Zoekende naar een oplossing voor m’n paard. Ze schuurt elke keer haar hoofd open na het rijden. Waarom weet ik niet. Diverse hoofdstellen geprobeerd, neopreen beschermstukken, hoofd goed schoon maken na het rijden ivm zweetresten. Ook de dierenarts heb ik er al bij gehad, maar kwam niks uit. Heeft iemand hetzelfde of herkend soortgelijke problemen en kan mij helpen. Alle tips en suggesties wordt gewaardeerd!
Onze pony had er ook problemen mee. Wij hebben het hoofdstel toen zoveel mogelijk uitgekleed. Alleen het kopstuk met bit gebruikt en na het rijden het hoofd even borstelen of eventueel ook wassen. De combinatie van zweet en hoofdstel (leer of kunststof) irriteerde haar huid.
Ze schuurt haar hoofd kapot onder haar kin, onder de frontriem en bij de bakstukken. Dus bitloos rijden heeft geen meerwaarde, want dan houdt je deze plekken. Verder heeft ze geen andere plekken waar ze schuurt. En heeft ook geen last van eczeem.
Oke bedankt, dat lijkt dus alsof ze het of doet op het zweet of als contactallergie. Ik neem aan dat het hoofdstel van leer is? Wellicht kun je eens testen wat ze doet met een kunststof hoofdstel?
Schapenwol er tussen zou wellicht ook kunnen helpen, maar is misschien wat lastiger te realiseren.
Laat je haar na het rijden schuren? Aan een paal of aan haar been? Voor veel mensen is dit een gewoonte die ze toelaten wat je gemakkelijk kan afleren. Als ze veel zweten spoel ik trouwens het hoofd ook goed af zodat alle zweet weg is. Of schuurt ze in de stal/buiten?
Ze schuurt direct na het rijden niet. Waar ze daarna aan schuurt heb ik geen idee, of dit nu buiten is of in stal. Na het rijden maak ik bewust haar hoofd goed schoon, zodat er geen zweetresten meer achter blijven.
Heb je een foto van je paard met het hoofdstel om? Zit het misschien te strak dat het gaat irriteren en ze daarom schuurt als de boel los is? Ik vraag naar een foto omdat je toch best nog wel vaak ziet dat een hoofdstel niet goed past.
Inderdaad het zweet eraf sponzen na het rijden is het meest belangrijk. En dan goed drogen met een handdoek. De jeukende plekken kan je met een watje met alcohol schoonmaken. Dat helpt tegen de jeuk.
Met alcohol afdoen na het rijden, over hoeveel procent alcohol hebben we het dan? Dan gewoon bij de Kruidvat, of ergens anders halen?
Suzanne F.
Geplaatst: 12-10-25 18:17
Sabine_87 schreef:
Met alcohol afdoen na het rijden, over hoeveel procent alcohol hebben we het dan? Dan gewoon bij de Kruidvat, of ergens anders halen?
Ik deed na het rijden afsponzen en droogmaken met handdoek. Tijdens het poetsen maakte ik de plekjes schoon met een watje en alcohol, de puurste die er was dus 97% ofzo? Haalde ik bij de apotheek. Je kan ook de plekjes een keer wassen met hibiscrub of betadine.
Paard van mijn vriendin heeft dit ook gehad, waarbij uiteindelijk zijn hele hoofd open heeft geschuurd tot bloedens toe.
Dit had overigens niks te maken met het hoofdstel zelf. Maar wel met wisseling van het voer, de overgang naar winterhaar en het zweet verergerde dit. Ondanks het goed schoonmaken en schoonhouden.
Zij is wel overgegaan naar een halster met helemaal bont, dat hielp voor een groot deel. Daarnaast alleen schoonhouden met water, daarna weer droogwrijven met een handdoek en het hoofdstel goed schoonhouden.
Na het nemen van een biopt kwam eruit dat deze merrie allergisch is voor waarschijnlijk het kuil. En met hooi gaat dit goed.
Maar simpel is het in ieder geval niet, het heeft ook lang geduurd voordat het weer geheeld was.