Ervaringen cornage operatie gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Capriootje

Ervaringen cornage operatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-25 14:08

Hi allemaal,

Mijn paard wordt volgende week geopereerd aan cornage en naast alle informatie op internet ben ik benieuwd of er mensen zijn met (recente) ervaringen met de operatie zelf, het herstel en de resultaten.

Mijn paard is een 5 jarig springpaard van 1,77 groot, een paar maanden geleden begon ik hem te horen tijdens het springen. In een parcours voornamelijk. Verder hoorde je hem eigenlijk niet tijdens een normale training of buitenrit. Toch zat het mij niet lekker dus heb ik onderzoek laten doen. De laatste tijd werd het ook wel erger en hoorde ik hem al sneller na 10 rondjes arbeidsgalop bijvoorbeeld. Een bronchoscopie in stilstand gaf de diagnose maar afgelopen week hebben we dat onderzoek ook rijdend gedaan op de kliniek. Echt mega interessant en dus weet ik 100% dat hij er bij een flinke galop/inspanning last van heeft qua zuurstof toevoer en dus ook de keuze gemaakt om te opereren.

Alle ervaringen zijn welkom, zowel positief als negatief. Tips voor de herstelperiode uiteraard ook :j

Elisa2

Re: Ervaringen cornage operatie gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-25 21:57

Ken maar een paard die deze operatie heeft gehad in het buitenland en die was er vrij vlot van hersteld en nooit meer last gehad.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 14:49

Elisa2 schreef:
Ken maar een paard die deze operatie heeft gehad in het buitenland en die was er vrij vlot van hersteld en nooit meer last gehad.

Fijn om te lezen! Dankjewel voor het delen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 23:45

Ik heb vroeger geleerd dat een paard na een cornageoperatie nooit meer kan hinniken... alleen een hees hijgend geluid nog.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 06:18

Ik heb 1 ervaring paard had een a typische Cornage (de rechterkant ). Operatie moest een keer over want onvoldoende resultaat.Maar beter zo als in een keer te strak want dan heb je meer kans op verslikken enzo. Eventueel kon er daarna nog wat gelazerd worden maar dat was niet meer nodig.Wel goed resultaat uiteindelijk.
Een verlamming van de rechter stemband heeft vaak een andere oorzaak als “ normale “ cornage meen ik me te herinneren.
Maar dit was het paard van een kennis niet de mijne.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 07:20

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vind het wel interessant om te volgen.
Wanneer is de operatie precies? Ben wel benieuwd hoe het gaat en of het uiteindelijk helpt!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 11:15

Zoolgangster schreef:
Ik heb vroeger geleerd dat een paard na een cornageoperatie nooit meer kan hinniken... alleen een hees hijgend geluid nog.

De arts vertelde inderdaad dat zijn hinnik geluid iets anders zal klinken. Hoe verschilt per paard geloof ik. Het is wat het is, paard is geen giller of hinnikt niet echt veel dus dat nemen we voor lief.

office schreef:
Ik heb 1 ervaring paard had een a typische Cornage (de rechterkant ). Operatie moest een keer over want onvoldoende resultaat.Maar beter zo als in een keer te strak want dan heb je meer kans op verslikken enzo. Eventueel kon er daarna nog wat gelazerd worden maar dat was niet meer nodig.Wel goed resultaat uiteindelijk.
Een verlamming van de rechter stemband heeft vaak een andere oorzaak als “ normale “ cornage meen ik me te herinneren.
Maar dit was het paard van een kennis niet de mijne.

Bij mijn paard is het de linkerkant inderdaad, de meest voorkomende zei de arts wel. Wel balen zeg dat de operatie nog over moest, dat zou ik echt wel heel naar vinden :x Wel fijn te lezen dat het resultaat goed was!

Lizz schreef:
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik vind het wel interessant om te volgen.
Wanneer is de operatie precies? Ben wel benieuwd hoe het gaat en of het uiteindelijk helpt!

