Wat is de beste weerstandsbooster?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

okdoei

Wat is de beste weerstandsbooster?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 20:09

Hoi hoi.

Mijn lieve Arabische merrie van 24 jaar oud is opzich goed in conditie maar ik merk dat ze wat weerstand mist. Ik wil haar graag voor de winter een extra boost geven.

Problemen:
- sinds kort rotstraal, wordt nu een week behandeld en verbetert zeker
- afgelopen week 2 kiezen getrokken en haar gebit.

Wat krijgt ze nu:
Ze staat overdag op de wei en ‘s nachts op stal. Uiteraard wordt de wei steeds minder dus krijgt ze hooi bij. Hooi gaat nu even minder makkelijk door het verwijderen van 2 kiezen.

- halve schep subli seniores priores
- halve schep havens senior crumbs
- halve schep havens green vet
- 2 grote handen hartog grasmix
- maatbekertje hartog vitamine brok

Er hangt een grote witte liksteen maar hier doen ze eigenlijk niks mee.

Ze hoeft eigenlijk niet aan te komen in gewicht, maar zou haar graag ondersteunen met vitaminen/mineralen.

Ik hoor graag jullie tips!

snorkel1986

Re: Wat is de beste weerstandsbooster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:46

Bij de welkoop heb je vloeibare vitamine stoot in een flesje.. dat een idee ( of in spuit bestellen online)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 20:56

Ik heb van Pavo de health boost gegeven na een flinke long ontsteking. Ze liep al wat langer te kwakkelen met haar gezondheid en moet echt zeggen dat ik echt wel verschil merkte. Vacht werd beter en minder dof, snotneus was binnen een week weg en was allround minder chagrijnig.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:37

Herbimals Silsterk - D-tails https://share.google/2UmFh2IjMCOtHDtuL

Ik gebruik deze als weerstandsbooster voor mijn dieren en mezelf. Werkt super.Heeft wel door de tea tree een sterke geur, dus ze lusten het niet allemaal meteen maar de meesten pakken het wel op een stukje witbrood.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:45

Je geeft altijd vitaminebrok, dus dat zou genoeg moeten zijn. Ik kocht die vitaminestoten ook altijd, maar het schijnt zonde van je geld te zijn. Het is beter om elke dag te geven, maar dat doe je dus al. Met alle kwaaltjes en zijn leeftijd moest ik eerlijk gezegd wel aan PPID denken. Heb je hem daar al eens op getest? Anders is het nu de goede periode en kan je met korting op PPID laten testen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 21:56

snorkel1986 schreef:
Bij de welkoop heb je vloeibare vitamine stoot in een flesje.. dat een idee ( of in spuit bestellen online)

Farmovit. Een booster die je een aantal dagen achter elkaar geeft. Ik heb wel het idee dat t werkt. Hardnekkige mok dat met zalfjes niet mindere ging na zo'n kuurtje weg. Toeval of? K geef ze een kuurtje van 3 dagen als ik het idee heb dat ze het nodig hebben. Pas weer met start verharen en een kuchje dat rond ging ook gegeven.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 22:09

snorkel1986 schreef:

Ik heb dus gelezen dat die vitaminespuit niets voor je paard doet, vandaar dat ik dacht, ik gooi hem hier eens!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 22:10

Kidde schreef:
Je geeft altijd vitaminebrok, dus dat zou genoeg moeten zijn. Ik kocht die vitaminestoten ook altijd, maar het schijnt zonde van je geld te zijn. Het is beter om elke dag te geven, maar dat doe je dus al. Met alle kwaaltjes en zijn leeftijd moest ik eerlijk gezegd wel aan PPID denken. Heb je hem daar al eens op getest? Anders is het nu de goede periode en kan je met korting op PPID laten testen.

Ik heb haar een aantal jaar terug laten testen toen de shet die er bij stond bevangen raakte. Toen was er niets aan de hand.

Ik merk eigenlijk geen klachten, voor nu eigenlijk alleen de rotstraal wat ze nu ook voor het eerst heeft.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-25 22:11

Tancreda4 schreef:
snorkel1986 schreef:

Farmovit. Een booster die je een aantal dagen achter elkaar geeft. Ik heb wel het idee dat t werkt. Hardnekkige mok dat met zalfjes niet mindere ging na zo'n kuurtje weg. Toeval of? K geef ze een kuurtje van 3 dagen als ik het idee heb dat ze het nodig hebben. Pas weer met start verharen en een kuchje dat rond ging ook gegeven.

Oh dat klinkt wel als iets wat het proberen waard is! Thanks!

nastyexplosive

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:19

Ik gebruikte vanaf het najaar voor mijn senior Arabier altijd de Hilton Herbs Mud defender. Officieel bedoeld tegen mok om vanbinnen uit te ondersteunen. Daar hielp het ook echt tegen! Maar verder deed ze het er super op, ook qua vacht hoeven. Voor rotstraal gaf ik ook nog silicium, werkte super maar dat heeft best lang tijd nodig (net als biotine). Agradi heeft de Hilton Herbs, wel duur helaas
https://agradi.nl/products/hilton-herbs-mud-defender

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:23

Geperste brandnetelbrok kan goed helpen. Om de 6 weken even een stopweek om de werking goed te houden. Je zou nog in een extra natte/koude week geperste echinacea brokken kunnen geven (1 tot 2 weken). Ik haal dit bij de Baroen. Hoeveelheid in het begin langzaam opbouwen want brandnetelbrok werkt ontgiftend en dit kan bultjes veroorzaken als je te veel in 1 keer start.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 22:58

Ik geef mijn ruin van 30 al een paar jaar Echinaforce druppels voor mensen.Het is even een werk om de druppels uit te tellen, maar de weerstand van mijn ruin is veel beter geworden.Geen mok en snottebellen meer.
Ik geef het elke dag door zijn slobber.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 23:27

Britta31 schreef:
Ik geef mijn ruin van 30 al een paar jaar Echinaforce druppels voor mensen.Het is even een werk om de druppels uit te tellen, maar de weerstand van mijn ruin is veel beter geworden.Geen mok en snottebellen meer.
Ik geef het elke dag door zijn slobber.

