Ik denk erover na op biergist te geven aan mijn nieuwe pony met onregelmatige consistentie van mest. Hij heeft vroeger bij zijn vorige eigenaar een aantal keer koliek gehad (al lang geleden, weet er het fijne niet van) en wil graag iets preventief geven. Hij krijgt nu een balancer van metazoa en gut & gastro muesli van vitalstyle. Hij doet het hier goed op voor de rest, maar zijn mest kan wel wat beter.
Ik heb even een vergelijking gemaakt tussen de populairste merken. Altijd o.b.v. de grootste/voordeligste verpakking en voor een gemiddeld groot paard.

Wat me opvalt is dat die van de Epplejeck de hoogste CFU bevat en 1 van de goedkoopste is. Kan dat wel kloppen of heb ik een foutje gemaakt? Het verschil in CFU is wel heel groot i.v.m. de andere. Ondanks dat er lijnzaad aan toegevoegd is, is deze nog steeds het voordeligste.
Bij die van horseflex en kramer staan geen CFU vermeld, ook niet dat het levende gisten zijn. Deze hebben dan weer minder mijn voorkeur. Ze hebben wel identiek hetzelfde percentage ruwe eiwit (46%), zou dit hetzelfde product zijn? Dan is die van kramer wel goedkoper.
Welk merk geven jullie en merken jullie verschil in de mest?
Ik hoor graag jullie ervaringen