Jaarlijkse enting twee-jarige zonder tetanus, probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Jaarlijkse enting twee-jarige zonder tetanus, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 19:53

Door een, laten we zeggen, miscommunicatie is mijn 2 jarige (2,5 officieel) vandaag voor haar jaarlijkse enting in plaats van influenza + tetanus enkel voor influenza geënt.

Nu ben ik wel bekend met de langere immuniteit voor tetanus en het kunnen overslaan van een jaar (of twee) maar zelf wou ik daar op deze leeftijd nog niet aan.
Ze is wel correct geënt hiervoor, en zowel de entende arts als een second opinion geven aan dat het zou moeten kunnen, wellis waar niet heel enthousiast.

Nu vraag ik me af, hoe denken jullie erover? :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:13

Paard heeft de volledige 3-traps basis gehad in het eerste jaar en is daarna nog 1x met de herhalingsenting met de combi geënt? Dan kan je prima om de 2 jaar tetanus doen, want dan zit de basis er gewoon netjes in.
Je kunt zelfs na de 3-traps basisset gewoon door gaan met om het jaar tetanus.
Kwalijk dat 2 DA's die basale immunologische kennis niet hebben.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-10-25 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:14

Miscommunicatie en eigen inzicht en wensen. Tjsa. Als je het echt anders wil: laat third opinion langskomen. Ziet natuurlijk in het paspoort dat Influenca wel gezet is, met datum erbij. Dus succes ermee.

Of "sportgebonden" dierenarts benaderen. Doen minder moeilijk, als ze hetzelfde denken als jij. Die hebben ladders met eigen sport er in.
Laatst bijgewerkt door Dedikley op 10-10-25 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Oehlala

Re: Jaarlijkse enting twee-jarige zonder tetanus, probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:17

geen enkel probleem. je zou kunnen titeren, of gewoon de volgende keer de dubbele enting weer zetten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:32

Er is geen reden om tetanus ieder jaar te doen als de basis op orde is, dus ik zie het probleem niet echt.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 20:46

Dedikley schreef:
Miscommunicatie en eigen inzicht en wensen. Tjsa. Als je het echt anders wil: laat third opinion langskomen. Ziet natuurlijk in het paspoort dat Influenca wel gezet is, met datum erbij. Dus succes ermee.

Of "sportgebonden" dierenarts benaderen. Doen minder moeilijk, als ze hetzelfde denken als jij.

Ik heb dit bericht nu een paar keer gelezen maar snap niet zo goed wat je wilt zeggen en waarom een sportarts hier anders mee om zou gaan?

@Ibbel, bedankt! Misschien druk ik me verkeerd uit, beide artsen/assistenen geven aan dat het oké is, maar dus niet echt enorm enthousiast :o Daar lees ik in mijn irritatie misschien wat te veel twijfel in, wat niet echt terecht is dus.

Tja zoals ik al zei, ik ben wat geïrriteerd over de gang van zaken (niet mijn vaste da, matige communicatie hierover) en zoek misschien wat bevestiging daarin. Het is in elk geval fijn dat het geen kwaad lijkt te kunnen, ik had het liever aan de hand gehad bij een ouder paard dan had ik wat minder getwijfeld.
Rest me nu alleen een belletje om even de teleurstelling in de gang van zaken te bespreken :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 20:56

Meer enten dan nodig is volgens de „standard if care“ in de kliniek waar ze werkzaam zijn, is in principe ook geen handeling die je automatisch van een dierenarts mag verwachten. Ik weet al jaren niet beter dat de huidige standaard nu om de 2 jaar is. De leeftijd is daar niet zo relevant bij.

Maar je kunt toch alsnog om een extra prik vragen als je daar geruster onder bent,

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 21:19

Als dat gecommuniceerd is is het prima, of is er de ruimte om te overleggen. In mijn ervaring heb ik de afgelopen 17 jaar (denk ik) mijn paarden altijd voor beide geënt. Heb wel eens gekeken naar tetanus wisselend maar dat was toen niet de standaard en daarna geen discussie meer over gehad als ik belde voor een afspraak of de enting gezet werd.

In dit geval heb ik samen met een stalgenoot geënt bij haar da. Het andere paard zou de enkele krijgen, maar die was dit jaar toch toe aan de combi, en voor de mijne zou al de combi krijgen. Andere heeft nu (terecht) de combi gekregen en de mijne zonder overleg de enkele. We kwamen er pas achter toen de rekening binnen kwam.

Ik heb mijn eigen da gebeld om te weten of het geen kwaad kan gezien haar jonge leeftijd, was ze ouder geweest had ik meer durven vertrouwen op mijn basis immunologie kennis, ik ken de exacte details mbt paarden niet zo.

Zoals ik zei, ik irriteer me wat aan de gang van zaken en communicatie, maar ik ben nu zelf ook weer up to date rond tetanus bij paarden :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:28

RianneH schreef:
Het is in elk geval fijn dat het geen kwaad lijkt te kunnen, ik had het liever aan de hand gehad bij een ouder paard dan had ik wat minder getwijfeld.