Dat wil ik best delen hoor! Ik vind het zelf best spannend allemaal, vooral dat hij ook een week op de kliniek moet blijven enz. :knuffel: Dinsdagmiddag moet ik hem brengen en dan is woensdag(ochtend) de operatie. Ik neem aan dat ze bellen zodra hij goed uit de narcose is maar ik ga ze morgen nog even bellen met wat vragen die in mijn hoofd spoken.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 12:05

MIjn eigen ervaring is was niet goed met mijn eigen paard, maar dat had niks met de cornage operatie te maken, maar helaas met de recoverym(had dus met alle operaties kunnen gebeuren). De operatie an sich was goed gelukt, op dat moment iig. Verder verloop heb ik niet meer, want we hebben haar moeten laten gaan...

Inmiddels heb ik er een paar meegemaakt, worden nu eigenlijk allemaal staande gedaan bij de meeste klinieken en bijna niet meer onder algehele anesthesie, mits het paard het onder staande sedatie echt niet accepteert natuurlijk.
Doen ze alleen een Tie Back of ook een Nerve Graft? Vaak afhankelijk hoeveel spier er nog aanwezig is en hoe goed dat deze nog functioneert. De paarden die ik meegemaakt heb krijgen eigenlijk allemaal standaard ook een laserbehandeling. Soms heb je complicaties -> Verslikken, slokdarmobstructie, seroma of een implantaat wat aan de wandel gaat. Maar overal is meestal wel een oplossing voor, al zorgt dat natuurlijk wel voor extra zorgen en kosten. Grootste gedeelte gaat gelukkig goed en gaan snel weer naar huis.
Qua voeren is het wel wisselend wat ze aanraden. Met mijn merrie zou ik alles vanaf de grond moeten voeren, de paarden die ik nu meemaak moeten allemaal hoog gevoerd worden. Dus zou dan even dubbel checken bij de chirurg wat hun aanraden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 16:59

Danmaarzo schreef:
MIjn eigen ervaring is was niet goed met mijn eigen paard, maar dat had niks met de cornage operatie te maken, maar helaas met de recoverym(had dus met alle operaties kunnen gebeuren). De operatie an sich was goed gelukt, op dat moment iig. Verder verloop heb ik niet meer, want we hebben haar moeten laten gaan...

Inmiddels heb ik er een paar meegemaakt, worden nu eigenlijk allemaal staande gedaan bij de meeste klinieken en bijna niet meer onder algehele anesthesie, mits het paard het onder staande sedatie echt niet accepteert natuurlijk.
Doen ze alleen een Tie Back of ook een Nerve Graft? Vaak afhankelijk hoeveel spier er nog aanwezig is en hoe goed dat deze nog functioneert. De paarden die ik meegemaakt heb krijgen eigenlijk allemaal standaard ook een laserbehandeling. Soms heb je complicaties -> Verslikken, slokdarmobstructie, seroma of een implantaat wat aan de wandel gaat. Maar overal is meestal wel een oplossing voor, al zorgt dat natuurlijk wel voor extra zorgen en kosten. Grootste gedeelte gaat gelukkig goed en gaan snel weer naar huis.
Qua voeren is het wel wisselend wat ze aanraden. Met mijn merrie zou ik alles vanaf de grond moeten voeren, de paarden die ik nu meemaak moeten allemaal hoog gevoerd worden. Dus zou dan even dubbel checken bij de chirurg wat hun aanraden.

Bedankt voor je ervaring. Jeetje wat naar zeg dat de jouwe aan de operatie zelf bezweken is. Echt een nachtmerrie.