Je kan echinacea ook in originele vorm halen, bij veel paardenwinkels bv kramer heeft het puur.
Makkelijker te doseren en er zit geen alcohol in. In de echinaforce van A vogel zit 65% alcohol, dus dat is best wat als je kijkt naar het aantal druppels die je per gewicht moet geven dagelijks.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 06:44

okdoei schreef:
Kidde schreef:

Ik heb haar een aantal jaar terug laten testen toen de shet die er bij stond bevangen raakte. Toen was er niets aan de hand.

Ik merk eigenlijk geen klachten, voor nu eigenlijk alleen de rotstraal wat ze nu ook voor het eerst heeft.

Het kan helaas in een paar jaar veranderen natuurlijk... De rotstraal is m.i. wel een symptoom. En dat haar gebit verslechterd is ook. Je zou het altijd voor de zekerheid nog een keer kunnen laten uitsluiten :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 07:53

Op zich geef je genoeg waar vitamine in zit…
Kan zijn dat als je een andere vitaminesupplemant er bij gaat geven dat dat juist dan teveel gaat worden.
Zou ik niet doen.

Uit ervaring weet ik dat rotstraal vaker voorkomt als ze op stal staan en dat de manier van bekappen invloed kan hebben.
Ik zou het dan eigenlijk daar in gaan zoeken.
Staat ze op vlas?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:04

Senioren nemen vaak minder makkelijk alles op, dan is een hogere dosering soms noodzakelijk. Er zijn balancers specifiek voor senioren gemaakt, die zou je eens kunnen proberen. Ook kun je je huidige balancer in de verharingsperiode wat overdoseren ipv een vitaminesupplement nog extra geven.
1 maatbekertje is 175 gram, dat is de hoeveelheid voor een C-pony. Ik zou dat eens ophogen naar 2 maatbekertjes (350 gram), want 175 gram is sowieso al te weinig om aan de dagelijkse hoeveelheid te komen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:45

Daihyo schreef:
Senioren nemen vaak minder makkelijk alles op, dan is een hogere dosering soms noodzakelijk. Er zijn balancers specifiek voor senioren gemaakt, die zou je eens kunnen proberen. Ook kun je je huidige balancer in de verharingsperiode wat overdoseren ipv een vitaminesupplement nog extra geven.
1 maatbekertje is 175 gram, dat is de hoeveelheid voor een C-pony. Ik zou dat eens ophogen naar 2 maatbekertjes (350 gram), want 175 gram is sowieso al te weinig om aan de dagelijkse hoeveelheid te komen.

Als de vitaminebrok het enigs was, dat TS voert naast ruwvoer, is dat wel een logische gedachte.
Maar TS voert niet alleen de vitaminebrok, in de Havens Green Vet zitten ook vitaminen en mineralen net als in de Senior Crumbs.
Dus met een vol maatbekertje als aanvulling zou je normaal gezien een eind moeten komen.

Ik zou eerder kijken naar een andere vitaminebrok of balancer. Het ene paard doet het beter op de ene, het andere beter op een andere.

De Hartog vitaminebrok ken ik niet, maar ik weet dat die van mij absoluut slechter werd van Marstal Force, terwijl anderen hun paard nog nooit zo glimmend en goed in het velletje hebben gehad op diezelfde Marstal Force.

Het topic over balancers en vitaminebrokken is wat dat betreft een leerzaam topic om eens te lezen wat je zou kunnen proberen in plaats van de Hartog vitaminebrok.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 08:48

Ja maar met maar een halve schep nog steeds niet voldoende.

Maar andere balancer is zeker een goede optie. En dan zou ik echt kijken naar een seniorvariant. Die zijn vaak hoger gedoseerd. Agrobs seniormineral bijvoorbeeld, maar er zijn er meer.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-25 10:00

ellepel schreef:
Op zich geef je genoeg waar vitamine in zit…
Kan zijn dat als je een andere vitaminesupplemant er bij gaat geven dat dat juist dan teveel gaat worden.
Zou ik niet doen.

Uit ervaring weet ik dat rotstraal vaker voorkomt als ze op stal staan en dat de manier van bekappen invloed kan hebben.
Ik zou het dan eigenlijk daar in gaan zoeken.
Staat ze op vlas?

Ze staat inderdaad op vlas. Sinds we haar hebben wat al bijna 20 jaar is. Ze staat eigenlijk sinds ze hier aan huis staat wat ongeveer 15 jaar is schat ik, ‘s nachts binnen en van ongeveer 9.00 tot dat het donker wordt buiten.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 10:35

okdoei schreef:
Kidde schreef:

Ik las je OP en moest ook direct aan PPID denken. Leeftijd, rotstraal, dip in de weerstand. Dit zijn precies de symptomen waarom ik mijn paard 2 weken geleden heb laten testen en waar een positief resultaat uit kwam. Het is nu wel echt het moment om te testen en de kosten vallen echt mee, ik heb €85,- betaald vanwege de korting. Mijn paard staat nu sinds 2 dagen op een half pilletje.

Qua bijvoeren; ik geef sinds een ruime week Pavo Health Boost bij. Te kort om te zeggen of het al resultaat heeft, maar ze eet het wel graag.