Vaccinatie werkt in principe heel simpel.
Je geeft een dot 'nep' ziekteverwekkers (of in het geval van tetanus, een dot onschadelijk gemaakt tetanusgif). Daar reageert het lichaam op met antilichamen en geheugencellen maken. De eerste voorraad antilichamen geven ongeveer 60-70 % bescherming, meestal.
Na een aantal weken geef je een tweede dot 'nep' ziekteverwekkers. Dat levert weer een voorraadje antilichamen op, en de geheugencellen die bij de eerste vaccinatie zijn gemaakt, reageren ook door er nog meer antilichamen te maken én meer geheugencellen. Nu komt de voorraad antilichamen op boven de 100% bescherming. Bij een volgende vaccinatie wordt de voorraad antilichamen nog een beetje extra opgekrikt, tot nog verder boven de 100%.
In de loop van de tijd 'verlopen' de antilichamen. Bij influenza zakken ze ongeveer binnen een jaar naar zo'n 80-90% terug, bij tetanus zakken ze pas na 3-4 jaar onder de 100%.

Of een paard ouder of jonger is, maakt dus niet uit bij om het jaar vaccineren tegen tetanus. Die voorraad is op orde. Bij jaarlijks vaccineren tegen tetanus en dus bij nog ruim voldoende antilichamen breken de aanwezige antilichamen het vaccin ook deels af - je krijgt dus eigenlijk minder 'verse' antilichamen voor je geld. De voorraad blijft wel ruim op peil, maar wordt bij vaker vaccineren niet 200% of 300%.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:30

Dat kan echt prima. De meeste mensen enten gewoon jaarlijks beide omdat dat nog een beetje de norm is, maar een netjes gevaccineerd paard met de basis op orde kan prima een jaartje tetanus overslaan. Ik zie dat je haar schrijft, dus ik ga er vanuit dat er geen castratie in het vooruitzicht ligt, dus dit moet gewoon goed komen als je m volgend jaar gewoon weer influenza + tetanus geeft.

Als je écht twijfelt kan je laten titeren. Dat kost de wereld niet.
En anders laat je nog een keer de combinatie vaccineren. Dat kan ook prima.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:36

Ik doe tetanus elke 2 jaar. Dus het ene jaar enkel influenza en het andere jaar de combi. Tetanus hoeft echt niet elk jaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:51

Hier wordt tetanus altijd om de 2 jaar geënt. Heel vroeger inderdaad jaarlijks.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 21:53

Dank voor de discussie dames!

Mijn redenering achter jong vs oud ligt aan het idee dat een ouder paard al langer jaarlijks geënt is tegen tetanus en een groter reservoir geheugencellen zou kunnen hebben, en daarmee veiliger een ronde over kan slaan.

Als ik dan nu zo lees, het is al vaker de standaard om om het jaar te enten en de entingen die ze al gehad heeft zijn voldoende om ruim beschermd te zijn maak ik me al minder druk om de bescherming. Heb geen wilde plannen met d’r en het is idd een merrie, maar jonge paarden halen soms ook gekke dingen uit, en tetanus is gewoon te voorkomen dus wil geen onnodig risico lopen.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:04

Als je zeker wil weten of ze beschermt is tegen tetanus kan je altijd de tetacheck doen, dan weet je het zeker.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:08

RianneH schreef:
Dedikley schreef:

Of "sportgebonden" dierenarts benaderen. Doen minder moeilijk, als ze hetzelfde denken als jij.

Ik heb dit bericht nu een paar keer gelezen maar snap niet zo goed wat je wilt zeggen en waarom een sportarts hier anders mee om zou gaan?

@Ibbel, bedankt! Misschien druk ik me verkeerd uit, beide artsen/assistenen geven aan dat het oké is, maar dus niet echt enorm enthousiast :o Daar lees ik in mijn irritatie misschien wat te veel twijfel in, wat niet echt terecht is dus.

Bij ons op stal kwam vroeger een veearts, hij was eerder een allround paardenhulpmiddel, die zijn hele praktijk binnen de drafsport had, en die zag zaken toch echt anders dan particuliere hobbypaarden houders en hun dierenartsen. Had ook met export te maken, en vereisten voor vervoer etc.

Tja zoals ik al zei, ik ben wat geïrriteerd over de gang van zaken (niet mijn vaste da, matige communicatie hierover) en zoek misschien wat bevestiging daarin. Het is in elk geval fijn dat het geen kwaad lijkt te kunnen, ik had het liever aan de hand gehad bij een ouder paard dan had ik wat minder getwijfeld.
Rest me nu alleen een belletje om even de teleurstelling in de gang van zaken te bespreken :=

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:08

Jessix schreef:
Hier wordt tetanus altijd om de 2 jaar geënt. Heel vroeger inderdaad jaarlijks.

Dat dus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:16

Hier ent ik ook tetanus om de 2 jaar.

DoretteK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 22:32

Mijn dierenarts is sinds twee jaar ook overgestapt op om het jaar enten voor tetanus. Daarvoor was het altijd combi.

Helemaal prima wat mij betreft, als het niet nodig is dan is het niet nodig :)