Volgensmij alleen de tie back maar dat zal ik nog navragen hoe en wat precies. Voor zover ik nu meegekregen heb moet hij wel onder volledige narcose maar ik ga checken of ze het ook staand doen op deze kliniek. Laser hebben ze niks over gezegd tot nu toe. Voer enz zal ik ook navragen inderdaad. Ik denk dat ik dinsdag de meeste informatie nog krijg maar het zijn goede vragen om te stellen. Bedankt!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 17:53

Als het een milde cornage is kan het zelfs met alleen laserchirurgie. Het paard kan dan blijven staan en hoeft geen volledige narcose. Je hebt dan ook geen wond en uiteraard geen litteken aan de buitenkant want het gaat via de neus.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 13:00

Het is geen milde cornage helaas maar best een ernstig stadium. De arts zei duidelijk dat ze 2 incisies maken en diegene onder de kaak laten ze ook open voor de eerste dagen. De andere sneede zal wel gehecht worden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-25 17:55

Afgelopen woensdag zou de operatie zijn maar in verband met een spoed (koliek operatie) hebben ze geen tijd gehad om hem ook nog te opereren. Ik heb hem vanmiddag opnieuw gebracht en nu staat hij voor morgen op de agenda. Blijft spannend :o

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-25 23:02

Succes morgen!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 01:05

Succes vandaag!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:07

Zal duimen, hopelijk verloopt alles voorspoedig!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 09:12

Succes vandaag!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-25 16:17

De operatie is geslaagd! Om 12.45 werd ik gebeld dat hij goed en wel weer in zijn stal stond. Net ben ik even langs gegaan. Nog beetje groggy van de narcose maar verder was die alert en kreeg hij net weer hooi (in een net). Hij begon meteen te eten, oké nog kleine hapjes en wat onwennig maar hij doet het erg goed gelukkig <3

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 17:26

Wat een fijn bericht! Hopelijk snel mee naar huis.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 11:16

Update: Het gaat heel goed gelukkig! De open wond is wat groter als normaal omdat de chirurg er niet goed bij kon maar ze zijn heel tevreden over hoe het heelt. Er komt weinig rotzooi uit, hij hoest niet (verslikken) en heeft weer praatjes genoeg. Ondanks dat hij boxrust niet gewend is gedraagt hij zich keurig. De stal dames zijn al helemaal gek van hem en stappen met hem als hij onrustig is en geven hem slobber omdat hij het biks nog niet zo goed eet. Goede zorgen dus <3 Zelf stap ik ook nog met hem maar het is fijn dat zij hem er ook al een keer uithalen.

Vanaf vandaag is hij van de AB en pijnstillers af. Mocht het nodig zijn geven ze hem nog wel pijnstillers dus dat hoor ik vanmiddag weer even. Als het zo doorgaat qua wond genezing mag hij maandag of dinsdag mee naar huis.

Afbeelding

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 12:42

Dat is fijn!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:10

Fijn dat het goed gaat met de knapperd!

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-25 11:05

Ik zal hier nog even een update plaatsen voor wie er later nog op zoek naar is bijvoorbeeld.

Het herstel gaat super goed. De wond geneest erg mooi en 0 last van complicaties waar ik wel voor gewaarschuwd was. Maandag is er een controle scopie gedaan en ook dat zag er allemaal keurig uit en de chirurg is erg tevreden. Dat was ook het groen licht voor naar huis. Helaas heb ik door het extreem natte weer besloten om hem tot en met vandaag nog daar te laten. Ik wist niet hoe ik het thuis moest managen en de wond is nog wel open en mocht echt niet te nat worden nog. Thuis de hele dag op stal terwijl zijn vriendjes buiten staan vond ik ook niet erg eerlijk :n

Gisteren merkte ik dat hij het echt spuugzat is daar. De artsen kunnen hem amper meer pakken omdat hij weet wat ze gaan doen en het hele dag op stal staan is hij gewoon niet gewend. Hij eet niet zo goed en is onrustig. In overleg met de arts gaat hij nu vandaag lekker mee naar huis. Ik heb een klein weitje afgezet, dit is wel nat maar te doen voor paar uurtjes per dag met zijn shetlander vriendje. De paddocks zijn droog maar zand is helaas echt nog geen optie tot de wond helemaal gesloten is. Hopelijk is het snel goed dicht en kan hij gewoon weer bij de rest in een deel van de grote paddock. Voorlopig mag hij echt nog niet te druk doen dus een uitdaging :Y)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:57

Dank je voor de update, hopelijk geneest de wond snel, je paard zal wel blij zijn niet meer op stal te staan.