Paard niet 100%, spier of iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Paard niet 100%, spier of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-25 21:01

Hallo,

ik open dit topic voor raad en advies, om deze te overleggen met de DA.
Paard is al reeds onderzocht, maar wie weet herkent er iemand hier iets in en komen er bruikbare tips voorbij :)
Excuus voor het lange verhaal, ik hoop dat dit helpt om een volledig beeld te schetsen :o

Mijn paard is een 8 jarige warmbloed ruin. Sinds zijn 3 jaar in mijn bezit.
Hij wordt vooral dressuurmatig getraind. Eigenlijk heb ik hem altijd gemiddeld zo'n 3 keer per week getraind. Maar door operatie's van mijn kant, heeft hij al vaak lange vakanties gehad :+
Ik kocht hem als 3 jarige met de kont goed de lucht in, in de hoop dat dit nog zou bijtrekken. Helaas is dit niet gebeurd en staat hij nog altijd overbouwd. Ook heeft hij weinig bespiering op de bovenlijn en krijg ik dit niet getraind?

In 2023 had hij zich geblesseerd door de trailer (uitgegleden op de klep) met een paar dagen een gezwollen pees als gevolg. Maar hij bleef wat aanmodderen qua beweging, uiteindelijk gingen we naar de kliniek. Niets te vinden, verder trainen was de boodschap. Tot ik een keer over 1 balkje draafde en hij opeens kreupel was, alsof er iets "in zijn rug was geschoten".
Dus terug naar de kliniek, weer helemaal onderzocht, naar een andere kliniek voor scintigrafie gegaan omdat de DA niet wist waar te zoeken. Daar kwamen een paar hotspots uit maar niets groots, dit is dan geïnfiltreerd en zijn SI is ook op de echo gegaan. Daar was een minimale afwijking, dus hier ook een infiltratie.

Ik werd iets erna zwanger en door complicaties mocht ik niet meer paardrijden. Paard is toen bijna een jaar niet meer gereden geweest. Wel heb ik hem zo lang mogelijk blijven longeren en grondwerk gedaan. Ook een hele reeks aquatraining gedaan.
Hij is nu bijna een jaar terug aan het werk, al was dat de eerste maanden op een zeer laag pitje.
het laatste half jaar werd het regelmatiger (zo'n 3 keer per week). Soms heb ik ritten dat hij enorm fijn en gemakkelijk gaat, maar soms heb ik lastige ritten. Mijn voornaamste probleem is zijn balans, aan de longe valt hij aan beide kanten naar binnen. Onder het zadel loopt hij in draf op een rechte lijn op 3 sporen, in galop zet hij zijn kont naar binnen. Ik had les genomen bij een nieuwe lesgever en we hebben hier goed op gewerkt.
Ze zag toen wel dat hij bij bepaalde oefeningen het lastig had en soms een onregelmatige pas maakte.
We weten het aan spierzwakte dus ik ging thuis verder aan de slag hiermee.

Maar soms voelde ik dat hij het enkele passen moeilijk had, het voelde niet goed.
Toen ik hem een keer aan de longe had, vond ik hem ook niet volledig plooien in zijn achterbeen. Toen ik hem erna op stal zette, maakte hij een rare beweging om naar zijn eetbak te gaan, alsof hij even op 3 benen stond. Dus toen de DA weer gebeld.
Bij de buigproef op 1 achterbeen niet volledig correct, DA dacht aan spat of een spierprobleem na onderzoek.
Het plan was:
- 1 week op ontstekingsremmers en rijden om te kijken of er een verschil was hiermee
- Een bloedafname om spierenzymen te bepalen.
- Osteopaat om blokkades of dergelijke op te sporen.

Pijnstilling gaf niet zoveel verschil, ik heb een zeer lastige rit gehad waar ik snel ben afgestapt. Maar bij het afzadelen, moest hij dringend plassen. Dus vertekend beeld? De dag erna ging hij dan weer fijn.

Osteopaat is geweest, die durfde het bijna niet aan om hem te behandelen omdat hij zo fel reageerde (ondanks de pijnstilling die hij nog kreeg) Op bepaalde plaatsen stond hij te bokken en te schoppen met het achterbeen.. Voor haar leek er een probleem in het bekken, SI en was er heel veel spierspanning. Ook moest hij weer plassen na de behandeling. Osteopaat vond dat wel toevallig omdat hij dat na die lastige rit ook deed.

Vandaag telefoon gekregen van de DA over het bloed. Ik heb de uitslag zelf nog niet, dus hopelijk heb ik alles goed onthouden. Allereerst was kalium torenhoog, eigenlijk een dodelijk cijfer volgens de DA maar dat zou vals positief zijn door een beschadiging van cellen. Dus daar maakt hij verders geen probleem van.
Fosfor was te hoog, CPK (?) iets van de spierenzymen was ook verhoogd, totaal niet passend bij een paard dat al een week niet gewerkt had. Dat zou je eerder verwachten bij een paard die net een zware eventing heeft gelopen volgens DA. Magnesium was iets verhoogd, maar verder was vitamine E, selenium enzo allemaal perfect.

Jaren geleden heb ik mijn paard laten testen op PSSM via een pluk manen (omdat mijn vorige paard dit had, dus niet omdat er symptomen waren) en hij bleek positief op een variant (pssm 2, type P4). Dit wil zeggen dat hij mogelijks symptomen zou kunnen ontwikkelen. Om die reden krijgt hij al jaren supplementen die dit ondersteunen. Die supplementen zouden eventueel de hoge fosforwaarden en magnesium kunnen verklaren volgens DA.

