psylliumzaad in combinatie met darmkruiden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nadcha

psylliumzaad in combinatie met darmkruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 07:09

Hoi bokters,

Ik heb onlangs metsonderzoek laten uitvoeren van mijn paard. In dit onderzoek werd zand geslopen. De dierenarts raadde me een kuur psylliumZAAD / VOLZAAD aan.

Daarnaast volg ik de darmcursus van De Paardentherapeut waarin zij dit product ook aanbevelen.

Onlangs sprak ik met mijn osteopaat die me zei als je volzaad geeft aan je paard mag je daarnaast geen andere kruiden bijvoeren (voor darmen of maag). Het volzaad zou de werking van andere supplementen te niet zou zijn. Klopt dit?

alvast bedankt

boedjang

Re: psylliumzaad in combinatie met darmkruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:25

Vlozaad bedoel je denk ik
Heb nog nooit van gehoorde.
Vlozaad is maar een kuur van 7 dagen neem ik aan
Anders 7 dagen geen kruiden? Even navragen bij de paardenthetapeut?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 07:36

Het doel van vlozaad is dat het zand eraan vast plakt in de darm, ik kan me voorstellen dat er een risico is dat de kruiden mee plakken. Aan de andere kant, er vindt al een hoop vertering eerder plaats dus er zal niet 100% van de kruiden niet opgenomen worden. Welke kruiden voer je waarvoor?

En voor de zekerheid, van vlozaad moet je wel ruim voldoende geven, 100g/100kg paardengewicht :)

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 08:36

Het paard heeft in het verleden al heel wat medicatie gekregen. Recent werd zand in de mest vastgesteld, maar er werden verder geen wormen gevonden. De osteopaat merkt telkens opnieuw op dat de dunne, dikke darm en blinde darm zeer gevoelig zijn. Zie je ook in zijn mobiliteit en bij aanraking.

Zowel via de lecher-antenne als via Metavital kwam naar voren dat de blinde, dunne en dikke darm chronisch ontstoken zijn.

De therapeut adviseert om te starten met SilSterk van Silverlinden, gevolgd door de Darmkruiden van Okapi, gecombineerd met psylliumzaad (100 g per dag). Dit vormt een slijmlaag die als beschermende laag werkt in maag en darmen.

De voeding is op zich goed (grasbrokken en een balancer), maar ik probeer ben zelf dieper in het onderwerp te duiken als iets moet geven aan mijn paard nu.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 08:55

Waarom niet beginnen met een zandkuur van 7 dagen met 100 gr/100 kg en daarna pas met de darmkruiden?
Het aanwezige zand zal ook voor problemen zorgen.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 09:22

Er wordt nu dus aangeraden om de psyllium langdurig in een lage hoeveelheid te geven?

Ik zou dat persoonlijk niet doen eigenlijk. Bij zand wordt altijd aangeraden om psyllium in een keer van een dag of 7 te geven. En dan eens hoge hoeveelheid van 1 gram per kilo paard (dus 600 gram bij een paard van 600 kilo). 100 gram per dag is echt te weinig.

Psyllium heeft ook zijn werking op de darmen, dus ik kan me wel voorstellen dat je het niet tegelijk kan geven. Tijdens de psylliumkuur zou ik dan even stoppen met de kruiden denk ik

Ingeborgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 10:38

Lange geschiedenis met paard met darm en maag problemen. Zand eten komt vaak van een onderliggend probleem. Bij ons was het maagzweer en dunne darm ontsteking, met hier weer gekoppeld darmflora problemen. Alles resulteerde in IR/EMS. Misschien niet allemaal in deze volgorde :D Ik heb geluk gehad met een aantal goede dierenartsen! Om het zand te bewegen en nieuw zand te verwijderen heb ik vlozaad bijna een jaar gevoerd afwisselen met gekookt lijnzaad. 24/7 hooi en veel beweging. Ze heeft ook een alternatieve ondersteuning gekregen van verschillen de producten van paddenstoelen tot kruiden en mineralen om haar te helpen. Nu krijgt ze regelmatig een zandkeur met vlozaad en dagelijks lijnzaad. Ook regelmatig een keur darmflora boost (Pavo, Vitastyle, krauterie (DL)) bij de overgangen. Helaas blijft de maag een gevoelige plek... Je kan kruiden en vlozaad samenvoeren zonder problemen. Het is wel even zoeken wat bij jouw paard goed werkt.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:23

Ik zorg altijd dat bv de supplementen/kruiden tijdens een voerbeurt worden gegeven zonder vlozaad. Zo geef ik smorgends al mijn supplementen en savonds krijgen ze hun brok met vlozaad.

Omdat mijn paarden op een paddock (paradise) staan, geef ik elke maand een vlozaad kuur.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 12:27

Kidde schreef:
Er wordt nu dus aangeraden om de psyllium langdurig in een lage hoeveelheid te geven?

Ik zou dat persoonlijk niet doen eigenlijk. Bij zand wordt altijd aangeraden om psyllium in een keer van een dag of 7 te geven. En dan eens hoge hoeveelheid van 1 gram per kilo paard (dus 600 gram bij een paard van 600 kilo). 100 gram per dag is echt te weinig.

