat zijn als hij daar niet tegen kan :=
Rondje om het land gelopen en geen rare planten gezien, wel veel klaver maar dat staat er de hele zomer al.
De hooibaal was ook de voorgaande week al in gebruik, er is vandaag een nieuwe open gegaan misschien dat dat nog verschil gaat maken. Hij krijgt trouwens onverpakt hooi waar nog een gieter water overheen gaat als het in de bakken zit tegen het stof.
Gestoken door een beest heb ik inderdaad ook aan gedacht, we hebben een bijenkast op stal maar nooit eerder problemen mee gehad. We hebben ook geen grote bomen in de omgeving van land/paddock staan, in ieder geval geen eiken.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-25 18:28

Is dat mais ingekuild in de buurt ? Daar kan irriterend gas door ontstaan .