Mijn plan is om naar een kliniek te gaan want ik wil niet blijven aanmodderen op deze manier. Mijn voorkeur gaat uit naar de Bosdreef omdat ik denk dat ze paard zowel orthopedisch als inwendig kunnen nakijken?
Maar ik zie het somber in, ik weet ook niet waar het probleem zit maar voel wel dat mijn paard zich niet fijn voelt :(

Suzanne F.

Re: Paard niet 100%, spier of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:05

Dat klinkt alsof er iets in de rug niet goed zit waardoor hij compenseert en andere blessures krijgt. Er is maar 1 manier om duidelijkheid te krijgen en dat is naar een goede kliniek brengen. Dan weet je meteen waar je aan toe bent.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-25 21:14

Je hebt verhoogde spierenzymen in combinatie met een paard wat kans heeft op PSSM. Ik zou hier je eerste aanknopingspunt van maken.

De spieren zullen eerst op de rit moeten zijn, voordat je uberhaupt na kunt denken over orthopedisch verder kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-25 09:16

Ja die spierenzymen triggeren mij ook, wat dacht de DA dat dit kon zijn en kan dit met PSSM te maken hebben?

Voor de rest, als jij het gevoel hebt dat het belangrijk is dat je paard nagekeken wordt dan zou ik dat zeker laten doen. Ze kunnen helaas niet praten en gedrag en lichaamstaal is de enige communicatie. Mocht er helemaal niks uitkomen en de PSSM problematiek uitgesloten zijn dan helpt het wellicht om het paard eens los te laten maken door fascia release.

De rijtechnische problemen kunnen komen door scheefheid maar ook door compensatie dus nakijken is wel stap 1 in mijn optiek.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 19:32

Jasmijn159 schreef:
Je hebt verhoogde spierenzymen in combinatie met een paard wat kans heeft op PSSM. Ik zou hier je eerste aanknopingspunt van maken.

De spieren zullen eerst op de rit moeten zijn, voordat je uberhaupt na kunt denken over orthopedisch verder kijken.

En hoe zou ik dit kunnen doen, die spieren op de rit krijgen?

Elisa, eerst dacht de DA aan spat of een spierprobleem, vandaar de bloedafname.
Maar nu met de uitslag wist hij het ook niet zo goed meer. PSSM is ook niet iets waar hij een enorme kennis van heeft (ik was al blij dat hij het kent :o ) Vandaar dat hij doorverwijst naar een kliniek om eventueel een spierbiopt te laten uitvoeren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:16

Wellicht je licht opsteken qua dieet op de pssm facebook groep?( geen idee hoe/ wat je nu voert).

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:47

Is dit van de laatste tijd, of is dit al het hele jaar?

Mijn PSSMers gaan per september van het gras af omdat er dan schijnbaar veel kalium in het gras zit. Daar worden ze stram van en raken bespiering kwijt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:51

Muze schreef:
Wellicht je licht opsteken qua dieet op de pssm facebook groep?( geen idee hoe/ wat je nu voert).

Daar ben ik inderdaad lid (vorig paard had PSSM) en volgens mij is zijn dieet best goed. Enkel het fosfor zou te hoog kunnen zijn door de supplementen

MyChoice schreef:
Is dit van de laatste tijd, of is dit al het hele jaar?

Mijn PSSMers gaan per september van het gras af omdat er dan schijnbaar veel kalium in het gras zit. Daar worden ze stram van en raken bespiering kwijt.

De weide heeft amper nog gras, maar de klachten begonnen zo rond Juli. Bespiering is eigenlijk altijd wel een probleem geweest, maar sinds hij terug in het werk staat (bijna een jaar nu) zie ik eigenlijk niet zoveel verandering

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:53

Hoe minder/korter gras, hoe slechter voor paarden. Zeker voor PSSMers.

De mijne wilde ook slecht bijkomen in spieren. Zij doet het super op de bodybuilder van Mijten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:09

Als die torenhoge kaliumwaardes nou géén vals positief zijn en als je dat combineert met het steeds op rare momenten moeten plassen, zou er dan niet iets met zijn nieren kunnen zijn? Vooral omdat fosfor ook verhoogd is? Is daar al eens naar gekeken?

De variant n/P4 geeft meestal nauwelijks verhoogde spierenzymwaardes. Deze variant is wél heel bevattelijk voor dingen die een negatieve stikstofbalans veroorzaken in het lichaam - wat bijvoorbeeld het geval kan zijn als er inderdaad iets met zijn nieren zou zijn.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:13

Nieren klinkt ook wel logisch, ik veronderstel dat die liggen thv het bekken?
Daar is nog niet verder naar gekeken trouwens, maar wel een goed idee!

De kaliumwaarden waren wel zo torenhoog, een paard zou zoiets niet overleven zei de DA.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:18

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:21

De nieren zitten wel op de pijnlijke plaats. Die regio reageerde hij wel fel bij de osteopaat.

Mijn paard is Oldenburg, 100% warmbloed inderdaad

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:25

Zit daar mogelijk wel koudbloed ingefokt? Als in: zou PSSM1 hier ook nog een rol kunnen spelen?
Niet in de kaliumwaardes overigens, maar wel in de spierenzymwaardes, al lijken mij die in het geval van nierproblemen eerder daar het bijproduct van.

Als het niergebied ook daadwerkelijk het pijnpunt is, dan zou ik deze mogelijkheid zeker bespreken met je arts.
Laatst bijgewerkt door Mac op 06-10-25 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-25 20:28

PSSM1 is indertijd ook getest, daar was hij negatief op :)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-25 20:29

OK - sorry, had nog wat gewijzigd.
Dat spierproblemen ook samen kunnen hangen met nierproblemen.
Maar dus geen PSSM1, dat is alvast fijn.