Psyllium heeft ook zijn werking op de darmen, dus ik kan me wel voorstellen dat je het niet tegelijk kan geven. Tijdens de psylliumkuur zou ik dan even stoppen met de kruiden denk ik

Dit inderdaad.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:12

Kidde schreef:

Ja, 80-100gram per dag 6-8 weken.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 13:16

Ingeborgx schreef:
Lange geschiedenis met paard met darm en maag problemen. Zand eten komt vaak van een onderliggend probleem. Bij ons was het maagzweer en dunne darm ontsteking, met hier weer gekoppeld darmflora problemen. Alles resulteerde in IR/EMS. Misschien niet allemaal in deze volgorde :D Ik heb geluk gehad met een aantal goede dierenartsen! Om het zand te bewegen en nieuw zand te verwijderen heb ik vlozaad bijna een jaar gevoerd afwisselen met gekookt lijnzaad. 24/7 hooi en veel beweging. Ze heeft ook een alternatieve ondersteuning gekregen van verschillen de producten van paddenstoelen tot kruiden en mineralen om haar te helpen. Nu krijgt ze regelmatig een zandkeur met vlozaad en dagelijks lijnzaad. Ook regelmatig een keur darmflora boost (Pavo, Vitastyle, krauterie (DL)) bij de overgangen. Helaas blijft de maag een gevoelige plek... Je kan kruiden en vlozaad samenvoeren zonder problemen. Het is wel even zoeken wat bij jouw paard goed werkt.

Exact wat wij nu hebben gevoelige maag, dunne darm ontsteking. Hij heeft geen platte mest maar de gehele darmstelsel is ontstoken.

Hij krijgt onbeperkt hooi en beweging .
Ik geef reishi paddenstoelen bij.

Heb je het volzaad in een slobber gevoerd?

Indien je tips hebt voor de dierenarts waarbij je succes mee boekte mag deze altijd delen. Darmen blijven precies nog iets onbekend bij sommige artsen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 14:09

Als er zand gevonden is, eerst 7 dagen 100gram per 100 kilo geven.

Daarna kun je best nog 6-8 weken 100 gram per dag geven. Met kruiden.

Maar voor die zand in de mest is echt eerst een normale kuur nodig. En check dan daarna ook eerst even weer op zand, voordat je denkt dat alles goed is en je paard nog steeds vol zit.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-25 14:25

Hannanas schreef:
Als er zand gevonden is, eerst 7 dagen 100gram per 100 kilo geven.

Daarna kun je best nog 6-8 weken 100 gram per dag geven. Met kruiden.

Maar voor die zand in de mest is echt eerst een normale kuur nodig. En check dan daarna ook eerst even weer op zand, voordat je denkt dat alles goed is en je paard nog steeds vol zit.

Super bedankt voor de tip!

Darmkruiden dacht ik aan Okapi bitter- of darmkruiden met Lapochorinde .
Of de micro comp van Phytonix

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 18:21

Heeft de osteo dat geadviseerd of dierenartsen?
Ik heb met mij. Pony best veel darm gedoe meegemaakt en goed resultaat via Den Hoek gehad.
Duurde wel dik een jaar

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-25 19:33

Door het vlozaad spoelt alles door, dus als je vlozaad geeft tegelijk met andere medicijnen of kruiden zullen die hun werking missen. Wat volgens mij prima kan is de kruiden te geven bij een andere maaltiijd, waarbij er minimaal een dagdeel tussen zit tussen het vlozaad en de kruiden.

Maar misschien zijn die kruiden wel helemaal niet meer nodig en komen de darmklachten juist van het zand.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 17:03

Door vlozaad spoelt niks door hoor, het houdt door de vezels en het uitzetten en aantrekken van het vocht meer vast, waardoor de massa makkelijker mee komt. Als je aan de diarree bent helpt vlozaad ook namelijk, dan dikt het in doordat het vlozaad het teveel aan vocht in diarree bindt/indikt.

Of hoe bedoel je dat?

Wel een goede tip, dat apart geven. Bij mensen adviseren ze minimaal 2 uur voor of na medicatie.

nadcha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-25 20:13

Hannanas schreef:
Door vlozaad spoelt niks door hoor, het houdt door de vezels en het uitzetten en aantrekken van het vocht meer vast, waardoor de massa makkelijker mee komt. Als je aan de diarree bent helpt vlozaad ook namelijk, dan dikt het in doordat het vlozaad het teveel aan vocht in diarree bindt/indikt.

Of hoe bedoel je dat?

Wel een goede tip, dat apart geven. Bij mensen adviseren ze minimaal 2 uur voor of na medicatie.

Dank je voor je reactie.

Het volzaad is bedoeld om in eerste instantie zand uit darmen te spoelen. Het zand werd in mest onderzoek vastgesteld .

Eerst : 7 dagen 100 gram per 100 kg.
Na die 7 dagen , wordt het volzaad 8 weken ingezet 100gram/dag voor de maag en darmslijmvlies te ondersteunen.

Hij heeft geen mest water en moet geen medicatie
innemen. Wel wordt GasterCare Forte aangeraden om bij te voeren op hetzelfde moment van 2x50gram vol zaad.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-25 20:21

Een hoop wat hierboven gezegd wordt klopt niet. Vlozaad ofwel Psylliumvezels stimuleren de darmperistaltiek ofwel de darmwerking; ze zorgen dat de darmen harder gaan 'kneden' en nemen op die manier zand mee naar buiten. Psyllium stimuleert de darmperistaltiek door water op te nemen in de darmen, waardoor de darminhoud volumineuzer wordt en een mechanische prikkel ontstaat die de darmbewegingen (peristaltiek) verhoogt. Het afscheiden van zand in de darmen gaat niet ineens, dus daarom is een kuur meestal een of twee weken, of totdat er geen zand meer in de mest aangetroffen wordt. Voldoende drinkwater moet beschikbaar zijn.
Psyllium reageert niet op de kruiden maar het kan zijn dat de kruiden te snel door het darmgestel gaan, voordat ze goed zijn opgenomen.