Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Kidde schreef:Er wordt nu dus aangeraden om de psyllium langdurig in een lage hoeveelheid te geven?
Ik zou dat persoonlijk niet doen eigenlijk. Bij zand wordt altijd aangeraden om psyllium in een keer van een dag of 7 te geven. En dan eens hoge hoeveelheid van 1 gram per kilo paard (dus 600 gram bij een paard van 600 kilo). 100 gram per dag is echt te weinig.
Psyllium heeft ook zijn werking op de darmen, dus ik kan me wel voorstellen dat je het niet tegelijk kan geven. Tijdens de psylliumkuur zou ik dan even stoppen met de kruiden denk ik
Kidde schreef:Er wordt nu dus aangeraden om de psyllium langdurig in een lage hoeveelheid te geven?
Ik zou dat persoonlijk niet doen eigenlijk. Bij zand wordt altijd aangeraden om psyllium in een keer van een dag of 7 te geven. En dan eens hoge hoeveelheid van 1 gram per kilo paard (dus 600 gram bij een paard van 600 kilo). 100 gram per dag is echt te weinig.
Psyllium heeft ook zijn werking op de darmen, dus ik kan me wel voorstellen dat je het niet tegelijk kan geven. Tijdens de psylliumkuur zou ik dan even stoppen met de kruiden denk ik
Ingeborgx schreef:Lange geschiedenis met paard met darm en maag problemen. Zand eten komt vaak van een onderliggend probleem. Bij ons was het maagzweer en dunne darm ontsteking, met hier weer gekoppeld darmflora problemen. Alles resulteerde in IR/EMS. Misschien niet allemaal in deze volgordeIk heb geluk gehad met een aantal goede dierenartsen! Om het zand te bewegen en nieuw zand te verwijderen heb ik vlozaad bijna een jaar gevoerd afwisselen met gekookt lijnzaad. 24/7 hooi en veel beweging. Ze heeft ook een alternatieve ondersteuning gekregen van verschillen de producten van paddenstoelen tot kruiden en mineralen om haar te helpen. Nu krijgt ze regelmatig een zandkeur met vlozaad en dagelijks lijnzaad. Ook regelmatig een keur darmflora boost (Pavo, Vitastyle, krauterie (DL)) bij de overgangen. Helaas blijft de maag een gevoelige plek... Je kan kruiden en vlozaad samenvoeren zonder problemen. Het is wel even zoeken wat bij jouw paard goed werkt.
Hannanas schreef:Als er zand gevonden is, eerst 7 dagen 100gram per 100 kilo geven.
Daarna kun je best nog 6-8 weken 100 gram per dag geven. Met kruiden.
Maar voor die zand in de mest is echt eerst een normale kuur nodig. En check dan daarna ook eerst even weer op zand, voordat je denkt dat alles goed is en je paard nog steeds vol zit.
Hannanas schreef:Door vlozaad spoelt niks door hoor, het houdt door de vezels en het uitzetten en aantrekken van het vocht meer vast, waardoor de massa makkelijker mee komt. Als je aan de diarree bent helpt vlozaad ook namelijk, dan dikt het in doordat het vlozaad het teveel aan vocht in diarree bindt/indikt.
Of hoe bedoel je dat?
Wel een goede tip, dat apart geven. Bij mensen adviseren ze minimaal 2 uur voor of na medicatie.